gaat dat lukken?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

gaat dat lukken?

Bericht door Antoinette » ma aug 18 2008 3:28 pm

Een buurvrouw (jaja, ik heb het maar druk met die buurvrouwen :wink: ) heeft gevraagd of ik een groepsfoto wil maken van een aantal familieleden voor iemands trouwdag. Gaat om 11 tot 15 mensen. Locatie wordt een theekoepel http://www.heuvelrugnieuws.nl/maps/imag ... l_2000.jpg en ik wil dus gebruik maken van de trappen om iedereen met een 17-50 groot genoeg in beeld te krijgen. Gaat dat lukken denken jullie?
Say what you like
Do what you feel

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

vast wel

Bericht door George Fennes » ma aug 18 2008 3:33 pm

Jou kennende Antoinette gaat het zeker lukken :lol:
Hoop dat het weer meezit, zo niet sta jij in de regen en de rest staat droog :twisted:
Succes ermee.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Herman55

Bericht door Herman55 » ma aug 18 2008 3:34 pm

Als je het tijdstip goed afspreekt waarschijnlijk wel...
:D :) :( :o

Ik ken dat theekoepeltje. Loop er regelmatig langs tijdens de lunch. Denk dat je de mensen redelijk klein op de foto krijgt als je het hele ding ook op de foto wil hebben. In elk geval gaat het met je 17-50 wel lukken.

GdP

Bericht door GdP » ma aug 18 2008 3:35 pm

Gewoon twee van die 'pilaren' er onderuit slopen, dan wordt het wel wat. :mrgreen:

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » ma aug 18 2008 7:22 pm

GdP schreef:Gewoon twee van die 'pilaren' er onderuit slopen, dan wordt het wel wat. :mrgreen:
Dan denk ik niet dat de gemeente m'n foto's volgend jaar nog op de voorkant van de plattegrond zet :lol: Laten we maar niet doen dus :wink:
Say what you like
Do what you feel

Fotofreak
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Fotofreak » ma aug 18 2008 7:34 pm

gedachte:
iets verder weg en dan met de 100mm fotograferen?!

gr Pim
vr gr Pim [Fotofreak ]
http://www.flickr.com/photos/pimdik/" onclick="window.open(this.href);return false;

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » ma aug 18 2008 8:14 pm

Fotofreak schreef:gedachte:
iets verder weg en dan met de 100mm fotograferen?!

gr Pim
Krijg je dan geen "mieren" in beeld?
Say what you like
Do what you feel

iJoost

Bericht door iJoost » ma aug 18 2008 8:23 pm

Wil je de achtergrond onscherp? Of vind je 'm mooi genoeg om wat meer scherpte te willen.

Volgens mij moet dat hier bepalen welke brandpuntsafstand je kiest. Wat langer in het eerste geval, misschien wel behoorlijk groothoek in het laatste geval.

Het gezelschap zelf zal er toch wel beeldvullend opkomen dus die zijn altijd min of meer even groot.

Ik zou er niet voor kiezen om te proberen die hele koepel erop te krijgen. Want dan maak je de klassieke fout: "Ja wat fotografeer je nu eigenlijk? De mensen of de omgeving?"

Veganpix

Bericht door Veganpix » ma aug 18 2008 8:42 pm

Uitgaande van 15 personen: zet ze neer in 3 rijen van 5. Dan komen ze beeldvullender over als in 2 rijen van .... 7,5 :shock: . Maak veel foto's, bijv. met Continu low en dan 2 of 3 per seconde, om er zeker van te zijn dat niemand met de ogen knippert.
Ik ga mee met iJoost om niet te kiezen voor de hele koepel, maar om het groepje mensen. Mocht er na de sessie nog tijd zijn en de mensen zin hebben kun je altijd nog een verticale foto maken. Maar de groep zal altijd beter uitkomen op de foto als ze zo groot mogelijk in beeld zijn gebracht zoals bij een liggende foto met 3 rijen. Succes!

Hoeveel buurvrouwen heb je eigenlijk? Volgens mij kom je straks nog tijd te kort :D

Herman55

Bericht door Herman55 » ma aug 18 2008 8:44 pm

Antoinette, je krijgt volgens mij echt problemen met dat ding. De bogen zijn al een kleine 3 meter hoog, en dan krijg je daarop nog een koepel. Totale hoogte van dat apparaat zal zo'n 5 tot 6 meter zijn. Zet daar eens mensen voor van 1,75 meter lang. Ik ben bang dat je de verhoudingen verkeerd ga krijgen. Welke lens je ook gebruikt. Om dat hele ding er op te krijgen, wordt de groep te klein, en krijg je de groep er goed op, dan is dat ding te groot.

