Graag jullie tips...Heb een klein opdrachtje

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Jolanda79

Graag jullie tips...Heb een klein opdrachtje

Bericht door Jolanda79 » zo aug 24 2008 6:29 pm

Ik ben gevraagd om binnenkort foto's te komen maken van een clinic in dressuur :)
Een vriendin van mij krijgt dan les en ze wil graag foto's.
Het maken van stilstaande objecten gaat me al aardig af, maar.....bewegende objecten heb ik me nog niet/weinig aan gewaagd.

Ik zou dus heel graag jullie tips/adviezen willen horen, waar moet ik opletten, welke stand kies ik het beste(gebruik nu meestal de M stand, maar is voor dit soort foto's misschien nog te moeilijk voor mij?) wel/geen statief, waar stel je op scherp, enzovoort.....

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » zo aug 24 2008 6:40 pm

Hoi Kerkyra

ik zou denk ik een sportstand nemen en de vr in ieder geval in geschakeld laten en dan met de ruiter en paard mee trekken en niet flitsen, je iso wat opschroeven naar 400 -800 en eventueel je e/v wat verhogen en in ieder geval minimaal in raw +jpeg basic schieten met een automatische wit balans en de raw achteraf corrigeren in capture . het leukste is natuurlijk als voor dat je vriendin moet alvast wat oefent op een eerder slacht offer en zet je camera op matrix voor een egalere lichtmeting , evt ook en paar met spot meting in ingezoenmd met hoofde paard en ruiter .. maar any way "toi toi toi "

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » zo aug 24 2008 6:50 pm

't Beweegt, je hebt waarschijlijk niet telkens dezelfde lichtval, dus ik zou voor diafagavoorkeuze gaan. (Ik doe sowieso niet veel op M)
De achtergrond is waarschijnlijk niet interessant, dus diafragma zo groot mogelijk.
Is het binnen of buiten? Als het binnen is de ISO op 1600 zetten (of kan de D80 hoger?), want meestal heb je in een binnenbak niet veel licht.
Zo kort mogelijk sluitertijden gebruiken, dus ook als het buiten is niet zo laag mogelijk zitten met je ISO. 1/250 sec is leuk.
Statief is niet het eerste waar ik aan zou denken. Dat maakt het lastiger om je onderwerp te volgen, je lens/camera combi is niet zo zwaar dat je hem anders niet zou kunnen houden. En de langere sluitertijden waar een statief onmisbaar is, moet je toch vermijden, omdat je onderwerp nogal beweeglijk is.
Niet flitsen, paarden houden daar niet zo van.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

iefie
Forumlid
Forumlid

Bericht door iefie » zo aug 24 2008 6:59 pm

is het binnen of buiten?

is het buiten bij goed weer zou ik de iso niet hoger zetten dan 400 (ruis).
sportstand zou kunnen, maar zelf zou ik in de A stand werken, kun je zelf de scherpte diepte regelen. bijv op 7,1 diafragma schieten. paard is dan scherp en achtergrond veel minder.en de camera op af-c zetten. dan blijft de camera (net als in de sportstand overigens) steeds scherpstellen op het deel waar je op richt.
je kan ook je scherpstelveld op breed zetten in je menu van de camera, dan kun je het object makkelijker volgen.
is het binnen of bij minder licht zou ik toch je ev niet te hoog zeten want daardoor worden je sluitertijden langzamer.
heb je veel geheugen op je kaartje zou je wat dirk-jan zegt in raw en jpg kunnen schieten. alleen zou ik dan in raw+ jpeg fine schieten, heb je gelijk goeie foto's mochten ze niet te veel na bewerking nodig hebben.en ook auto witbalans, die kun je dan evt in een bewerkingsprogramma later coorigeren.

is het goed weer en kun je snelle sluitertijden halen, kun je de camera mooi meetrekken om snelheid te creeeren in je foto's.
succes!.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo aug 24 2008 7:25 pm

Al een paar keer gemeld, maar alles hangt af van de hoeveelheid licht. Is het binnen of buiten in de schemering, dan wordt het lastig.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Jolanda79

Bericht door Jolanda79 » ma aug 25 2008 10:51 am

Sorry, had ik er even bij moeten vermelden.
Het is buiten, in een open bak.

Alvast bedankt voor alle tips, ik schrijf het op en neem het mee, kan ik nog eens spieken op het grote moment :)

Ik schiet nu enkel in RAW, is er een reden voor dat jullie RAW en jpg adviseren?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma aug 25 2008 10:57 am

Kerkyra schreef:Ik schiet nu enkel in RAW, is er een reden voor dat jullie RAW en jpg adviseren?
Ja, die is er. Altijd RAW schieten; je kan er eenvoudig JPG files van maken, maar je kan veel beter nabewerken.

