Pentacon lens op een D50
Pentacon lens op een D50
Mijn vriendin en ik zijn nu reeds 2 jaar in het bezit van een Nikon D50. We gebruiken hierop nog steeds de lens die bij de kit zat (18-55). Mijn vader kwam laatst in zijn kast een oude Pentacon lens tegen (Pentacon auto 2.8/135 MC, no. 8253320). Nu heb ik geprobeerd te zoeken naar mogelijkheden om die lens op de D50 te zetten, maar dat leverde niet echt iets bruikbaars/begrijpelijks op (we zijn geen experts). Daarnaast heb ik geen idee of het mogelijk is om de lens ook te laten autofocussen, hier maken we namelijk dankbaar gebruik van om onze dochter te kunnen fotograferen.
Misschien kent iemand de lens, of weet iemand wat we nodig hebben om de lens op onze camera te plaatsen. Kan iemand ons misschien een beetje in de goede richting wijzen?
Misschien kent iemand de lens, of weet iemand wat we nodig hebben om de lens op onze camera te plaatsen. Kan iemand ons misschien een beetje in de goede richting wijzen?
Ik heb dezelfde lens, samen met een Pentacon 50mm f1/8 die beter presteert dan de Nikon variant. Prachtlens, haarscherp, zeker op f/4 en f/5,6
Ik gebruik hem via een adapter op mijn D80. D50 is ook geen enkel probleem.
Autofocus is alleen niet mogelijk omdat het een manual focus lens betreft, die heeft dus geen af mechanisme.
Op ebay zijn verschillende adapterringen te vinden, zoek op "M24 to Nikon" M42 is de naam van de vatting (schroefdraad) Een andere benaming is P-draad. (P van Praktica, die met deze vatting is begonnen)
Zorg er wel voor dat er een lensje in de adapterring zit. Door de adapter tussen de lens en body te plaatsen raakt de lens te ver verwijderd van de sensor, waardoor scherpstellen op oneindig niet meer mogelijk is. Het lensje in de adapterring corrigeert dit. Er zijn dus ook adapters zonder dit lensje, en die zijn vrij nutteloos. Het merk van mijn Adapter is Jolos, geloof ik.
Hou er ook rekening mee dat je geen lichtmeting hebt, nu is dat voor mij geen probleem, daar ik gewend ben met oude analoge camera's te schieten en dus veel belichtingen kan schatten, anders zul je een aparte lichtmeter moeten gebruiken of eerst een paar testshots moeten nemen.
De manier van instellen is ook anders, je kunt alleen door de camera op M te zetten je sluitertijd bepalen, het diafragma stel je dan in met de diafragma-ring op het objectief.
Ik hoop dat ik je nu verder heb geholpen, als je nog vragen hebt hoor ik het nog.
Autofocus is alleen niet mogelijk omdat het een manual focus lens betreft, die heeft dus geen af mechanisme.
Op ebay zijn verschillende adapterringen te vinden, zoek op "M24 to Nikon" M42 is de naam van de vatting (schroefdraad) Een andere benaming is P-draad. (P van Praktica, die met deze vatting is begonnen)
Zorg er wel voor dat er een lensje in de adapterring zit. Door de adapter tussen de lens en body te plaatsen raakt de lens te ver verwijderd van de sensor, waardoor scherpstellen op oneindig niet meer mogelijk is. Het lensje in de adapterring corrigeert dit. Er zijn dus ook adapters zonder dit lensje, en die zijn vrij nutteloos. Het merk van mijn Adapter is Jolos, geloof ik.
Hou er ook rekening mee dat je geen lichtmeting hebt, nu is dat voor mij geen probleem, daar ik gewend ben met oude analoge camera's te schieten en dus veel belichtingen kan schatten, anders zul je een aparte lichtmeter moeten gebruiken of eerst een paar testshots moeten nemen.
De manier van instellen is ook anders, je kunt alleen door de camera op M te zetten je sluitertijd bepalen, het diafragma stel je dan in met de diafragma-ring op het objectief.
Ik hoop dat ik je nu verder heb geholpen, als je nog vragen hebt hoor ik het nog.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Klinkt allemaal een beetje alsof het leuk is dat het in theorie kan, maar dat het in de praktijk niet bruikbaar is...Woudschim schreef:Ik heb dezelfde lens, samen met een Pentacon 50mm f1/8 die beter presteert dan de Nikon variant. Prachtlens, haarscherp, zeker op f/4 en f/5,6

- Ed Post
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Het werkt misschien wat omslachtig, maar het werkt wel....PatrickP schreef:Klinkt allemaal een beetje alsof het leuk is dat het in theorie kan, maar dat het in de praktijk niet bruikbaar is...Woudschim schreef:Ik heb dezelfde lens, samen met een Pentacon 50mm f1/8 die beter presteert dan de Nikon variant. Prachtlens, haarscherp, zeker op f/4 en f/5,6
Alleen is die adapter met dat lensje wel weer een storende factor v.w.b. de optische kwaliteit.
