Nikon D50 met sandisk extreme 3

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
gz

Nikon D50 met sandisk extreme 3

Bericht door gz » za sep 16 2006 9:25 am

Hallo,

Ik ben in het bezit van een Nikon D50 camera. In deze camera heb ik nu een SD kaart van 1 Gig te zitten maar wil wat snellere kaart erin hebben. Nu heb ik al even gezocht en zou graag een sandisk extreme 3 erin willen. Heb even gekeken op de Nikon website en o.a dit tegen:

Nikon heeft de volgende SD-kaarten (Secure Digital) getest en goedgekeurd voor gebruik in de D50:

ScanDisk Ultra II: 512 MB*
* Deze kaarten hebben een opgegeven overdrachtssnelheid van 10 MB/s of meer.

Weet niet hoe actueel deze test is maar kan ik voor mijn D50 ook een sandisk extreme 3 gebruiken of zou ik het maar laten bij een ScanDisk Ultra II: 512 MB ?

Alvast bedankt voor de reactie's.

hjanssen

Re: Nikon D50 met sandisk extreme 3

Bericht door hjanssen » za sep 16 2006 10:00 am

gz schreef: In deze camera heb ik nu een SD kaart van 1 Gig te zitten maar wil wat snellere kaart erin hebben.
Waarom?
De snelheid van het nemen van foto's wordt bepaald door het schrijven in de buffers van de camera en daarna wordt de foto langzamer naar de kaart geschreven.

Nut: bij snelle serie kun je iets meer foto's maken, maar dat is niet echt de specialiteit van de D50.

Enige voordeel: in kaartlezer aan de computer gaat het wat sneller.

gz

Bericht door gz » za sep 16 2006 10:13 am

Thanx voor je andwoord, ben dol op fotograveren maar heb er verder niet veel verstand van :). Maak regelmatig voetbalfoto's en dan is die optie van wat sneller achter elkaar foto's maken wel mooi. Ook voor foto's van de hond als die gek doet lijkt dit me ideaal.

Vandaar de vraag

r.v.duijvenboden

Bericht door r.v.duijvenboden » zo sep 17 2006 3:26 pm

Hallo, ik heb een D50 met 1GB ultra 2 van sandisk. Bij normale lichtomstandigheden (daglicht zonder flitser) en op de hoogste JPEG resolutie kan ik ca. 15 foto's op de continu stand schieten. Daarna wordt hij wat trager maar als je dan stopt is hij na enkele seconden weer helemaal bij met wegschrijven en kun je opnieuw gaan. Ik zou persoonlijk wel voor de 1GB gaan want op de hoogste JPEG stand kun je ruim 300 foto's maken voordat je kaart vol is.

Groeten,

Ronald...

Mikey

Bericht door Mikey » ma sep 18 2006 11:58 am

Ik heb dezelfde combinatie als r.v.duijvenboden. D50 met 1GB Ultra 2 Sandisk. In JPEG uitstekende snelheid (hoewel ik niet kan vergelijken met een andere camera of andere kaart).

In NEF (RAW) schiet ik maximaal 4 actiefoto's in de actiemode met de vinger op de sluiterknop. Daarna met de camera even de buffer leegschrijven. Dit duurt 4 a 5 seconden waarna hetzelfde herhaald zou kunnen worden.

Bij (bijvoorbeeld) een voetbalwedstrijd kan het net genoeg zijn om van een mooie actie een serie te maken. Het kan ook zijn dat je net een paar beeldjes te kort komt. Dat zal dan ook een kwestie van smaak zijn of van slechte timing. Als ik het idee heb dat ik een grotere serie wil maken zet ik de camera dus op JPEG.

Gr.U.S Mark

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”