Ruisreductie aanpassen in ViewNX?

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Floris

Ruisreductie aanpassen in ViewNX?

Bericht door Floris » do aug 21 2008 10:05 pm

Wanneer ik in RAW schiet en in de camera bepaalde ruisreductie heb ingesteld, is het dan nog mogelijk dit achteraf in ViewNX te wijzigen?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do aug 21 2008 10:47 pm

Ja. In je NEF (RAW) file kan je alle bewerkingen die je door je camera kan laten doen nog wijzigen. Verscherping is er één van.

Eigenlijk sla je de basis op waarmee je camera aan de gang gaat als deze een JPG file produceert. Als "handigheidje" worden ook de instellingen van de camera op dat moment mede opgeslagen in het bestand, zodat je niet alle instellingen achteraf hoeft in te stellen; de instellingen die je op het moment van fotograferen had zijn de waarden die gebruikt worden als je ze niet aanpast.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Floris

Bericht door Floris » do aug 21 2008 10:54 pm

Maar hoe doe je dat voor de ruisreductie voor hoge ISO in ViewNX?

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do aug 21 2008 11:04 pm

View NX laat je maar een paar instellingen veranderen, waaronder de twee belangrijkste: witbalans en belichting (tot zeker hoogte!).

Als je echt met je NEF's aan de gang wilt, dan heb je Nikon Capture NX nodig.

PhotoShop, LightRoom en dergelijke kunnen trouwens ook met die files omgaan.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Floris

Bericht door Floris » vr aug 22 2008 10:18 am

Ik gebruik op dit moment CS2, maar de D300 NEF slikt hij niet, vandaar dat ik nu ViewNX maar eens heb opgestart.

In ieder geval bedankt voor het antwoord!

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Tom van Hell » vr aug 22 2008 10:25 am

Je zou nog de adobe dng converter kunnen proberen en dan hem bewerken met cs 2
Heb ik zelf overigens geen ervaring mee

Adobe DNG converter
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr aug 22 2008 11:19 am

Je hebt een update van Adobe Camera Raw nodig, wat standaard bij PhotoShop zit. Even op de site van Adobe kijken lijkt me...

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Tom van Hell » vr aug 22 2008 11:38 am

PatrickP schreef:Je hebt een update van Adobe Camera Raw nodig, wat standaard bij PhotoShop zit. Even op de site van Adobe kijken lijkt me...

Ik heb zelf CS3 maar ondersteund CS2 ook nog de Raw converter voor de D300
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr aug 22 2008 12:01 pm

PatrickP schreef:View NX laat je maar een paar instellingen veranderen, waaronder de twee belangrijkste: witbalans en belichting (tot zeker hoogte!).
Als je echt met je NEF's aan de gang wilt, dan heb je Nikon Capture NX nodig.
Ik denk dat je je enigszins vergist in de mogelijkheden van Nikon View NX.
Het enige wat je kunt doen bij een conversie van RAW is daarbij de camera-instellingen verwijderen, kleurprofielen en XMP/IPTC (via een vinkje wel-of niet). Wat dan specifiek wel- of niet wordt gebruikt is niet duidelijk. Er zal toch altijd wel een bepaalde witbalans instelling moeten zijn. Misschien dat de ruis-verminderings algoritmen van de camera instellingen niet worden meegenomen als "camera-instellingen verwijderen" is aangevinkt .
Maar zoals gezegd is daar weinig info over (niet in de help-bestanden terug te vinden).

Dus inderdaad Nikon Capture NX gebruiken. Default worden camera-instellingen daarbij wel meegenomen, maar die kun je uitschakelen, of op een andere waarde zetten.

Andere RAW-converters nemen standaard GEEN camera-instellingen mee naar de RAW-converter. Daar zit het hem helemaal in de IQ van het programma, hoe de omzetting van het RAW-bestand plaats zal gaan vinden.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Floris

Bericht door Floris » vr aug 22 2008 12:25 pm

PatrickP schreef:Je hebt een update van Adobe Camera Raw nodig, wat standaard bij PhotoShop zit. Even op de site van Adobe kijken lijkt me...
CS2 RAW ondersteunt de D300 niet; ik moet het inderdaad eerst in DNG omzetten zoals Tom al schreef.

En juist het meenemen van de in-camera settings vind ik handig om te kunnen kiezen. Zeker de ruisreductie zoals in camera kan soms best goede resultaten opleveren. Ik heb met de D200 vaak moeite gehad om een RAW via CS2 er net zo strak uit te laten zien als de JPG fine. Met name op het gebied van ruis/scherpte bleef het vaak wat achter. Op zich logisch: Nikon weet hoe het algoritme werkt en is geoptimaliseerd voor die specifieke camera.

Kan je in Capture NX net zoals in CS2/3 met een 'pipet' je grijswaarde op een foto aanklikken en toepassen op een batch foto's? Dus in de situatie dat je een grijskaart fotografeert aan het begin/einde van een shoot.

- Ik neem even aan dat het in View NX niet werkt en daar alleen de camera-presets kan wijzigen en het niet random kan veranderen -

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr aug 22 2008 2:13 pm

Floris schreef: Kan je in Capture NX net zoals in CS2/3 met een 'pipet' je grijswaarde op een foto aanklikken en toepassen op een batch foto's? Dus in de situatie dat je een grijskaart fotografeert aan het begin/einde van een shoot.
Ja, dat kan.
Inclusief of exclusief alle of een selectie van andere instellingen die je doet aan curves, toonwaarden, verscherping etc.
Maar op zichzelf kun je wel even gaan koffie drinken als je veel bestanden in batch hebt te verwerken, want het is een goed maar wel tijdrovend programma tegenover andere RAW-converters. Dus afhankelijk van je foto-producties kan een andere RAW-converter wel eens meer efficiënt zijn.
Floris schreef:- Ik neem even aan dat het in View NX niet werkt en daar alleen de camera-presets kan wijzigen en het niet random kan veranderen -
View NX is alleen interessant als gratis viewer en misschien het voorwerk om bestanden reeds te labelen, maar dat kun je met Capture NX ook. Die heeft een eigen beeldbrowser.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”