lichtmeeting & flitsen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

lichtmeeting & flitsen

Bericht door Antoinette » di aug 19 2008 10:01 pm

Als ik de sb 600 gebruik klopt de lichtmeeting die de camera doet natuurlijk niet meer (dat balkje in de zoeker bedoel ik dan). Heeft iemand misschien tips over hoe ik dan toch m'n lichtmeeting kloppend krijg?
Say what you like
Do what you feel

Herman55

Bericht door Herman55 » di aug 19 2008 10:32 pm

Met TTL? Natuurlijk wel. Handmatig? ook nog steeds, je moet hem dan alleen goed instellen.

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » di aug 19 2008 10:59 pm

Zijn daar schemaatjes voor dan Herman?
Say what you like
Do what you feel

Herman55

Bericht door Herman55 » di aug 19 2008 11:24 pm

Handmatig bedoel je dan denk ik? In de handleiding van je flitser staan wel een aantal richtlijnen. Kijk maar eens op pagina 27, daar staat een heel schema voor TTL. En op pagina 35 voor manueel. In hoofdstuk 5 staat e.e.a. over hoe je het moet instellen. Eigenlijk is het heel simpel: instellen - testshot - aanpassen - klaar.
Het vergt wel wat oefening, en je moet de afstand tot je onderwerp in de gaten houden.

Wat wel leuk is om te weten: in september worden er bij cameratools in Apeldoorn weer workshops gegeven. Ook die over flitsen. Die is heel leuk en leerzaam om te volgen. Gaat met name over het handmatig flitsen. De workshops worden vanzelf aangekondigd. Maar dan moet je er ook redelijk snel bij zijn. Ze zitten met ongeveer een weekje vol.

Een handleiding en een gids voor flitstechnieken voor je SB600 kun je eventueel bij Nikon support downloaden.

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » wo aug 20 2008 7:23 am

Ik heb de handleiding van de sb 600, zal hem er eens bijpakken. Heb de flitser tot nu toe niet heel veel gebruikt en vooral gegokt eigenlijk. Bedankt voor je hulp herman :wink:
Say what you like
Do what you feel

Herman55

Bericht door Herman55 » wo aug 20 2008 9:16 am

You're welcome

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo aug 20 2008 12:35 pm

Die schema's in de handleiding daar kun je best wat van opsteken.
Als het je gaat om je voor te bereiden op die groepsfoto op 7 september moet je die schema's net iets anders interpreteren als je het flitslicht een waarde lager wilt laten meespelen in het eindresultaat tegenover het meelopende daglicht. (Het schema geldt voor een volledige uitlichting van een flitser alleen).

Uitgaande van het schema op blz. 27 en één stop lager vermogen.
Bij die groepsfoto gingen we uit van f 8.0
Met één stop minder kun je met de flitser dan uitgaan van f 5.6

Bij gebruik van ISO 100 en f 5.6 zitten we dan in de regel net onder die grijze "default" aangegeven regel. Met je Tokina lens bijv. op 50mm afgestemd kun je de zoomreflector van de flitser handmatig op 70 mm zetten omdat die flitser geen rekening houdt met de cropfactor van een DX-camera (specifiek zou dan 75 mm zoom te gebruiken zijn, maar dat zit er niet op ---> dus de stand net iets groter).

Dan zie je dat je slechts een maximale afstand kunt nemen van 6,3 meter
Met een brandpunt van 50 mm (beeldhoek overeenkomend met 75 mm op vol kleinbeeld/FX beeldformaat) is die afstand echt veel en veel te kort om daar 15 mensen mee op een foto te kunnen krijgen. Verder naar achteren wordt je flitsvermogen alleen maar minder.

Nu zit er praktisch nog wel een minimale speling in je instellingen omdat je scene en verlicht wordt met daglicht en met flitslicht, waardoor elk aandeel van die 2 slechts de helft aan lichtvermogen zou hoeven af te geven (uitgaande van ieder gelijk licht). Met voor de flitser "creatief gezien" één stop eronder, zou je op 1/4 aan vermogen voor de flitser kunnen uitkomen.

Dat geldt echter voor een situatie waarbij je onderwerp netjes egaal ieder de helft aan daglicht en flitslicht (minus 1 stop) meekrijgt. Omdat het specifiek gaat om minder met daglicht beschenen schaduwen, is die verhouding "scheef". Bovendien gaat dat schema uit van een vrij ideale binnenlokatie met daarbij een aandeel reflecterende wanden e.d. Een flitser buiten gebruikt heeft beslist minder rendement. Dus de eerste opgave hierboven (met die 6,3 meter) lijkt een goed uitgangspunt van je maximale mogelijkheden.

Je lens meer naar de normaal/groothoekkant gebruiken om dichterbij te komen maakt voor je flitser weinig uit, want je moet de zoomreflector van de flitser dan ook weer op die grotere hoek gaan bijstellen, waardoor ook de maximale afstand terugloopt. Dat schiet dus niet op.

Echt ergens een iets zwaardere flitser regelen is dan je enige alternatief, of hopen dat het weer minder mooi met zon beschenen is, zodat je helemaal geen flitser hoeft te gebruiken. Maar om daar op te speculeren is wel een grote gok. (Beter in te schatten tegen de tijd dat het zover is).

Houdt er ook rekening mee dat als je flitser telkens het volle vermogen aan licht afgeeft, dat de flitsvolgtijd lang is. (Je hebt de neiging sneller achter elkaar foto's te nemen, met als gevolg dat een flitser dan niet voldoende is opgeladen en dan niet flitst).
Gebruik in ieder geval vers opgeladen accu's of neem Panasonic X-treme oxyride batterijen mee.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » wo aug 20 2008 10:58 pm

Bedankt voor de aanvulling Léon :wink: Ik kan helaas geen tweede flitser regelen dus ik zal moeten roeien met de riemen die ik heb :wink:
Say what you like
Do what you feel

Herman55

Bericht door Herman55 » wo aug 20 2008 11:15 pm

Eentje lenen?
Je mag kiezen uit de SB80DX en de SB800

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » do aug 21 2008 8:21 am

Herman55 schreef:Eentje lenen?
Je mag kiezen uit de SB80DX en de SB800
Kom je me helpen dan ook? :wink: Ik houd het in gedachten in elk geval, lief van je.
Say what you like
Do what you feel

Herman55

Bericht door Herman55 » do aug 21 2008 9:29 pm

Antoinette schreef:Kom je me helpen dan ook?
Ach waarom ook niet. Ik heb nog nooit met "modellen" gewerkt. Is weer eens een nieuwe ervaring, en jij kan dan waarschijnlijk wel wat extra handjes gebruiken. Lijkt me heel leuk. Helaas kan ik de 27ste alleen 's-morgens. Dus als het op een andere dag kan 8)

iJoost

Bericht door iJoost » do aug 21 2008 9:32 pm

Ha! Daar is ie al... de paraplu ophouder. ;-)

Herman55

Bericht door Herman55 » do aug 21 2008 10:00 pm

Niet nodig. Het regent die dag toch niet...
Of het moet zo'n witte paraplu zijn...

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » do aug 21 2008 11:04 pm

Zal eens polsen of ze willen verzetten naar 's ochtends :wink:
Say what you like
Do what you feel

iJoost

Bericht door iJoost » vr aug 22 2008 12:53 am

Een optimist bij je hebben is ook nooit weg, natuurlijk.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”