foto's trouwen....jullie tips/advies ?
-
palone
foto's trouwen....jullie tips/advies ?
Eind volgende week ben ik gevraagd om foto's te maken van het huwelijk van een van mijn beste vrienden. Ze hebben zelf geen professionele fotograaf ingehuurd, maar mij gevraagt eea vast te leggen. Dit lijkt mij hartstikke leuk om te doen, maar heb erbij gezegd dat ik niet kan garanderen dat de foto's perfect zullen zijn.
Nu ben ik van plan om mijn D80 alleen icm met de 50 mm 1.8 en SB-600 te gebruiken. Ik heb ook nog de 18-70, maar vind de 50 mm 1.8 gewoon kwalitatief betere foto's opleveren.
Wat vinden jullie hiervan ? Andere tips/advies mbt zo'n shoot zijn ook welkom ?
gr,
Patrick
Nu ben ik van plan om mijn D80 alleen icm met de 50 mm 1.8 en SB-600 te gebruiken. Ik heb ook nog de 18-70, maar vind de 50 mm 1.8 gewoon kwalitatief betere foto's opleveren.
gr,
Patrick
-
jpauwels
-
Dennis71
-
Woudschim
-
George Fennes
- Clublid

- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
zware taak
Hoi Patrick,
Er zijn al heel wat draadjes gevuld met suggesties m.b.t. trouwfoto's.
Lees die na zou ik zeggen.
Maar alleen de 50mm gebruiken lijkt mij niet raadzaam.
Vergeet niet dat 50mm op DX overkomt als 75mm
En bij een trouwreportage in het stadhuis heb je vaak niet de mogelijkheid om voldoende afstand te nemen.
Dus een groothoek objectief is van belang.
Ondanks dat ik persoonlijk geen voorstander ben van de Nikkor 18-70mm vanwege zijn lichtsterkte en vervorming op 18mm lijkt me dat toch een betere keus.
Je zou ook kunnen overwegen om lichtsterker glas aan te schaffen zoals de Tamron 17-50mm 2.8 en als je geld genoeg hebt de 17-55mm 2.8 van Nikkor.
Maar ook tijdens de officiele plechtigheid op het stadhuis lijkt het me niet verstandig om objectieven te wisselen, mis je net die momenten die belangrijk zijn.
Succes ermee.
Groetjes George
Er zijn al heel wat draadjes gevuld met suggesties m.b.t. trouwfoto's.
Lees die na zou ik zeggen.
Maar alleen de 50mm gebruiken lijkt mij niet raadzaam.
Vergeet niet dat 50mm op DX overkomt als 75mm
En bij een trouwreportage in het stadhuis heb je vaak niet de mogelijkheid om voldoende afstand te nemen.
Dus een groothoek objectief is van belang.
Ondanks dat ik persoonlijk geen voorstander ben van de Nikkor 18-70mm vanwege zijn lichtsterkte en vervorming op 18mm lijkt me dat toch een betere keus.
Je zou ook kunnen overwegen om lichtsterker glas aan te schaffen zoals de Tamron 17-50mm 2.8 en als je geld genoeg hebt de 17-55mm 2.8 van Nikkor.
Maar ook tijdens de officiele plechtigheid op het stadhuis lijkt het me niet verstandig om objectieven te wisselen, mis je net die momenten die belangrijk zijn.
Succes ermee.
Groetjes George
Blijf het objectief bekijken
Re: foto's trouwen....jullie tips/advies ?
Naast de genoemde "hardware" tips zou ik je willen aanraden vooraf goed te bedenken en met het paar overleggen WELKE momenten als herinnering blijvend moeten zijn. Soms willen mensen een foto van ALLEN die hen feliciteren, saai werk, maar dat wordt gevraagd en verwacht. Er zijn natuurlijk een aantal situaties die "moeten", zoals ring aan de vinger, de eerste (?) kus, de (schoon)ouders trots kijkend. Probeer met je foto's een "verhaal" van die dag te vertellen, dat is net zo belangrijk als de artistieke en technische kwaliteit. Naar mijn ervaring soms wel eens belangrijker! Dus fotograferen met je hart, alsof je zelf (weer) trouwt.palone schreef:Eind volgende week ben ik gevraagd om foto's te maken van het huwelijk van een van mijn beste vrienden. Ze hebben zelf geen professionele fotograaf ingehuurd, maar mij gevraagt eea vast te leggen. Dit lijkt mij hartstikke leuk om te doen, maar heb erbij gezegd dat ik niet kan garanderen dat de foto's perfect zullen zijn.
gr,
Patrick
Als alles goed gaat (ik heb ooit eens de jammerlijke ervaring gehad mijn sluitertijd icm flitsen te hoog te zetten met een analoge camera in die tijd (F2) pffff) is het een bijzonder dankbaar werk.
Willem.
-
palone
Ik heb het met hen er over gehad om evt. een objectief te huren, echter zover willen ze niet gaan. Dus ik heb alleen de keus uit de 18-70 en 50 mm 1.8. Ik ben trouwens niet de enige die foto's maakt. De reden waarom ik aan de 50 mm zat te denken is ook omdat de wens is om op een 2-tal buiten locaties foto's te maken en daarnaast is de 50 mm 1.8 lichtsterker (beter voor binnen).
-
wouterboon
-
lennardp
ik zou dan gewoon zelf dat objectief huren...je werk gewoon een stuk lekkerder moet een 17-55 dan die 50..weet je ook gelijk hoe dat objectief is. en ik denk dat het een saai geheel word als je alle foto's met die 50mm maakt. beetje groothoek kan geen kwaad. en voor die paar tientjes..
ook zou ik van van tevoren even langs de locaties gaan om het een en ander te proberen..., weet je ook gelijk dat die 18-70 binnen niet ideaal is...maarja, als je geen andere mogelijkheid hebt.
ook zou ik van van tevoren even langs de locaties gaan om het een en ander te proberen..., weet je ook gelijk dat die 18-70 binnen niet ideaal is...maarja, als je geen andere mogelijkheid hebt.
- gijs sandberg
- Clublid

- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
-
palone
- Léon Obers
- Forumlid

- Ervaringsniveau: *****
Prima dat er een professioneel fotograaf meeloopt en feitelijk de "hoofd opnamen" maakt.
EDIT: Verkeerd gelezen.
Aangepaste reactie.
Het gebruik van enkel een 50 mm objectief is veel te weinig. Wat is er op tegen om je 18-70 erbij te gebruiken?
De meeste opnamen zullen niet groter als pakweg 13x18 cm afgedrukt worden. Dus ik zou me over de kwaliteit van de lens niet teveel zorgen maken. Die paar vergrotingen lukt ook nog wel. Het zit hem veel meer in je eigen mogelijkheden en creatieve inbreng als fotograaf, dan in de kwaliteit van een lens.
Maar eerlijk gezegd als jezelf zodanig onzeker bent, zou ik de foto's NIET DOEN, wil je die vrienden nog als vrienden blijven houden als het achteraf tegenvalt. Een bruiloft doe je niet over (tenminste niet met dezelfde partner
).
EDIT: Verkeerd gelezen.
Aangepaste reactie.
Het gebruik van enkel een 50 mm objectief is veel te weinig. Wat is er op tegen om je 18-70 erbij te gebruiken?
De meeste opnamen zullen niet groter als pakweg 13x18 cm afgedrukt worden. Dus ik zou me over de kwaliteit van de lens niet teveel zorgen maken. Die paar vergrotingen lukt ook nog wel. Het zit hem veel meer in je eigen mogelijkheden en creatieve inbreng als fotograaf, dan in de kwaliteit van een lens.
Maar eerlijk gezegd als jezelf zodanig onzeker bent, zou ik de foto's NIET DOEN, wil je die vrienden nog als vrienden blijven houden als het achteraf tegenvalt. Een bruiloft doe je niet over (tenminste niet met dezelfde partner
Vriendelijke groet, Léon Obers
Als zelfs een paar tientjes voor het huren van een objectief te ver gaat vraag ik me af of je vrienden zich realiseren wat het belang is van geslaagde foto's op een bruiloft. De stelling die ik wel eens heb gehoord "Als je iets voor niets doet, wordt het niet serieus genomen", lijkt hier ook op te gaan. Ik heb onlangs in hetzelfde schuitje gezeten bij een promotieplechtigheid en stond met mijn ook niet zo lichtsterke 16-85-lens behoorlijk te zweten. Flitsen is ook een vak namelijk en bovendien misschien hinderlijk voor het bruidspaar. Ik zou, als ik het nog eens zou doen, zeker een lichtsterk objectief gaan huren. In jouw geval zou ik dan kiezen voor de 17-55. Tenzij je zeker weet dat je steeds voldoende afstand kunt nemen met je 50mm en evt. kan beschikken over een tweede body zodat je tijdens de plechtigheid geen lenzen hoeft te wisselen. Je moet dan voor jezelf echt een heel goed draaiboek hebben en de ruimtes kennen.