spotmeting of centrumgericht voor stillevens

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Mieke53
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

spotmeting of centrumgericht voor stillevens

Bericht door Mieke53 » wo aug 20 2008 10:07 pm

Hoi forummers,

Ik wil van de week weer eens gaan beginnen aan een stilleven :) en wil het natuurlijk nog weer beter gaan doen dus:
1. welke belichtingsmeting is nu eigenlijk het best voor mijn soort stillevens.
- een spot of
- centrumgerichte meting :roll:
2. De AF op S? of op A :roll: (C is voor bewegende beelden, samen met matrixmeting, toch?) Of gooi ik nu alles door elkaar :oops:

Dan de lens: ik gebruik het liefst mijn 18-70, die geeft op de een of andere manier net dat schilderijachtige wat ik graag wil hebben.
Met mijn 50mm bereik ik niet het gewenste resultaat tot nog toe, (hoe het kan weet ik niet, maar die 18-70 is mijn favoriet) Tjé, lijkt wel een slagzin, zet ik meteen maar even in mijn profiel :)
Het kunnen natuurlijk ook nog beginnersfouten zijn, ik zal het toch nog eens opnieuw proberen.

Hoor graag jullie adviezen en tips.

Groetjes Mieke :)

Herman55

Bericht door Herman55 » wo aug 20 2008 10:09 pm

Mieke,

Kijk eens hier:
http://www.photozone.de/light-metering
Even lezen, en je weet alles van belichting...
Staat trouwens nog veel meer leuks op.

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » wo aug 20 2008 10:13 pm

Hey Herman,
Bedankt voor je snelle antwoord.
Wel Engels dus......................... is ff tijd voor nemen.

Net even snel wat gelezen Herman: fijn dat er ook wat fotovoorbeelden zijn bijgevoegd.
Gr.
Mieke

iJoost

Bericht door iJoost » wo aug 20 2008 10:41 pm

Als je alle tijd hebt, en dat heb je meestal bij een stilleven, dan kun je een serie spotmetingen uitvoeren op verschillende delen van de voorstelling en zo voor jezelf een idee krijgen wat de beste belichting voor het geheel is en welke delen er als gevolg van je keuze (het is altijd een compromis) een stop over- of onderbelicht gaan worden.

Voor wat betreft scherpstellen. Mag ik de M mode aanbevelen voor maximale controle. En controleer meteen de scherptediepte als je toch bezig bent. Dan kun je nog een ander diafragma kiezen als dat beter blijkt.

De keuze van de lens geeft je (gegeven dat je beeldvullend werkt) om te beginnen een ander perspectief. Gewoon doen wat je mooi vindt is hier het devies. En het geeft je meer of minder scherptediepte, wat je tot op zekere hoogte kunt compenseren met de keuze van je diafragma. En het geeft je de veel besproken maar weinig begrepen bokeh. Zeg maar, hoe mooi de onscherpte is. Je wilt in de regel dat onscherpe voorwerpen niet te veel de aandacht gaan trekken doordat er bijvoorbeeld ringen, zeskanten of verkleuringen in te zien zijn.

Herman55

Bericht door Herman55 » wo aug 20 2008 10:45 pm

Tja, je kunt er een hoop vandaan halen. Belichting is maar een (1) voorbeeldje. Jammer alleen dat het in het engels is. Voor veel mensen is dat toch een probleempje. Ik ken helaas geen nederlandse site die het zo kan uitleggen.

En voor je instellingen: stillevens zijn studiowerk. Ik zou de AF op S (single) zetten, en je voorkeur op A (aperture priority of diafragmavoorkeuze). Je bepaald dan zelf de scherptediepte. Met die 50 mm is het leren werken. Je moet dan met je statief voor/achter uit. Met de 18-70 draai je gewoon even. Hou wel rekening met de kans op vertekening als je richting de 18 gaat. En een "gewetensvraagje": is die 50 mm niet scherper en lichtsterker dan de 18-70?

