Ruis op sommige schermen
Ruis op sommige schermen
Ik heb foto's van vuurwerk geopend in Capture NX end ag opgeslagen in JPG zonder berwerkingen.
Op mijn CRT scherm zien ze er goed uit, op een LCD scherm (philips 200WS) vol met ruis
Hoe zien jullie ze?
waar kan het aan liggen?
welk is de juiste veergave?
het gaat over deze 2 voorbeelden
vuurwerk 1.jpg
vuurwerk 1.nef
vuurwerk 2.jpg
vuurwerk 2.nef
Op mijn CRT scherm zien ze er goed uit, op een LCD scherm (philips 200WS) vol met ruis
Hoe zien jullie ze?
waar kan het aan liggen?
welk is de juiste veergave?
het gaat over deze 2 voorbeelden
vuurwerk 1.jpg
vuurwerk 1.nef
vuurwerk 2.jpg
vuurwerk 2.nef
Laatst gewijzigd door joerig1970 op di aug 26 2008 1:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Joerig,joerig1970 schreef:wat bedoel je hiermee en hoe doe je dat in PPJur schreef: vergen in PP 2 Ã 3 stops + correctie. Geen wonder dat je dan ruis ziet.
en kan je dit ook in Capture NX
De NEF's waren niet onbewerkt. Bij vuurwerk1.nef is in Capture NX2(?) een belichtingscorrectie van + 1.6 toegepast en bij vuurwerk2.nef is Automatische niveau's aangezet. Kies in NX maar eens Origineel, of selecteer bij vuurwerk2.nef Weergave / Beelden vergelijken / Met Orgineel vergelijken. Nogal groot verschil!
N.B. Ik bedoelde met PP "post-processing". Waarschijnlijk niet zo duidelijk; excuses.
Jur
-
- Forumlid
- Contacteer:
joerig1970 schreef:vreemd mijn ma heeft een Philips LCD en daar weet niet hoeveel ruis in.
Zou het kunne liggen aan het programma dat ze gebruikt op jpg's te bekijken - ze gebruikt XNview - ( niet te verwarren met nikon view nx )
Nee dat maakt niet uit, er zit gewoon ruis in het zwart.
Oorzaak zie bijdrage van Jur
in NX 2 op te lossen door ruisonderdrukking te gebruiken ( betere kwaliteit)
en selectief toe passen op het zwart met behulp van het +selectie stuurpunt.
OF in CS een selectie maken via menu selectie en dan kleurbereik je kunt dan het zwart goed selecteren en dan bij filters ruis ruisreductie
video ruis verwijderen
dat snap ik, maar hoe kan het dat het op het ene scherm geen ruis hebt en op een ander wel
Iefie zag geen ruis, jij en jur wel
en bij vuurwrk moet je toch lange sluitertijden gebruiken
en soms zie je nog foto's met een sluitertijd van enkele seconde en meer en die hebben geen ruis.
Waarom bij mij dan wel, staan er instellingen van mijn d50 verkeerd ofzo
Iefie zag geen ruis, jij en jur wel
en bij vuurwrk moet je toch lange sluitertijden gebruiken
en soms zie je nog foto's met een sluitertijd van enkele seconde en meer en die hebben geen ruis.
Waarom bij mij dan wel, staan er instellingen van mijn d50 verkeerd ofzo
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ik zal niet zeggen dat je een slechte monitor hebt maar het kan beter.
De ruis zit er echt in.
Je foto is te donker opgenomen vandaar dat je hem 1.6 stop geplust hebt.
Als je deze bewerking nu eens uitvoert met shift+S geactiveerd ( verdwenen donkere partijen)dan zul je zien dat je al veel info kwijt was en deze nog maar gedeeltelijk terug kunt halen.
dat is je ruisprobleem
sowieso zal een foto meer dan 1 stop lichter maken vaak ruis geven zeker in donkere partijen.
afhankelijk van type camera, iso en opname omstandigheden zal dat niet of wel acceptabel zijn.
ruisreductie zal dan een oplossing kunnen zijn.
en er zit verschil in ruis
de D200 heeft bij 640 iso lelijke ruis ( vind ik) bij de D300 is dat op 3200 iso al mooier
mvg Tom
De ruis zit er echt in.
Je foto is te donker opgenomen vandaar dat je hem 1.6 stop geplust hebt.
Als je deze bewerking nu eens uitvoert met shift+S geactiveerd ( verdwenen donkere partijen)dan zul je zien dat je al veel info kwijt was en deze nog maar gedeeltelijk terug kunt halen.
dat is je ruisprobleem
sowieso zal een foto meer dan 1 stop lichter maken vaak ruis geven zeker in donkere partijen.
afhankelijk van type camera, iso en opname omstandigheden zal dat niet of wel acceptabel zijn.
ruisreductie zal dan een oplossing kunnen zijn.
en er zit verschil in ruis
de D200 heeft bij 640 iso lelijke ruis ( vind ik) bij de D300 is dat op 3200 iso al mooier
mvg Tom