D80 D60
D80 D60
Graag wil ik weten welke camera ik het beste kan nemen. Ik heb nog geen ervaring met een spiegelreflexcamera, maar dat gaat vast en zeker komen.
Ik heb mezelf al lid gemaakt en ik heb al wat uurtjes zitten lezen op dit forum.
Ik wil dus een D60 of D80 maar weet niet wat het beste bij mij past.
De D60 is een nieuwer model maar de D80 is uitgebreider.
Ik zag op de site van Foka de D60 met de AF-S DX VR 18-55 mm + AF-S VR DX 55-200 mm voor 704,- euro. En de D80 met dezelfde objectieven voor 808,- euro. Verschil is 104,- euro, maar daar wil ik mijn keuze niet van af laten hangen.
Foka is voor mij, ik kom uit Middelburg, denk ik een klein uurtje rijden. Ik weet wel waar het is. Maar vanwege garantie een beetje uit de buurt.
De set met de D60 is bij Foto Verschoore, 5 minuten bij mij vandaan, 679,- euro.
Mischien wat reacties van de kenners.
Bij voorbaat dank en groeten uit Zeeland
Addy
Ik heb mezelf al lid gemaakt en ik heb al wat uurtjes zitten lezen op dit forum.
Ik wil dus een D60 of D80 maar weet niet wat het beste bij mij past.
De D60 is een nieuwer model maar de D80 is uitgebreider.
Ik zag op de site van Foka de D60 met de AF-S DX VR 18-55 mm + AF-S VR DX 55-200 mm voor 704,- euro. En de D80 met dezelfde objectieven voor 808,- euro. Verschil is 104,- euro, maar daar wil ik mijn keuze niet van af laten hangen.
Foka is voor mij, ik kom uit Middelburg, denk ik een klein uurtje rijden. Ik weet wel waar het is. Maar vanwege garantie een beetje uit de buurt.
De set met de D60 is bij Foto Verschoore, 5 minuten bij mij vandaan, 679,- euro.
Mischien wat reacties van de kenners.
Bij voorbaat dank en groeten uit Zeeland
Addy
Tja,..wat wil je ermee gaan doen? Al is dat natuurlijk een lastige vraag als je nieuw bent in de fotografie.
Persoonlijk prefereer ik de D80 ten alle tijden boven de D60, omdat de D60 onhandig klein is uitgevoerd. Beide camera's maken goede foto's, met de D80 gaat het net wat makkelijker vanwege de betere ligging in de hand van de body, en er zitten meer functieknoppen op de body, zodat je sneller de camera kunt instellen zonder eerst de menu's te moeten doorspitten.
Als het verschil 100 euro is zou ik gewoon voor de D80 gaan.
Bij Fotokonijnenberg is de D80 nu minder dan 500 euro trouwens.
Persoonlijk prefereer ik de D80 ten alle tijden boven de D60, omdat de D60 onhandig klein is uitgevoerd. Beide camera's maken goede foto's, met de D80 gaat het net wat makkelijker vanwege de betere ligging in de hand van de body, en er zitten meer functieknoppen op de body, zodat je sneller de camera kunt instellen zonder eerst de menu's te moeten doorspitten.
Als het verschil 100 euro is zou ik gewoon voor de D80 gaan.
Bij Fotokonijnenberg is de D80 nu minder dan 500 euro trouwens.
Mijn interresse gaat uit naar:
Landschappen.
Portret (ik heb 2 kleine kinderen)
In december krijgen we een hondje, dus die zal ook wel eens op de foto komen.
Gebouwen vind ik ook altijd wel iets hebben.
En ik vind macro foto`s ook mooi.
Maar 500 euro voor de D80 is alleen voor de body, aan wat voor objectieven moet ik dan denken voor bovenstaande interresses.
Mvg Addy
Landschappen.
Portret (ik heb 2 kleine kinderen)
In december krijgen we een hondje, dus die zal ook wel eens op de foto komen.
Gebouwen vind ik ook altijd wel iets hebben.
En ik vind macro foto`s ook mooi.
Maar 500 euro voor de D80 is alleen voor de body, aan wat voor objectieven moet ik dan denken voor bovenstaande interresses.