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » wo aug 20 2008 11:06 pm

Koop een grijskaart.
Meet (beeldvullend) het licht wat op de kaart valt. Je hebt nu geen last van contrastverschillen in je onderwerp.
Als je een 'kleurechte' grijskaart koopt kan je hiermee ook je witbalans vóór de opname mee instellen. Of, als je de grijskaart meefotografeerd, kan je achteraf kleurzwemen neutraliseren.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » do aug 21 2008 12:50 am

Ijoost: even iets rechtzetten want ik las even te snel, je had het natuurlijk ook manueel scherpstellen. Dacht even dat je de M voorkeuzeknop bedoelde.
Doe eigenlijk bijna altijd lens manueel zetten.
Verder bedankt voor de tips.

Herman: ja alles in Engels, maar ik begin er toch maar even aan. is er weer even inkomen.
Over de 50 mm:
is geen gewetensvraag hoor :) . Is zeker ragscherp. Heb mijn analoge ook nog en kon daar mee lezen en schrijven. Nu heb ik de digitale en nu kan ik er niet meer overweg, dat is toch hartstikke gek.
Dus ga het nog een keer proberen. Ben kennelijk helemaal ingesteld op die 18-70.
Zoals je al las gebruik ik ook af en toe de A-stand.

ArjanL.
Bedankt voor de grijskaart tip. Ook hier moet ik aandacht aan geven want heb al eerder gehoord dat je hier toch winst mee kan behalen.
Alleen dat technische verhaal wat achter al die knopjes zit moet ik in de praktijk leren kennen. Ben eigenlijk helemaal A technisch zeg maar, dus meer een praktijk mens.

Maar het komt goed.

Dankje alle 3 voor jullie hulp.

Mieke

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do aug 21 2008 9:30 am

Zelf gebruik ik vrijwel alleen P.

Meet met de spotmeting enkele hoge lichten (wit of zeer helder) en kijk naar wat de camera voorstelt.
Neem het gemiddelde van de voorgestelde instellingen. Bijna klaar is Kees.

Wat je ook kunt doen is op de monitor een indruk te krijgen van de overbelichte delen van de opname. Afhankelijk van je camera, kijk naar de gemaakte opname en druk met een vinger op het wieltje op de achterwand, links, rechts, beneden of boven, totdat je de hoge lichten ziet knipperen.
Als dat gebeurd is het niet goed. Zelf neem ik dan een snellere tijd of kleiner diafragma.
Uitgevreten lichten zijn bijna niet te corrigeren met software.

Met de grijskaart gaat het ook heel goed.

Maak meerdere opnamen van statief, en met de belichtingscorrectie maak je meerdere opnamen: +1, +2, +3, -1, -2 en -3.

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » do aug 21 2008 12:03 pm

Oké Hans, ook mooie tip van die cursur toets.
Kijken of we nu die teveel uitgebeten lichtjes kunnen verbeteren.
Had ook al gemerkt dat corrigeren niet makkelijk of niet te doen is.
Ik ga ook mijn plaatsje thuis voor het keukenraam inruilen voor de zolder.
Kijken of dat het licht daar beter is.
Inmiddels weer veel gelezen maar begrijpend lezen is nog heel wat anders.
Het trappetje zal ik ook even proberen.
Over een week hoop ik weer wat te laten zien, mogen jullie weer losbarsten met tips en trucks :wink: .
Groetjes en bedankt,

Mieke :)

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » vr aug 22 2008 10:29 am

Hans Braakhuis schreef:Zelf gebruik ik vrijwel alleen P.

Meet met de spotmeting enkele hoge lichten (wit of zeer helder) en kijk naar wat de camera voorstelt.
Neem het gemiddelde van de voorgestelde instellingen. Bijna klaar is Kees.
Voor het instellen van het gemiddelde van een aantal metingen zul je toch de camera van P moeten afhalen en op M zetten. Slechts het meten van alleen de hoge lichten zal bovendien leiden tot onderbelichting. Lichtmeters (spotmeting of anderszins) zijn gecalibreerd op 18% grijs!
Jur

mikemix

Bericht door mikemix » vr aug 22 2008 10:33 am

En alleen het felste wit meten lijkt me ook wat sumier....
Als een model voor een egale witte wand gaat staan heb je zeker onderbelichte foto's,
immers die meter gaat van een gemiddeld grijs uit.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”