van NEF naar JPEG
van NEF naar JPEG
Kan je iets maken in photoshop dat de nef gelijk naar jpeg gaat?
zo ja... hoe?
zo ja... hoe?
- Boldey
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Er is wel een programmaatje van microsoft waarmee de windows explorer de NEF's en Raw's kan laten zien. Volgens mij ook een picture viewer (zoals de standaard picture viewer van windows) die geschikt is voor RAW. Mag je zelf opzoeken (ik ben lui haha).
Verder in Camera Raw kun je ze opslaan als... (links onderin) en dan jpg kiezen. Of na bewerking in CS3 "save for web & devices" kiezen om als jpg op te slaan. Maar de eerste optie is het handigst, anders zit je met allemaal dubbele bestanden, terwijl je alleen jpg's nodg hebt voor het web of afdrukken.
Verder in Camera Raw kun je ze opslaan als... (links onderin) en dan jpg kiezen. Of na bewerking in CS3 "save for web & devices" kiezen om als jpg op te slaan. Maar de eerste optie is het handigst, anders zit je met allemaal dubbele bestanden, terwijl je alleen jpg's nodg hebt voor het web of afdrukken.
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Er bestaat een programma genaamd Preview Extractor. Dit "filtert" als het ware de JPEG uit het NEF-bestand. Je kunt met 1 handeling zo een hele map NEF's omzetten in JPEG, om zo snel je bestanden te bekijken.
Je kunt het programma gratis hier downloaden.
Leuke bijkomstigheid van het programma is dat het een zgn. shuttercount heeft. Daarmee kun je kijken hoeveel clicks je al met je camera gemaakt hebt.
Je kunt het programma gratis hier downloaden.
Leuke bijkomstigheid van het programma is dat het een zgn. shuttercount heeft. Daarmee kun je kijken hoeveel clicks je al met je camera gemaakt hebt.

The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
- Boldey
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Dan kun je Nikon Picture project er op zetten toch?
Hier staat trouwens de windows RAW viewer voor XP
Hier staat trouwens de windows RAW viewer voor XP
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Zoals Boldey aangeeft kun je NEF's bekijken met Nikon Viewer (NX), en de thumbnails in je verkenner (onder Windows XP) met een kleine patch:
Die patch heet "NEF Thumbnail Updater - Windows XP Service Pack 2".
Niet te verwarren met "Thumbnail Selector" (heeft met het draadloos oversturen te maken).
Die patch heet "NEF Thumbnail Updater - Windows XP Service Pack 2".
Niet te verwarren met "Thumbnail Selector" (heeft met het draadloos oversturen te maken).
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Dan krijg je de in de NEF meegebakken preview, die van relatief lage kwaliteit is. Voor een preview geschikt, niet om mee verder te bewerken.Riemke schreef:Er bestaat een programma genaamd Preview Extractor. Dit "filtert" als het ware de JPEG uit het NEF-bestand. Je kunt met 1 handeling zo een hele map NEF's omzetten in JPEG, om zo snel je bestanden te bekijken.
ElRonno voor de bewerking heb ik een heel goed programma op de notebook die niet zoveel geheugen vreet als die grote jongens en dat is http://www.rawtherapee.com/ en het is nog gratis ook en je kan er net zoveel mee als in lightroom en misschien zelfs meer en alles is gratis én het kan ook in het nederlands gezet worden als je dat wilt.
maar wat riemke schreef dat bedoelde ik eigenlijk.
maar wat riemke schreef dat bedoelde ik eigenlijk.