Hallo,
Ik heb 3 weken geleden voor (volgens mij) een redelijk prijs op Marktplaats een D2h gekocht.
(Ik heb zelf nog een F2a en F4s, vandaar mijn keuze voor deze camera)
Maar aangezien ik toch wel een redelijke leek ben op het gebied van digitale fotografie heb ik natuurlijk wel wat vragen.
Een van die vragen is: Kan iemand mij vertellen wat nu de beste color mode instelling is ?
De D2h heeft er 3 n.l. 1. sRGB (standaard), 2. Adobe RGB en 3. sRGB.
En wat zijn nu precies de verschillen tussen deze instellingen?
Bij de 2e instelling (Adobe RGB) staat in de handleiding dat er nog uitgebreid bewerkt dient te worden of kan je er ook zo een print van maken?
Groet,
René
Wie zijn er van het forum nog meer in het bezit van een D2h?
Color mode bij D2h
sRGB (standaard Rood-Groen-Blauw) is voor weergave op media die alleen sRGB ondersteunen zoals monitoren en fotopapier.
Adobe RGB (standaard Rood-Groen-Blauw) heeft net zoveel kleurtonaties als sRGB alleen liggen ze verder uit elkaar. Dit is dus iets beter als je naar CYMK om gaat zetten voor drukwerk.
Verschil tussen sRGB I en III in de D2H is dat I wat minder felle kleuren heeft en meer voor portraiten is. III is meer voor landschap, etc.
Als je NX gebruikt en in NEF werkt maakt de in-camera stand niets uit. Zet je dan later pas om bij converteren.
Advies : sRGB I of III en in NEF werken. Alleen naar Adobe RGB omzetten als je opdrachtgever daar om vraagt of wanneer je naar CYMK moet omzetten.
Adobe RGB (standaard Rood-Groen-Blauw) heeft net zoveel kleurtonaties als sRGB alleen liggen ze verder uit elkaar. Dit is dus iets beter als je naar CYMK om gaat zetten voor drukwerk.
Verschil tussen sRGB I en III in de D2H is dat I wat minder felle kleuren heeft en meer voor portraiten is. III is meer voor landschap, etc.
Als je NX gebruikt en in NEF werkt maakt de in-camera stand niets uit. Zet je dan later pas om bij converteren.
Advies : sRGB I of III en in NEF werken. Alleen naar Adobe RGB omzetten als je opdrachtgever daar om vraagt of wanneer je naar CYMK moet omzetten.