Nikkor AF 80-200D 1:2.8D ED

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Plaats reactie
Johan Lemmers

Nikkor AF 80-200D 1:2.8D ED

Bericht door Johan Lemmers » vr sep 15 2006 11:18 pm

Hoi...

Ik heb een Nikkor AF 80-200 1:2.8D ED.
Nu heb ik gemerkt, bij gebruik op mijn D200, dat er wat schort aan de scherpstelling.
Of het nu de camera is of de lens dat weet ik niet maar ik vermoed dat het probleem in het objectief zit.
Als ik inzoom tot, ik noem maar wat, 120 mm en de AF zijn werk laat doen, dan is de foto niet scherp!
Ik constateer dat ook als ik na die 120 mm doorzoom tot 200.
Het beeld dat ik dán in de zoeker zie is onscherp.
Als ik scherpstel in de maximale 200 mm stand en dan terug ga naar een kortere brandpuntafstand, dan blijft het beeld wel scherp.
Iemand met ideeën van hoe en wat of met dezelfde ervaringen?

Grtz.
:D 8) :D

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » za sep 16 2006 1:25 am

Zie hiervoor ook deze posting: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=1201
De 80-200 wordt daarin besproken.
Laatst gewijzigd door roel op za sep 16 2006 6:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » za sep 16 2006 8:54 am

Ik heb exact dezelfde ervaring gehad met een 70-210 F4 na het demonteren van het objectief en het reinigen van de focus helicol en opnieuw voorzien van een mild smeermiddel was dit probleem voor het grootste gedeelte verdwenen.
Echter ervaar ik nu alleen nog bij extreem korte scherpstel afstanden (close focus gebied) op 210 mm iets backfocus maar daar heb je bij normaal gebruik absoluut geen last van.

De mechanische constructie van de 80-200 en 70-210 lijken erg veel op elkaar.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Paulie66

Onscherpte bij 80-200 2.8 D in combinatie met D200

Bericht door Paulie66 » wo sep 20 2006 1:46 pm

Hallo,

deze ervaring heb ik ook maar ik moet er bij zeggen dat mijn 80-200 (de draaizoom) dateert uit 1996 en ongeveer al de hele wereld al heeft gezien (droog - vochtig - warm - koud -airco in airco uit etc.)

Ik begin eraan te twijfelen dat de AF van de D200 e.e.a. niet bij kan benen. Misschien ontbreekt het wel aan smering van het mechaniek. Ik denk dat ik hier alleen achter kan komen door de lens onderhoud te (laten) geven. Volgens mij een kostbare aangelegenheid maar ik wil eerst zeker weten of dit wel helpt.

Overigens blijft het vervelend om letterlijk en figuurlijk van een koude kermis thuis te komen op het moment dat je de foto's op de PC bekijkt. Ze leken zo scherp op het display....

Deze problemen ondervind ik dus alleen op het moment dat mijn AF-setting op "continuous" staat.

Het lijkt er op dat de lens door de jaren heen gewoon trager is geworden, want op mijn oude F90X deed hij het 9 van de 10 keer wel goed met snel op mij af komende objecten.

Om een indicatie te geven: uit een serie van 5 bps van een roofvogel dat van een paaltje naar je toevliegt is alleen de eerste scherp. Logisch want daar stond hij nog stil. Zodra hij op ongeveer 20 mtr. op je af komt vliegen gaat het dus structureel mis. de 2e foto is iets minder scherp de 3e nog minder en de 4e helemaal out of focus enz.
Kortom: snelheidsprobleem.

Hebben sommigen onder ons dit probleem ook met dezelfde combinatie en settings?

yoyo

Re: Nikkor AF 80-200D 1:2.8D ED

Bericht door yoyo » vr sep 22 2006 2:51 am

Johan Lemmers schreef:Hoi...

Ik heb een Nikkor AF 80-200 1:2.8D ED.
Nu heb ik gemerkt, bij gebruik op mijn D200, dat er wat schort aan de scherpstelling.
Of het nu de camera is of de lens dat weet ik niet maar ik vermoed dat het probleem in het objectief zit.
Als ik inzoom tot, ik noem maar wat, 120 mm en de AF zijn werk laat doen, dan is de foto niet scherp!
Ik constateer dat ook als ik na die 120 mm doorzoom tot 200.
Het beeld dat ik dán in de zoeker zie is onscherp.
Als ik scherpstel in de maximale 200 mm stand en dan terug ga naar een kortere brandpuntafstand, dan blijft het beeld wel scherp.
Iemand met ideeën van hoe en wat of met dezelfde ervaringen?