Als het buiten is, dan zie ik geen probleem. Zorg dat je sluitertijden niet te lang zijn, en zorg dat de achtergrond niet te scherp is zodat de Anky's lekker vrijkomen uit de achtergrond. Zorg ook dat je een rustige achtergrond hebt, dus geen felle schermen, reclame of zo. Het is geen springgebeuren, dus zo moeilijk zou het niet moeten zijn volgens mij.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » ma aug 25 2008 10:59 am

Het voordeel van RAW+JPG is dat je direct iets hebt om aan iemand mee te geven, voor de rest heeft het tov RAW geen echte voordelen. 't Is net wat iefie zegt, als je geen nabewerking hoeft te doen dan ben je direct klaar, is dat wel nodig dan biedt RAW+JPG niks extra.
En natuurlijk kost het meer ruimte op je kaart, zelf gebruik ik vaak RAW+JPG als ik een evenement doe en met meer dan 500 foto's terugkom die zsm op een site moeten komen.

woudew
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door woudew » ma aug 25 2008 11:18 am

Een ander voordeel (voor mij dan) van RAW+jpg schieten is dat ik gewoon verkenner gebruik. En verkenner kent geen RAW formaat, zodat ik de jpg gebruik om te selecteren

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » ma aug 25 2008 11:33 am

en in raw +jpeg basic maak ik meer foto's per gb dan in raw alleen raar maar waar .. en om nou alleen maar jpeg te schieten gaat me echt iets te ver

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » ma aug 25 2008 2:15 pm

dirk-jan boon schreef:en in raw +jpeg basic maak ik meer foto's per gb dan in raw alleen raar maar waar ..
Comprimeer je RAW dan als je RAW+JPG doet, anders lijkt het me stug.

Robin

Bericht door Robin » ma aug 25 2008 2:20 pm

DJ heeft een D70 dus is altijd gecomprimeerd ?
Ga dit thuis even uit proberen, lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Oeps nu weet het dievengilde wat voor camera hij heeft :wink:

Herman55

Bericht door Herman55 » ma aug 25 2008 2:44 pm

woudew schreef:Een ander voordeel (voor mij dan) van RAW+jpg schieten is dat ik gewoon verkenner gebruik. En verkenner kent geen RAW formaat, zodat ik de jpg gebruik om te selecteren
Op de site van microsoft is een tooltje te downloaden waarmee je RAW beelden gewoon in de verkenner kunt zien. Daarmee is de reden om jpegs te schieten ook weg. Blijft voorlopig alleen de reden van Roelof over: zo snel mogelijk de beelden op een site kunnen zetten...

http://www.microsoft.com/downloads/deta ... laylang=en

Ocverigens geldt dit voor zover ik heb kunnen vinden wel alleen voor Windows XP. Volgens mij is dit in Vista al in de installatie geregeld.

supervsduc

Bericht door supervsduc » ma aug 25 2008 3:23 pm

Herman55 schreef:
woudew schreef:Een ander voordeel (voor mij dan) van RAW+jpg schieten is dat ik gewoon verkenner gebruik. En verkenner kent geen RAW formaat, zodat ik de jpg gebruik om te selecteren
Op de site van microsoft is een tooltje te downloaden waarmee je RAW beelden gewoon in de verkenner kunt zien. Daarmee is de reden om jpegs te schieten ook weg. Blijft voorlopig alleen de reden van Roelof over: zo snel mogelijk de beelden op een site kunnen zetten...

http://www.microsoft.com/downloads/deta ... laylang=en

Ocverigens geldt dit voor zover ik heb kunnen vinden wel alleen voor Windows XP. Volgens mij is dit in Vista al in de installatie geregeld.
Bedankt voor de tip aangaande dat microsoft tooltje, heb het inmiddels gedownload!

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » ma aug 25 2008 3:38 pm

@ robin : klopt , maar helemaal geen avatar animal mocht niet was te groot :cry: en bovendien is de woonplaats aangepast en de camera heeft in huis een andere plek gekregen.. dus ja ik heb een D70

raw : 358
raw+jpeg basic 317

ik heb me dus vergist maar het rare is wel dat met sandisc kaarten ik minder foto's maak dan met dane elec 2gb (ps nu zit er een 2gb extreme III in)

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”