Focus hulplampje brand niet?

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
terpie
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Focus hulplampje brand niet?

Bericht door terpie » di sep 02 2008 12:18 am

Aankomende vakantie naar Madagaskar staat er een nachtwandeling door het oerwoud/bos op het programma dus ik dacht, eens oefenen in het donker met m'n D300 en SB600. Echter ik kreeg m'n autofocus hulplampje niet meer aan (heb ik in het menu altijd uitstaan). Alles naar default, nog niet.... Kom ik er net achter dat m'n continue autofocus nog aan stond. Klik, schakelaartje op Single en nu brandt het AF hulplampje wel. Heeft iemand een idee waarom dit is?
Photo Gallery: gallery.terpie.nl
Nikon D300 | Nikon AF-S 16-85mm F/3.5-5.6G ED VR | Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6 G IF VR | Tamron SP AF 90mm/2,8 DI Macro | NB-600 | SB-900

iJoost

Bericht door iJoost » di sep 02 2008 12:58 am

Ehm... Ja. Bij C-mode scherpstellen zou het lampje ook continue moeten branden. En het is nogal een fel lampje. Dat kost stroom en het stoort ook behoorlijk. Het staat ook netjes zo in de handleiding (tenminste bij mijn D200 wel):
De camera moet in scherpstelstand S staan (enkelvoudige AF), er moet een AF-Nikkor objectief op de camera zijn bevestigd, het middelste scherpstelveld of de middelste scherpstelgroep moet zijn geselecteerd of de optie Prioriteit dichtsbijzijnde onderwerp moet actief zijn.

terpie
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door terpie » di sep 02 2008 1:31 am

Tsja, is eigenlijk wel logisch :oops: Maar ja, ik kwam er ook wel snel achter.
Lezen is 1, er tegenaan lopen is 2 maar blijft wel beter hangen.
Waarom is het eigenlijk een wit lampje. Op m'n Minolta D7 die ik hiervoor had was het een rood lampje en minder fel. Of infrarood?
Photo Gallery: gallery.terpie.nl
Nikon D300 | Nikon AF-S 16-85mm F/3.5-5.6G ED VR | Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6 G IF VR | Tamron SP AF 90mm/2,8 DI Macro | NB-600 | SB-900

19doerak59

Bericht door 19doerak59 » di sep 02 2008 10:41 pm

bij een studio-opname (bodyscape) liep ik hier ook tegenaan, een hinderlijk licht op het model en omdat het vrij donker was in de studio had ik sowieso scherpstelproblemen. (scherpstelstand S).

ML

Bericht door ML » wo sep 03 2008 5:23 pm

terpie schreef: Waarom is het eigenlijk een wit lampje. ?
Stond je flitser wel aan?
Als het goed is, zou het rode licht van je flitser moeten gaan branden. Dit geeft dan een soort streepjespatroon waarmee je AF makkelijker kan scherpstellen. Als de flitser niet op je camera zit, of uit is, zal het (witte) lampje van je camera assisteren voor de scherpstelling. Maar waarom nikon hier voor wit heeft gekozen, en op de flitser wel voor rood weet ik ook niet precies.
Veel succes en plezier op madagascar...

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » wo sep 03 2008 7:14 pm

Maar waarom nikon hier voor wit heeft gekozen
Misschien omdat dat duidelijker is en hetzelfde lampje ook gebruikt wordt om aan te geven hoe ver de timer is...
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

HerrieNL

Bericht door HerrieNL » do sep 18 2008 8:16 am

ML schreef:
terpie schreef: Waarom is het eigenlijk een wit lampje. ?
Stond je flitser wel aan?
Als het goed is, zou het rode licht van je flitser moeten gaan branden. Dit geeft dan een soort streepjespatroon waarmee je AF makkelijker kan scherpstellen. Als de flitser niet op je camera zit, of uit is, zal het (witte) lampje van je camera assisteren voor de scherpstelling. Maar waarom nikon hier voor wit heeft gekozen, en op de flitser wel voor rood weet ik ook niet precies.
Veel succes en plezier op madagascar...
Dat rode licht van mijn flitser werkt alleen maar als ik de centre focus gebruikt op spotmeting. Als ik de centre focus omhoog of omlaag gooi, om bv op iets te focussen stelt hij niet meer scherp???? Dat tesamen met Tamrom 17/50 AF

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » do sep 18 2008 8:33 am

H,

Dat hangt af van de combinatie van flits kamera, zie de gebruiksaanwijzingen.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

HerrieNL

Bericht door HerrieNL » do sep 18 2008 8:34 am

SB800 met een D300...moet goed zijn toch??

iJoost

Bericht door iJoost » do sep 18 2008 12:41 pm

iJoost schreef:Het staat ook netjes zo in de handleiding (tenminste bij mijn D200 wel):
De camera moet in scherpstelstand S staan (enkelvoudige AF), er moet een AF-Nikkor objectief op de camera zijn bevestigd, het middelste scherpstelveld of de middelste scherpstelgroep moet zijn geselecteerd of de optie Prioriteit dichtsbijzijnde onderwerp moet actief zijn.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”