Johan Lemmers schreef:Hoi...
Ik heb een Nikkor AF 80-200 1:2.8D ED.
Nu heb ik gemerkt, bij gebruik op mijn D200, dat er wat schort aan de scherpstelling.
Of het nu de camera is of de lens dat weet ik niet maar ik vermoed dat het probleem in het objectief zit.
Als ik inzoom tot, ik noem maar wat, 120 mm en de AF zijn werk laat doen, dan is de foto niet scherp!
Ik constateer dat ook als ik na die 120 mm doorzoom tot 200.
Het beeld dat ik dán in de zoeker zie is onscherp.
Als ik scherpstel in de maximale 200 mm stand en dan terug ga naar een kortere brandpuntafstand, dan blijft het beeld wel scherp.
Iemand met ideeën van hoe en wat of met dezelfde ervaringen?
Grtz.

Dit staat er als note in de D200 manual :
Als met de AF 80–200 mm f/2.8S, AF 35–70 mm f/2.8S, nieuwmodel
AF 28–85 mm f/3.5–4.5S, of AF 28–85 mm f/3.5–4.5S
wordt ingezoomd bij het scherpstellen op de minimale scherpstelafstand,
is het beeld op het matglas in de zoeker mogelijk
niet scherp, terwijl de aanduiding voor correcte scherpstelling
toch verschijnt. Stel handmatig scherp op het beeld in de zoeker.
Daar ben ik dus ook niet blij mee.
Ik wilde een D200 aanschaffen om o.a. mijn oude NIKON AF NIKKOR 80-200mm f2.8 ED weer te gaan gebruiken. Als deze dus niet goed werkt op de D200 en ook niet op de D80 (daar staat hetzelfde)... en ook de SB-24 niet in TTL werkt... dan moet ik dermate upgraden dat het niet meer leuk is...
Ik twijfel echter nog wel over die note. Ik snap dat S-je aan het einde van de naam niet. Dat is volgens mij geen type aanduiding. Of bedoelen ze de S van Silent Wave motor en bedoelen ze dus
AF-S 80-200 mm f/2.8?
Als het probleem alleen maar bij de AF-S types optreed en niet bij de AF types dan snap ik waarom er mensen zijn met een 80-200 die wel problemen hebben en mensen die geen problemen hebben. Die hebben misschien verschillende versies, of ze verstellen niet tegelijk het zoombereik tijdens het focussen op minimale afstand. Of sommige stellen nooit scherp op minimale afstand. Dat hangt natuurlijk sterk van je favoriete onderwerpen af...
Wat ik dan weer niet snap is dat jij geen AF-S hebt, maar wel problemen...
Misschien morgen maar even met Inca bellen... uhhh die bestaan niet meer... NIKON Nederland ofzo... of gewoon maar een mailtje...
- Edit -
Even voor de duidelijkheid. Er zijn heel veel versies gemaakt van de 80-200mm f/2.8. Daarom hier even een link naar en pagina van KR met een klein overzichtje in het midden.
http://www.kenrockwell.com/nikon/80200.htm
Ik heb versie 2 die gemaakt is tussen 1988 - 1992. Geen D lens en ook geen AF-S lens.