Poll: hoeveel keer gebruiken jullie die 50mm

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Ik gebruik dit objectief:

Elke dag
11
11%
Een keer per week
23
23%
Een keer per maand
30
30%
Maar een paar keer per jaar
22
22%
Deze zit in mijn fototas maar gebruik ik eigenlijk nooit
14
14%

Totaal aantal stemmen: 100

carver83

Poll: hoeveel keer gebruiken jullie die 50mm

Bericht door carver83 » vr aug 22 2008 10:02 am

Dag iedereen

Ik weet dat er al zeer veel dingen zijn gezegd over die 50mm 1.8.
Graag had ik een ander soort vraag gesteld.
Iedereen zegt wel van "deze zou je moeten hebben, ...", maar hoeveel gebruiken jullie deze eigenlijk?

Hopelijk willen jullie een eerlijk antwoord geven op deze vraag. :wink:

Mvg, Dave

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » vr aug 22 2008 10:15 am

Ik heb er geen... Misschien moet je die er ook nog bij zetten als optie.

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » vr aug 22 2008 10:18 am

De vraagstelling is niet juist, als ik kies voor een paar keer per jaar kan dat evengoed altijd zijn (als ik maar een paar keer per jaar fotografeer)

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » vr aug 22 2008 10:19 am

Ik denk twee keer per maand. Alleen dan wel een 1.4 of een 1.7 (Pentax)

Ik heb geen 50mm oog dat is het. Je zou eigenlijk alleen met een 50mm op pad moeten gaan. Om je te dwingen 50mm composities te kiezen

carver83

Bericht door carver83 » vr aug 22 2008 10:20 am

De optie van "dit objectief heb ik niet" had ik blijkbaar niet correct toegevoegd. Misschien kan de webmaster deze toevoegen?

Sorry

Lothian
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Lothian » vr aug 22 2008 10:21 am

Eigenlijk altijd.
Afbeelding

Robin

Bericht door Robin » vr aug 22 2008 10:42 am

--- removed, because I'm unable to delete my account ---
Laatst gewijzigd door Robin op wo dec 16 2009 8:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

carver83

Bericht door carver83 » vr aug 22 2008 10:52 am

@robin: Dat was nu eens een goeie samenvatting van de positieve eigenschappen. Thanks

Maar ik denk dat iedereen hier wel meer dan een paar keer per jaar zijn fototoestel uithaald 8)
Dus een "paar keer per jaar" was bedoeld als bijna nooit.

Een correctie vraagstelling was niet gemakkelijk, je kan namelijk op verschillende manieren de vraag stellen.
Als je naar gebruik zou vragen in %, is dit ook niet waterdicht, want iemand met 2 lenzen (standaardlens en bv 50mm) zal misschien een ander % hebben dan iemand met 5 lenzen terwijl hij evenveel foto's maakt met de 50mm.

Maar goed, ik wou gewoon weten hoeveel jullie dit objectief gebruiken om zo een beter zicht te krijgen op een eventuele aanschaf van dit objectief.

Bedankt

Dave

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » vr aug 22 2008 10:52 am

Mijn meest gebruikte objectief is de 12-24 mm Tokina daarna de 50mm f1.8 Maar objectief gebruik is bij mij ook erg situatie afhankelijk.
Dus om nu te spreken van 1 of 2 keer in de week.
Je lijkt wel een manager die proberen ook alles in cijfertjes te vangen terwijl het daar eigenlijk helemaal niet om gaat.
Ik denk dat het meer gaat om wat jij als fotograaf uit dit objectief weet te halen en er is maar een manier om daar achter te komen.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » vr aug 22 2008 11:04 am

Met Luc eens, eigenlijk moet je gewoon die lens aanschaffen, ook voor concertfotografie (indien je redelijk dichtbij het podium kunt komen) is het een heel fijne lens. De lens kost € 100, mocht je het na een half jaar niets vinden verkoop je hem zo weer voor € 80, dan heeft het je € 3 per maand gekost.... Daar huur je ze niet voor :-)

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Eeuw » vr aug 22 2008 11:11 am

Af en toe gebruik ik hem in combinatie met een omkeerring voor eenvoudige macro opnamen en af en toe voor een portret. Erg leuk objectief om te hebben. Ik zou geen reden hebben om hem weg te doen. Ik zou ook geen reden zien om hem niet aan te schaffen, tenzij je deze of de 1.4 al hebt natuurlijk..
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » vr aug 22 2008 11:14 am

heb hem ook maar tot op heden echter bijna niet gebruikt al was het alleen om het feit dat zo'n lullig gezicht is zo'n kleine lens op je mooie digitale speelgoed..

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr aug 22 2008 11:17 am

Ik heb veel manuele lenzen zonder CPU.

Vanuit AF-(zoom)lenzen met CPU erin waarin die 50 mm brandpunt "erbij zit" weet ik via het progje "Wega 2" die statistieken kan bijhouden van je gebruikte brandpunten uit al je opnamen (wordt uit de EXIF-info gehaald), dat ik relatief gezien erg weinig een 50 mm gebruik.
OP DX formaat wel te verstaan. Maar vroeger was dat ook al zo bij vol "kleinbeeld". Altijd al zo geweest. Heb in het verleden zonder spijt ook wel eens een 50mm / 1.4 weer verkocht, omdat de vertekening te groot was (let wel voor die 1.4 versie en gold nog in het film tijdperk).

Met nu die statistieken voor het DX-formaat zie ik meer "pieken" rond de 40 mm en rond de 60 mm. Vandaar dat ik een nieuwe Voigtländer 40mm/2.0 en 58 mm/1.4 erbij heb aangeschaft.

Ik heb nog niet zolang geleden wel een manuele Nikkor 50/1.8 AIS van de "betere" niet afgeleide E-serie lenzen aangeschaft via E-bay "voor het geval" een specifieke toepassing, maar heb dat ding tot nu toe feitelijk niet gebruikt.
(Wel die Voigtländer 40 mm/2.0 en 58 mm/1.4).
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr aug 22 2008 11:30 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr aug 22 2008 11:23 am

dirk-jan boon schreef:heb hem ook maar tot op heden echter bijna niet gebruikt al was het alleen om het feit dat zo'n lullig gezicht is zo'n kleine lens op je mooie digitale speelgoed..
Haha, wat dacht je van zo'n "pancake" lensje:

Afbeelding

Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Eeuw » vr aug 22 2008 11:32 am

Voor velen misschien een lullig gezicht, maar ik vind het wel wat hebben, Léon. Sterker nog, ik wou dat ik hem ook had!
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”