Ik ben zelf ook in het bezit van deze adapter en heb wel eens wat lopen testen met diverse lenzen, maar de opnames gemaakt met de Nikkors waren toch echt kwalitatief beter.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
- Ed Post
- Clublid
Ik heb o.a. deze lens gebruikt.Woudschim schreef:Heb ik nog niets van gemerkt. Ik heb de 50mm samen met de nikkon 50mm getest. De nikon had een iets betere kleurweergave, maar de pentacon was scherper en contrastrijker. Welke M42 lenzen heb je gebruikt?

Ik heb eergisteren mijn adapter met een difuuskapje voor mijn flitser binnen gekregen. Gekocht bij www.enjoyyourcamera.com. Adapter met lensje. Bij elkaar ik dacht 36 euro.
Ik heb eeb oude Praktika met een Aus Jena lens van 130 mm. Even geprobeerd. Het beeld in de Jenalens is ongeveer gelijk aan de 200mm zoom van mijn 18-200 Nikkon. Ik denk dat dat te maken heeft met de maten van beeldvormin en de sensor.
Flitsen lukte niet.
Ik heb net een kijkoperatie gehad aan mijn knie en ben dus niet mobiel genoeg om een en ander verder uit te proberen.
George
Ik heb eeb oude Praktika met een Aus Jena lens van 130 mm. Even geprobeerd. Het beeld in de Jenalens is ongeveer gelijk aan de 200mm zoom van mijn 18-200 Nikkon. Ik denk dat dat te maken heeft met de maten van beeldvormin en de sensor.
Flitsen lukte niet.
Ik heb net een kijkoperatie gehad aan mijn knie en ben dus niet mobiel genoeg om een en ander verder uit te proberen.
George
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Handig is het niet.
Weinig kwaliteit vanwege het extra lensje (ongecoat) in de tussenring.
Volgende week zaterdag verkoop ik meerdere P draad objectieven in Wageningen voor het goede doel van de Emmaus. ZIe:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... wageningen
Ze zijn te koop vanaf 2 euro. Er is ook een mooie Takumar. Iets duurder.
Weinig kwaliteit vanwege het extra lensje (ongecoat) in de tussenring.
Volgende week zaterdag verkoop ik meerdere P draad objectieven in Wageningen voor het goede doel van de Emmaus. ZIe:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... wageningen
Ze zijn te koop vanaf 2 euro. Er is ook een mooie Takumar. Iets duurder.
We hebben de lens vandaag in handen gekregen, dus nu kunnen we ook even goed rondneuzen. Ik heb net even op de site gekeken die george013 in zijn reactie noemde. Daar heb ik dus de volgende adapter gevonden:
http://www.enjoyyourcamera.com/Nikon-Ac ... :1009.html
Deze zou dan goed zijn?
Deze zou dan goed zijn?
- Ed Post
- Clublid
Klopt, deze moet je dan hebben.Vitae schreef:We hebben de lens vandaag in handen gekregen, dus nu kunnen we ook even goed rondneuzen. Ik heb net even op de site gekeken die george013 in zijn reactie noemde. Daar heb ik dus de volgende adapter gevonden:
Deze zou dan goed zijn?
Wel aardig aan de prijs hoor, mijn exemplaar heb ik via ebay en had ik een stuk goedkoper....
De kwaliteit hoeft beslist niet heel veel minder te zijn. Het correctielensje in de M42-Nikonadapter is niet altijd gecoat, maar het geeft in mijn ervaring geen extra reflecties. Wel is het zo dat het diafragma van een P-draad-objectief in combinatie met mijn Hama-adapter open blijft staan. Het Praktica-diafragmapalletje wordt niet ingedrukt, dus je moet alles fotograferen met 2,8. Of je moet het palletje vastplakken of zo, dan kun je met de diafragmaring het gewenste diafragma instellen. Meten met de stop-down methode. Er zijn, als je je er op toelegt, best wel veel heel goede P-draadobjectieven te krijgen, van Aus Jena (Oostduitse Zeiss-tak), Mamiya, Takumar, noem maar op. Voor weinig geld vaak te krijgen.
E.M. de Klerk
E.M. de Klerk