Uitsnijtip gevraagt:

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Uitsnijtip gevraagt:

Bericht door KvP » do aug 21 2008 1:15 pm

Vaak wil ik foto's croppen tot 3:2 zodat de px/inch hetzelfde blijft.
Als ik de tool gebruik die ik aangeef op de afbeelding en de breedte op 3 en de hoogte op 3 dan maakt hij er altijd cm van.
ook als ik de resolutie op 0 zet blijft het cm.
Ik wil van die cm af en gewoon croppen in de juiste verhouding zonder pixel per inch wijziging.
Kan iemand mij helpen?

Gr Kees

Afbeelding
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do aug 21 2008 1:19 pm

Gebruik de selectie tool (de 2e in je toolbar) en geef een aspect ratio op van 3:2 of 2:3 :)

Het is trouwens gevraagD pas ff je topictitel aan ;)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » do aug 21 2008 1:24 pm

M.Oorthuis schreef:Gebruik de selectie tool (de 2e in je toolbar) en geef een aspect ratio op van 3:2 of 2:3 :)

Probeerde ik al maar met die andere kan ik ook meteen draaien als de horizon bv scheef staat en directer met enter de uitsnijding voltooien.
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F

Nikonjunky

Bericht door Nikonjunky » do aug 21 2008 1:59 pm

zeg dat je 800 x 600 px wilt hebben vul je dat daar in deze maat kan je opslaan door op # er naast op het pijltje te klikken en opslaan
als je het dan weer nodig hebt klik je op het pijltje en selecteer je die maat die je nodig hebt.
en als je dan over een foto gaat blijft de maat altijd 800x600
Laatst gewijzigd door Nikonjunky op do aug 21 2008 2:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Veganpix

Bericht door Veganpix » do aug 21 2008 2:02 pm

Croppen tot 3:2? Maar zo komen de foto's toch al uit de camera? Je bedoelt waarschijnlijk croppen en de verhouding behouden.

Ik ga als volgt te werk:
Ik zorg dat het documentvenster gemaximaliseerd is (middelste knopje naast witte kruisje rechtsboven), zodat je om de foto heen een grijze achtergrond hebt. Dan selecteer ik met de croptool de gehele foto (ga bijv. bij de linkerbovenhoek in het grijze naast de foto staan en sleep de tool naar rechtsonder tot net buiten de foto, dan weet je zeker dat je alles selecteert. Laat de muis even los. Crop daarna en bewaar de verhouding door de Shift-toets tijdens het croppen ingedrukt te houden.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do aug 21 2008 2:20 pm

KvP schreef:
M.Oorthuis schreef:Gebruik de selectie tool (de 2e in je toolbar) en geef een aspect ratio op van 3:2 of 2:3 :)

Probeerde ik al maar met die andere kan ik ook meteen draaien als de horizon bv scheef staat en directer met enter de uitsnijding voltooien.
Kan ook met de selectietool. Als je iets hebt geselecteerd druk je op CTRL+T voor transformeren en je kan hem aanpassen. Als je hem hebt zoals je wilt druk je op enter en daarna ga je naar image en dan crop :)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

wouterboon

Bericht door wouterboon » do aug 21 2008 2:30 pm

Ik klik altijd op de het knopje 'voorste afbeelding/front image'; de verhouding van de afbeelding wordt dan overgenomen. Als ik daarna op de croptool klik en bijsnijd, dan worden de verhoudingen gebruikt zoals de oorspronkelijke foto is. Weet niet helemaal zeker of dit antwoord op de vraag is...

Robin

Bericht door Robin » do aug 21 2008 4:03 pm

Ga het thuis gelijk uitproberen, bedankt voor de response Martijn :)

Zat tegen hetzelfde aan te hikken als kvp, crop tool gebruikt standaard afmetingen, terwijl ik gewoon wil hebben wat jij hier omschrijft:
een crop in het formaat wat ik selecteer, maar wel in hoek aangepast en in 3:2 formaat.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”