Mvg Addy
Breda.......here we come(back)
Re: D80 D60
hoe kun je dan gaan denken aan foka? die verschoore is goedkoper en is 5min bij je vandaan.????????????addy schreef: Ik zag op de site van Foka de D60 met de AF-S DX VR 18-55 mm + AF-S VR DX 55-200 mm voor 704,- euro. En de D80 met dezelfde objectieven voor 808,- euro. Verschil is 104,- euro, maar daar wil ik mijn keuze niet van af laten hangen.

Tja,..objectieven...voor architectuur moet je aan groothoek denken (als je serieus architectuur wilt doen een tilt/shift..als je echt architectuur wilt doen een grootformaatcamera.
)
voor landschappen is een groothoek ook erg aan te raden, verder voor portretten een lens met een bereik tussen de 50 en 120mm.
Als je ook nog macro wilt doen is het wellicht een idee om een 90mm of 105mm macro te nemen, ideaal voor portretten, en macro tegelijk.
Dan kun je daarbij met iets van een tokina 12-24 uit de voeten voor landschappen.

voor landschappen is een groothoek ook erg aan te raden, verder voor portretten een lens met een bereik tussen de 50 en 120mm.
Als je ook nog macro wilt doen is het wellicht een idee om een 90mm of 105mm macro te nemen, ideaal voor portretten, en macro tegelijk.
Dan kun je daarbij met iets van een tokina 12-24 uit de voeten voor landschappen.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Lastig. D60 is een prachtige camera, maar je moet ervan houden. De D80 is wat ouder, maar wel een veel mooiere en serieuzere camera. Maar het hangt allemaal erg af van wat jij prettig vind, of je al objectieven hebt, etc. Er is op het forum al regelmatig over gespreken, dus met de zoekfuntie moet je veel informatie kunnen vinden.
De prijs van de D60 vind ik trouwens niet zo scherp. Laatst zag ik de D60 met 18-55 VR lens nog voor €399,= bij de Mediamarkt. Nu is dat een extreem scherpe prijs, maar het geeft wel aan dat je door even goed te kijken veel geld kunt uitsparen. Neem dan ook de Belgen even mee; die zijn soms heel gunstig!
De prijs van de D60 vind ik trouwens niet zo scherp. Laatst zag ik de D60 met 18-55 VR lens nog voor €399,= bij de Mediamarkt. Nu is dat een extreem scherpe prijs, maar het geeft wel aan dat je door even goed te kijken veel geld kunt uitsparen. Neem dan ook de Belgen even mee; die zijn soms heel gunstig!
- sb0864
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Hey Addy, ik heb jou aanbieding al gekocht bij foto verschoore in Zierikzee.
Het is een prima camera.
Succes met je keuze
Cheers uut Zierikzee
Het is een prima camera.
Succes met je keuze
Cheers uut Zierikzee
Nikon D7000 + grip
NIKKOR AF-S DX 18-55 mm f/3.5 VR
NIKKOR AF-S DX 35 mm f/1.8 G
NIKKOR AF Micro 60mm f/2.8
Sigma 17-70 mm f/2.8-f/4.0 VR
Speedlight SB 700
Monfrotto statief
Falcon Eyes Camera Flitser Strobist Set FGAK-7
NIKKOR AF-S DX 18-55 mm f/3.5 VR
NIKKOR AF-S DX 35 mm f/1.8 G
NIKKOR AF Micro 60mm f/2.8
Sigma 17-70 mm f/2.8-f/4.0 VR
Speedlight SB 700
Monfrotto statief
Falcon Eyes Camera Flitser Strobist Set FGAK-7
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik zou maar eens beginnen met een kit, dasn kun je er later altijd leuke lenzen bijzoeken. De D60 heeft geen scherpstelmotor, de D80 wel. Dit houdt in dat op de D60 uitstluitend objecteven geplaats kunnen worden met een interne scherpstelmotor. Dat soort objectieven zijn in de regel iets duurder. De D60 is een prima beginnerscamera. De D80 is een dijk van een camera, maar daar zul je wel geconfronteerd worden met een wat steilere leercurve. Die moet je dus echt onder de knie krijgen. Ik zou in jouw geval denk ik voor de D60-kit gaan.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl