Foto direct naar PC

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6
Light

Foto direct naar PC

Bericht door Light » vr aug 29 2008 4:46 pm

Beste mensen,

weet iemand hoe ik de D3 zodanig kan aansluiten en instellen op een PC dat ik meteen de gemaakte foto terugzie in een programma. Welk programma heb ik nodig en hoe zet ik zoiets weg. Ik wil het bedraad aansluiten.

Voor de duidelijkheid:

Ik doe bijvoorbeeld een portretshoot en zet mijn laptop erbij. Ik maak een foto en zie meteen de foto op de laptop verschijnen....

Het kan met Canon wel, ik hoop met Nikon ook (zonder flinke investeringen dan)

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » vr aug 29 2008 5:11 pm

Daar heb je Camera Control Pro voor nodig. Een evaluatieversie kan je hier downloaden:

Windows:
http://nikoneurope-nl.custhelp.com/cgi- ... aqid=23745

Mac:
http://nikoneurope-nl.custhelp.com/cgi- ... aqid=23758

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » vr aug 29 2008 8:02 pm

Wil je bestanden direct verder bewerken op de PC, dan heb je inderdaad Camera Control Pro nodig. Als het alleen maar zou gaan om het beeld na de opname op een wat groter scherm te bekijken, zou je ook een portable DVD speler kunnen aansluiten op de camera. Zie dit filmpje http://www.youtube.com/watch?v=1xQmWPAcaKU
Jur

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » za aug 30 2008 3:40 pm

Het leukste is natuurlijkom het te doen met Camera Control Pro en een WT-4, dan heb je ook geen kabel nodig tussen laptop en camera. Vergt wel een investering, want de WT-4 is niet echt gratis.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Light

Bericht door Light » za aug 30 2008 7:08 pm

Ik heb het geld niet voor een WT4, dit is ook niet mijn bedoeling.

Ik heb nu Camera Control Pro erop, de volledige verse.. erg leuk maar niet wat ik wil. Ik kan nu de camera op afstand bedienen... maar dit was niet mijn vraag.

Ik wil een foto maken en deze direct terugzien op een laptop (welke op de camera is aangesloten). Niet meer en niet minder... iemand een idee?

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » za aug 30 2008 7:26 pm

Ik heb geen ervaring met CCP, maar in Capture 4 zat indertijd een control module en die bood als optie om het binnengehaalde beeld direct te tonen op de monitor, ik verwacht dat dus eigenlijk ook bij CCP.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » za aug 30 2008 7:34 pm

Light schreef:Ik heb het geld niet voor een WT4, dit is ook niet mijn bedoeling.

Ik heb nu Camera Control Pro erop, de volledige verse.. erg leuk maar niet wat ik wil. Ik kan nu de camera op afstand bedienen... maar dit was niet mijn vraag.

Ik wil een foto maken en deze direct terugzien op een laptop (welke op de camera is aangesloten). Niet meer en niet minder... iemand een idee?
Foto bekijken op het scherm na het maken aanzetten, composiet kabeltje van D3 naar laptop en kijken maar? Of is dat geen oplossing?

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » za aug 30 2008 7:36 pm

zover mijn kennis rijkt van CCP wel een fotootje tonen maar is dat klein formaat.
ik zoek eigenlijk ook iets wat de TS wil.
wie heeft de oplossing of een tipje van de sluier.

Arend

Light

Bericht door Light » za aug 30 2008 8:03 pm

Tom schreef:
Light schreef:Ik heb het geld niet voor een WT4, dit is ook niet mijn bedoeling.

Foto bekijken op het scherm na het maken aanzetten, composiet kabeltje van D3 naar laptop en kijken maar? Of is dat geen oplossing?
Ik wil niet meer met verkenner handelingen hoeven te verrichten (volgens mij lukt het nu al op deze manier). Ik wil een foto maken en dan niet op mijn kleine camerascherm kijken, maar naar een tafeltje kijken met de laptop erop. Deze laptop moet dan de laatste foto zelf tonen, zonder mijn handelingen. Ik wil niet steeds heen en weer lopen om hem zelf op te roepen, dat is eigenlijk het idee :)

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » za aug 30 2008 8:14 pm

OK. Ik heb CCP2 gedownload en geïnstalleerd, de trial dus.
Kabeltje opgezocht en D300 aangesloten op de computer.
D300 aangezet, Vista gaf me een pop-up wat te doen als dat apparaat aangesloten werd.
Als standaard actie CCP2 gekozen.
In CCP2 ingesteld:
Tools -> Download Options -> When a new image is received from the camera: Show it with View NX
Foto gemaakt en View NX kwam op. Jammer genoeg in de laatst geopende map en niet waar CCP z'n spul dumpte.
In View NX op 'mappen geklikt' en de bovenin het mappen paneel stonden twee opties:
CCP download folder daarop geklikt en toen zag ik de gedownloade foto's in het klein en de eerste groot, bij een nieuwe foto veranderde dat niet.
Toen op het icoontje 'View NX - gecontroleerde map' geklikt en toen werden nieuwe foto's direct groot getoond.
Ik werk met een dual monitor systeem, dus ik zie de grote foto op de secundaire monitor en de bediening van View NX op de primaire monito, ik stel me zo voor dat je met een enkele monitor de weergave van View NX even aan moet passen.
Het werkt heel simpel, kun je weinig verkeerd aan doen.
Nog mooier wordt het natuurlijk met een WT-4 dan heb je die kabel niet nodig.

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » za aug 30 2008 8:32 pm

Ik kan niets meer toevoegen aan jouw tips Roelof, zo werkt het exact.
Succes Light, gaat je lukken

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » za aug 30 2008 8:40 pm

even een snelle vraag...werkt dat ook zonder NX ? gebruik zelf vaak bijv. exif pro.

Arend

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » za aug 30 2008 9:11 pm

Hoi Arend,

Je hebt alleen de keuze uit ViewNX, helaas. Althans ik heb het nooit anders voor elkaar gekregen en je krijgt ook geen andere optie dan ViewNX als je in "Tools -> Download Options -> When a new image is received from the camera" kijkt. Enige optie aldaar is "Show it with ViewNX".

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Gert Wagelaar

Bericht door Gert Wagelaar » za aug 30 2008 9:58 pm

Roelof, werkt dit ook bij een D200? En wat is dat kabeltje, USB?

Light

Bericht door Light » za aug 30 2008 10:02 pm

Jongens wat is dit gaaf, kabeltje is inderdaad USB.

Ik heb de volledige versie van CCP nu erop staan. Heb de keuze uit viewer of capture NX. Ik kan nu met de PC alles op de camera instellen en kan meteen het resultaat zien en bijwerken... met een draadloze transmitter natuurlijk nog mooier, maar ik heb deze (nog) niet nodig. Ik heb gehoord dat je maximaal 3 camera's kan aansturen draadloos met CCP?

Erg gaaf dit, enorm bedankt voor de antwoorden mensen!

Plaats reactie

Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”