Zwarte achtergrond

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Ivonka

Zwarte achtergrond

Bericht door Ivonka » zo aug 31 2008 10:25 pm

Ik zie bij sommige foto's een hele zwarte achtergrond (heb het even over paarden portretten). Wordt dat gedaan met de camera of later bewerkt in een programma?
Wil wel een voorbeeld geven maar zit met copyright hè :wink:

Oh geef wel een link http://www.paard-in-portret.nl/PortfolioBlackserie.htm

Kon er hier nl niks over vinden :(

Gr Ivonka

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » ma sep 01 2008 12:29 am

Dat zal wel met bewerken gaan, ik vermoed met lagen en maskers
(daar ben ik niet in thuis hoor :) )
Je kunt de fotografe toch een aardig mailtje sturen en vragen hoe ze dat gedaan heeft? Vragen staat nog altijd vrij, nee heb je en ja kun je krijgen zei mijn wijze moeder altijd :D

Er bestaat trouwens wel een techniek die keyshifting heet, daar kun je ook een achtergrond zwart mee maken, maar ik denk niet dat dit bij die paardenfoto's gebruikt is.
Die techniek staat in dit videofimpje uitgelegd.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

pabusk

Bericht door pabusk » ma sep 01 2008 9:39 am

Ik doe dit onderwater ook wel eens. Normaal gesproken zorg ik dan zo dicht mogelijk bij het onderwerp te komen en het in te flitsen met een klein diafragma en zo snel mogelijke sluitertijd. Het efect is dat het onderwerp net voldoende door de flitser belicht is en de achtergrond wegvalt (onderbelicht).

Er zullen vast nog wel meer technieken zijn en ik weet niet of dit bovenwater anders gaat (heb het eigenlijk nog nooit geprobeerd).

Grtz,
Paul

pabusk

Bericht door pabusk » ma sep 01 2008 9:54 am

Ik zie net dat dit berichtje 2 keer op het forum staat. Partick/Onno/Roel kunne jullie dit bericht samenvoegen met http://www.nikon-club-nederland.nl//for ... highlight=

Grtz,
Paul

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma sep 01 2008 11:37 am

pabusk schreef:Ik zie net dat dit berichtje 2 keer op het forum staat. Partick/Onno/Roel kunne jullie dit bericht samenvoegen met http://www.nikon-club-nederland.nl//for ... highlight=

Grtz,
Paul
Bij deze... ;-)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Ivonka

Bericht door Ivonka » ma sep 01 2008 3:07 pm

Ik heb antwoord gekregen van een fotograve en die verteld me dit:

Eigenlijk is het heel simpel, je zoek een ruimte (meestal een stal opening) waar het binnen donker is en geen licht valt (of niet op het deel wat op de achtergrond van de foto komt). Dan zet je het paard in de stal, zorgt dat zn hoefjes net op het randje van de stal staan zodat hij met zn koppie naar buiten staat. Dan ga je je sluitertijd, diafragma instellen op basis van het paard. En dat is nou een blackfoto!

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”