Grtz.
:D 8) :D
Dit staat er als note in de D200 manual :
Als met de AF 80–200 mm f/2.8S, AF 35–70 mm f/2.8S, nieuwmodel
AF 28–85 mm f/3.5–4.5S, of AF 28–85 mm f/3.5–4.5S
wordt ingezoomd bij het scherpstellen op de minimale scherpstelafstand,
is het beeld op het matglas in de zoeker mogelijk
niet scherp, terwijl de aanduiding voor correcte scherpstelling
toch verschijnt. Stel handmatig scherp op het beeld in de zoeker.
Daar ben ik dus ook niet blij mee.
Ik wilde een D200 aanschaffen om o.a. mijn oude NIKON AF NIKKOR 80-200mm f2.8 ED weer te gaan gebruiken. Als deze dus niet goed werkt op de D200 en ook niet op de D80 (daar staat hetzelfde)... en ook de SB-24 niet in TTL werkt... dan moet ik dermate upgraden dat het niet meer leuk is...
:-(

Ik twijfel echter nog wel over die note. Ik snap dat S-je aan het einde van de naam niet. Dat is volgens mij geen type aanduiding. Of bedoelen ze de S van Silent Wave motor en bedoelen ze dus AF-S 80-200 mm f/2.8?

Als het probleem alleen maar bij de AF-S types optreed en niet bij de AF types dan snap ik waarom er mensen zijn met een 80-200 die wel problemen hebben en mensen die geen problemen hebben. Die hebben misschien verschillende versies, of ze verstellen niet tegelijk het zoombereik tijdens het focussen op minimale afstand. Of sommige stellen nooit scherp op minimale afstand. Dat hangt natuurlijk sterk van je favoriete onderwerpen af...

Wat ik dan weer niet snap is dat jij geen AF-S hebt, maar wel problemen...

Misschien morgen maar even met Inca bellen... uhhh die bestaan niet meer... NIKON Nederland ofzo... of gewoon maar een mailtje...

- Edit -
Even voor de duidelijkheid. Er zijn heel veel versies gemaakt van de 80-200mm f/2.8. Daarom hier even een link naar en pagina van KR met een klein overzichtje in het midden.
http://www.kenrockwell.com/nikon/80200.htm
Ik heb versie 2 die gemaakt is tussen 1988 - 1992. Geen D lens en ook geen AF-S lens.
Laatst gewijzigd door yoyo op za okt 07 2006 11:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Paulie66

Problemen met 80-200

Bericht door Paulie66 » vr sep 22 2006 9:47 am

Hallo Yoyo,

De problemen die ik ondervind doen zich dus voor op de voorlaatste uitvoering van de 80-200 2.8 Dit is de D uitvoering en niet de S.
Mijn D uitvoering zou het volgens het lijstje in het instructieboekje gewoon moeten doen.
Ik denk trouwens dat ik er ook al een beetje achter ben hoe het komt aan de hand van het volgende voorbeeld:

Wanneer een vogel op een hekje zit ( ongeveer 20 m afstand) en dan ineens vanuit stilstand versnelt terwijl je dat vogeltje op dat moment al tussen de haakjes van je scherpstelveld in focus had, vervolgens recht op je af komt vliegen (want de eigenaar van dat vogeltje staat achter jou) en dus over jou heen vliegt, dan moet de AF ineens aan z'n werk en die zware lenzengroep in beweging zetten. Wanneer de AF te laat is, dan moet hij dus 2x zo hard werken want èn het vogeltje heeft z'n snelheid èn de lens die dus op dat moment een klein stukje heeft in te halen.
En dit lukt dus niet.

Pak je het vogeltje meer zijdelings of vergroot je de afstand òf (en ik denk dat dit meer werkt voor frontaal op jou afkomende onderwerpen) druk je de AF knop pas in op het moment dat de vogel de eerste aanzet heeft gegven tot vliegen dan heb je wel kans op scherpe foto's.

Ik heb dit gisteren uitgeprobeerd en het bleek dat dit ook werkte op kortere lenzen, waarvan ik het idee had dat hier dus minder glas moest worden verschoven door het motortje van de camera. Het zelfde euvel dus....

Ik zou dit dolgraag willen proberen met interne motoren en ander soort lenzen maar ja, je kan helaas niet alle lenzen uitproberen zoals Ken Rockwell dit doet.

