Vanuit Capture NX2 -> naar TIFF ... en dan?
Vanuit Capture NX2 -> naar TIFF ... en dan?
Ik exporteer vanuit Capture NX 2 naar TIFF voor verdere bewerking. Dat gaat prima. Ik bewerk verder in Photoshop (CS3), ook prima. Maar dan wil ik twee dingen:
Ik wil exporteren naar JPEG (dat gaat alleen als ik kies opslaan voor web, maar dan lijkt hij te stikken in het TIFF-formaat en vliegt mijn CS3 eruit). Met "opslaan als" heb ik geen JPEG-mogelijkheid, is dat normaal?
Ik wil exporteren naar sRGB, maar kan niet vinden waar ik dat aan moet geven, iemand een suggestie?
Ik wil exporteren naar JPEG (dat gaat alleen als ik kies opslaan voor web, maar dan lijkt hij te stikken in het TIFF-formaat en vliegt mijn CS3 eruit). Met "opslaan als" heb ik geen JPEG-mogelijkheid, is dat normaal?
Ik wil exporteren naar sRGB, maar kan niet vinden waar ik dat aan moet geven, iemand een suggestie?
Re: Vanuit Capture NX2 -> naar TIFF ... en dan?
Je hebt het reeds gevonden, de modus op 8 bits/kanaal instellen en dan kan je opslaan als jpeg.IvonneW schreef:Ik wil exporteren naar JPEG (dat gaat alleen als ik kies opslaan voor web, maar dan lijkt hij te stikken in het TIFF-formaat en vliegt mijn CS3 eruit). Met "opslaan als" heb ik geen JPEG-mogelijkheid, is dat normaal?
Het grote verschil tussen "opslaan voor web" en "opslaan als..." zijn de volgende:
- "Opslaan voor web" verliest de EXIF info van je foto en is altijd (automatisch) sRGB
- "Opslaan als... jpeg" behoud de EXIF info van je foto en kan je ook als AdobeRGB opslaan. Indien dit als sRGB moet, dien je het vinkje "ICC-profiel sRGB IEC61966 2.1" aan te klikken of vooraf je foto converteren naar sRGB.
Groet,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Dank je wel. Ik kom steeds een stapje verder. Als ik kies voor "Opslaan als" dan heb ik alleen de mogelijkheid een vinkje te zetten bij "ICC profied Adobe RGB 4.0 etc."
Dit staat default aangevinkt (want tot dat moment is dat nog het geldende profiel). Als ik dit uitvink, maakt hij dan automatisch sRGB? Dat denk ik niet he?
EDIT: Nee dus, uitgeprobeerd maar blijft RGB
Dit staat default aangevinkt (want tot dat moment is dat nog het geldende profiel). Als ik dit uitvink, maakt hij dan automatisch sRGB? Dat denk ik niet he?
EDIT: Nee dus, uitgeprobeerd maar blijft RGB

Klopt, dat gaat niet. Je moet het volgende doen: Bewerken -> Omzetten in profiel en dan sRGB kiezen als doelprofiel
Je kan ook je foto's automatisch laten converteren van bij AdobeRGB naar sRGB IEC61966 2.1. Dit doe je d.m.v. handelingen. Hieronder een uiteenzetting hoe je batch verwerking kan uitvoeren.
Automatische batch voor omzetten AdobeRGB naar sRGB IEC61966 2.1
- Open een Adobe RGB foto
- ALT-F9 (Handelingen)
- Nieuwe handeling maken
- Geef een naam aan de handeling, bijv "converteren aRGB naar sRGB"
- Opnemen
- Bewerken - Omzetten in profiel - sRGB IEC61966-2.1 selecteren - OK
- CTRL-S (opslaan)
- CTRL-W (sluiten)
- Afspelen/opnemen stoppen
De opdracht daadwerkelijk uitvoeren
- Bestand - Automatisch - Batch
- Set: standaardhandelingen; Handelingen "converteren aRGB naar sRGB" (de naam die je hierboven gegeven had voor de opname)
- Bron - kies de folder waar je AdobeRGB's staan
- Vink aan wat nodig is
- Doel - Kies folder waar de sRGB moeten worden opgeslagen
- Verander eventueel de naam volgens een bepaalde instellingen
- druk OK
- Trek een flesje wijn open en geniet
Suc6,
ALE
Je kan ook je foto's automatisch laten converteren van bij AdobeRGB naar sRGB IEC61966 2.1. Dit doe je d.m.v. handelingen. Hieronder een uiteenzetting hoe je batch verwerking kan uitvoeren.
Automatische batch voor omzetten AdobeRGB naar sRGB IEC61966 2.1
- Open een Adobe RGB foto
- ALT-F9 (Handelingen)
- Nieuwe handeling maken
- Geef een naam aan de handeling, bijv "converteren aRGB naar sRGB"
- Opnemen
- Bewerken - Omzetten in profiel - sRGB IEC61966-2.1 selecteren - OK
- CTRL-S (opslaan)
- CTRL-W (sluiten)
- Afspelen/opnemen stoppen
De opdracht daadwerkelijk uitvoeren
- Bestand - Automatisch - Batch
- Set: standaardhandelingen; Handelingen "converteren aRGB naar sRGB" (de naam die je hierboven gegeven had voor de opname)
- Bron - kies de folder waar je AdobeRGB's staan
- Vink aan wat nodig is
- Doel - Kies folder waar de sRGB moeten worden opgeslagen
- Verander eventueel de naam volgens een bepaalde instellingen
- druk OK
- Trek een flesje wijn open en geniet

Suc6,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters