nieuwe camera, oude flitser?

Discussies over flitsers
Plaats reactie
R van der Vegt

nieuwe camera, oude flitser?

Bericht door R van der Vegt » wo sep 03 2008 8:40 pm

Hallo allemaal,

Net lid geworden en trotse bezitter van een F65 en een D80. Voor de F 65 heb ik destijds een Sunpack flitser gekocht. Maar kan ik deze ook gebruiken op mijn D80, zonder dat deze gaat flippen? Wie kan mij daar een antwoord op geven? Ik heb het menig verkoper gevraagd. Als antwoord krijg je dan: ik weet het niet, misschien niet, ik zou het niet doen.... of kan het misschien toch? Wat is anders het alternatief? Een orginele Nikon, of is er een betere van een ander merk (of ga ik nou vloeken)? Wat is het beste voor de D 80?

groeten....

Woudschim

Bericht door Woudschim » wo sep 03 2008 8:54 pm

Er was ergens een website waarop je kon zien welke flitsers er met welke moderne camera kan werken.

Mijn gok is dat het niet kan, echter zijn er geloof ik wel voetjes die je tussen de flitser en de camera kunt zetten

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » wo sep 03 2008 9:26 pm

Ik zou in ieder geval nagaan of de Sunpak de D80 niet beschadigt ivm ontsteekspannig. Volg link voor meer info http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html of beter nog: meet de ontsteekspanning.
De D80 kan maximaal 250 Volt verdragen, met pluspool aan middencontact. Wil je Nikon's Creatieve Verlichting Systeem toepassen ga dan voor Nikon.

Groet Hans

Woudschim

Bericht door Woudschim » wo sep 03 2008 9:30 pm

Dat was de site die ik bedoelde :)

Beertje2

Bericht door Beertje2 » do sep 04 2008 5:25 pm

De meeste moderne flitsers hebben meerdere kontacten naast het centrale strobe contact, vraag is of de funtcties van deze contacten ook overeenstemmen met uw camera. voor de zekerheid zou ik een tussenstukje kopen, zodat uw flitser niet rechtstreeks door uw camera wordt aangestuurd

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr sep 05 2008 7:41 am

Nikon heeft na de F-6 en D100 een ander flitssysteem. Met name de voorflitsen zijn veranderd.
Manueel kan alles. Compleet automatisch, kan niks.
Koop een SB600 of SB800, die zijn compatibel met alle actuele en heel veel oudere camera's.
Lees de gebruiksaanwijzing van zo'n flitsers eens, gewoon gratis downloaden bij Nikon Service.

R van der Vegt

Bericht door R van der Vegt » vr sep 05 2008 12:19 pm

Dank je wel allemaal voor de tips. Hier kan ik zeker wat mee.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”