Groeten, Paul.

sportpics

Bericht door sportpics » do okt 05 2006 10:46 pm

hoi hoi,
dat we nu toch over deze lenzen hebben,ik ben op zoek naar een nikkor,of een vreemd merk,nu zie ik de Sigma veel voor bij komen,maar heeft ookandere merken zo iets,en is daar meschien iets van bekend,of moet ik gewoon blijven bij nikkor(wat wel de beste is,maar ook het duurste)

groetjessssssssss

yoyo

Bericht door yoyo » zo okt 08 2006 12:30 pm

Even een update.

Volgens Nikon Nederland kan je problemen ondervinden met een D200. Ze gingen er verder niet op in en adviseerde voor aanschaf eerst te proberen. AF van de D200 (Multi-CAM 1000) is zowieso minder goed dan die van bijvoorbeeld de D2X (Multi-CAM 2000). Voor echt goede AF moet je ook bij CANON zijn en niet bij NIKON. (Voor je overige eisen kom je echter bij NIKON uit...)

Mijn 80-200 heeft het altijd goed gedaan. Deze lens heeft wel de eigenschap dat hij voor elke zoomafstand een aparte scherpstel afstand heeft. Dit is te zien bij de afstandszoeker waar voor de 80mm zoomstand aan apart aanduidingspunt staat. De 28-70mm f/2.8 ED-IF AF-S Zoom-Nikkor heeft dit bijvoorbeeld ook. Net als vele andere zoomlenzen. Het valt bij een telezoom met weinig scherptediepte alleen sneller op.

Eerst dus de brandpuntsafstand instellen en dan pas scherpstellen. Ik werk niet anders. Bovendien werk ik meestal manual bij sport en dan zet ik de body op manual en de lens op AF. In dat geval kun je heel nauwkeurig scherpstellen door de zonnekap te draaien. Werkt super. Dat samen met het mooie glas maakt dit nog steeds mijn favoriete lens. Ik ben alleen bang dat de 120-300mm op een APS-C sensor wat teveel tele is. En VR lonkt...

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Karel Giesen » zo okt 08 2006 1:07 pm

Yoyo en de anderen van dit topic,

Met de S achter de typeaanduiding wordt Single autofocus (enkelvoudige autofocus) bedoeld. Dus het S-je van de C-S-M instellingen van de autofocus. Hetzelfde verhaal over niet goed scherpstellen bij de genoemde lenzen (AF 80-200 f2,8; 35-70 f2,8 en AF 28-85 f3,5-4,5) staat ook in de handleiding van de D100 en D2X. Het is dus duidelijk niet camera-afhankelijk, maar blijkbaar een bug bij deze lenzen in combinatie met digitale SLR's.

groet,

Karel

sportpics

Bericht door sportpics » zo okt 08 2006 1:47 pm

Karel Giesen schreef:Yoyo en de anderen van dit topic,

Met de S achter de typeaanduiding wordt Single autofocus (enkelvoudige autofocus) bedoeld. Dus het S-je van de C-S-M instellingen van de autofocus. Hetzelfde verhaal over niet goed scherpstellen bij de genoemde lenzen (AF 80-200 f2,8; 35-70 f2,8 en AF 28-85 f3,5-4,5) staat ook in de handleiding van de D100 en D2X. Het is dus duidelijk niet camera-afhankelijk, maar blijkbaar een bug bij deze lenzen in combinatie met digitale SLR's.

groet,

Karel
hoi hoi,
ik kan niks vinden hier over in m'n handleiding(D2X)
en de s,wordt dat niet bedoelt als silent wave??of snap ik het ff niet helemaal? :oops:

De autofocus is van de canon idd wel goed,maar dat het echt zow veel sneller is?ik had de 20D met een 70-200 2.8 IS,en een 17-40 4.0L,maar dat de snel heid van de autofocus echt z'n groot verschil is,neuh,kan ik voor als nog niet ondekken.

Wat ik trouwens wel erg mooi vind,de 24-120 VR,is z'n silent wave lens,en eigenlijk is het de zelfde techniek van Canon,met een interen motor,en ik hoop dat Nikon dit toch wel door zet,het focusen gaat dan echt wel vele male sneller,en het kan zelfs op met m'n Nikon F4 :)

wou ik nog ff kwijt :)

groetjessss
groetjessssssssssssss

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Karel Giesen » zo okt 08 2006 2:08 pm

sportpics,

Blz 240-241 voetnoot 9 in de D2X handleiding.

groet, :roll:

Karel

sportpics

Bericht door sportpics » zo okt 08 2006 2:46 pm

Karel Giesen schreef:sportpics,

Blz 240-241 voetnoot 9 in de D2X handleiding.

groet, :roll:

Karel

oke, :shock:
thanks.

groetjessssss

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”