Volgens mij zit je hier in een spagaat.

Ideetje: ga er morgen even heen, en zet gewoon iemand op de foto met een of meerdere lenzen...

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » ma aug 18 2008 9:02 pm

iJoost schreef:Wil je de achtergrond onscherp? Of vind je 'm mooi genoeg om wat meer scherpte te willen.
Er is specifiek om een onscherpe achtergrond gevraagd, maar ik vraag me af of dat wel mogelijk is met zo'n grote groep? Er zijn trouwens een aantal kinderen bij ook :wink:
Say what you like
Do what you feel

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » ma aug 18 2008 9:04 pm

Herman55 schreef:Antoinette, je krijgt volgens mij echt problemen met dat ding. De bogen zijn al een kleine 3 meter hoog, en dan krijg je daarop nog een koepel. Totale hoogte van dat apparaat zal zo'n 5 tot 6 meter zijn. Zet daar eens mensen voor van 1,75 meter lang. Ik ben bang dat je de verhoudingen verkeerd ga krijgen. Welke lens je ook gebruikt. Om dat hele ding er op te krijgen, wordt de groep te klein, en krijg je de groep er goed op, dan is dat ding te groot.

Ideetje: ga er morgen even heen, en zet gewoon iemand op de foto met een of meerdere lenzen...
Morgen zit ik met Roos in Maastricht :wink: we gaan al vroeg weg en komen denk ik pas tegen een uur of 7 thuis. Maar de shoot is pas 7 sept gelukkig. Misschien kan ik ze beter aan de waterkant zetten dan en zelf aan de andere kant gaan staan :?
Say what you like
Do what you feel

Herman55

Bericht door Herman55 » ma aug 18 2008 9:09 pm

Antoinette schreef:
Herman55 schreef:Antoinette, je krijgt volgens mij echt problemen met dat ding. De bogen zijn al een kleine 3 meter hoog, en dan krijg je daarop nog een koepel. Totale hoogte van dat apparaat zal zo'n 5 tot 6 meter zijn. Zet daar eens mensen voor van 1,75 meter lang. Ik ben bang dat je de verhoudingen verkeerd ga krijgen. Welke lens je ook gebruikt. Om dat hele ding er op te krijgen, wordt de groep te klein, en krijg je de groep er goed op, dan is dat ding te groot.

Morgen zit ik met Roos in Maastricht :wink: we gaan al vroeg weg en komen denk ik pas tegen een uur of 7 thuis. Maar de shoot is pas 7 sept gelukkig. Misschien kan ik ze beter aan de waterkant zetten dan en zelf aan de andere kant gaan staan :?
Dat is ook een idee, Je kunt dan de koepel wel als achtergrond gebruiken. Bij een grotere afstand wordt het onderwerp kleiner. Misschien past het dan wel. Het is in elk geval wel een mooi onderwerp.

JanF

Bericht door JanF » ma aug 18 2008 10:47 pm

Twee klassieke fouten bij groeps foto´s.
De eerste fout die vaak gemaakt wordt is om met teveel groothoek te fotograferen waardoor de voorste mensen veel groter zijn dan de achterste. Bij een volgende shoot heb je je lesje geleerd en gebruik je meer tele, maar blijkt de scherptediepte te klein en is de voorste rij scherp maar de achterste niet.

Hou rekening met beide mogelijke problemen.

Ik zou zelf schieten met iets van een 100mm. Vanaf statief!! En heel goed checken op 100% achterop je scherpje of ze allemaal scherp zijn.

iJoost

Bericht door iJoost » ma aug 18 2008 10:49 pm

Antoinette schreef:Er is specifiek om een onscherpe achtergrond gevraagd, maar ik vraag me af of dat wel mogelijk is met zo'n grote groep? Er zijn trouwens een aantal kinderen bij ook :wink:
Dus een wat langere brandpuntsafstand, een zo klein diafragma dat de voorste en de achterste rij mensen nog wel scherp zijn, noodzakelijkerwijs wat verder weg gaan staan om iedereen erop te krijgen, statief gebruiken, sluitertijd die kort genoeg is voor de lange lens en de bewegende mensen, oppassen met grapjassen die denken dat ze erop staan als ze jou kunnen zien (die moet je erachter vandaan sleuren anders krijg je hun neus er niets eens op), dichter naar elkaar toe... nog wat dichter, praten om de aandacht te trekken en vooral veel foto's maken, histogram raadplegen, scherpte controleren.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”