voorbeelden van een AF Nikkor 50 mm F/1.8D lens

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Ciska

voorbeelden van een AF Nikkor 50 mm F/1.8D lens

Bericht door Ciska » za sep 06 2008 12:37 pm

Ondanks het steeds dreigende weer, ben ik even op pad gegaan om mijn nieuwe AF Nikkor 50 mm F/1.8D uit te proberen.
Wat een heerlijke lens is dat zeg! Ik heb expres de foto's gemaakt op F1.8 vanwege de vage achtergronden die ik met mijn andere lensen niet kan.

foto 1
Afbeelding

foto 2
Afbeelding

foto 3
Afbeelding

foto 4
Afbeelding

Ik moet er nog wel even aan wennen, dat wel

Myriad

Bericht door Myriad » za sep 06 2008 1:12 pm

Ciska,

De mooiste vind ik nr. 4, ook qua compositie. Het effect van de geringe scherptediepte met vage achtergrond is overal duidelijk te zien.
Om dat effect te versterken moet je juist goed op die achtergrond letten en de compositie: geen lichte vlakken, storende elementen of lichtkringen.
Een volgende keer proberen nauwkeuriger je standpunt te bepalen bij het framen.

Nr. 1: te centraal, gebroken achtergrond met witte balk bovenin
Nr. 2: geen boeiende compositie, afleidende lichtkringen
Nr. 3: betere compositie, maar enorme lichtvlek
Nr. 4: prima, lichte vlakje linksboven leidt iets af

Ciska

Bericht door Ciska » za sep 06 2008 1:17 pm

Pasemi:
Je hebt helemaal gelijk en ik moet er nog echt mee leren om te gaan en ik vond die bloem ook de mooiste.
Ik wou die lens een proberen, want ik vond die vage achtergronden vaak zo mooi, maar kreeg dat niet voor elkaar. Nu ik deze lens heb gekregen was ik benieuwd of het nou wel ging... dus heb ik lukraak wat foto's geschoten.
Maar inderdaad wat jij zegt moet ik straks als ik de goede foto's ga maken zeker rekening mee houden.
bedankt voor de goede tips die onthoud ik zekers.

Ciska

gecropt

Bericht door Ciska » za sep 06 2008 1:22 pm

Ik heb hem even gecropt... is het lichte deel weg

Afbeelding

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » za sep 06 2008 4:30 pm

Dit is 'm Ciska, toppertje. Probeer de volgende keer eens om het contrast iets op te voeren. Word je foto net iets pittiger van.

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Ciska

Bericht door Ciska » za sep 06 2008 5:09 pm

ALE:
dank je, doe ik :oops:

Frans Keijzers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Frans Keijzers » za sep 06 2008 6:27 pm

Ciska nu je foto 4 gecropt hebt is ie goed, maar het is even wennen zo'n
50mm lens. :wink:
Groet, Frans

Nikon D80 - Nikkor AF-S DX 18-70mm F/3.5-4.5 G IF - Nikkor 50mm AF F/1.8 D - Sigma 70-200mm F2.8 APO EX DG MACRO II HSM Nikon
http://www.franskeijzers.com

Ciska

Bericht door Ciska » za sep 06 2008 6:36 pm

ja ik weet het, maar als je er een beetje aan gewent bent is het prachtig... ik vind het namelijk bij sommige foto's schitterend dat de achtergrond super vaag is... ik vroeg me altijd af hoe dat gedaan werd en nu ik het zelf ook kan ben....

SHIT!!!! HEEEEEEEEEEEEEELP!!! IK BEN VERSLAAFD!

:cry:

ger boots

contrast

Bericht door ger boots » za sep 06 2008 8:17 pm

ALE schreef:Dit is 'm Ciska, toppertje. Probeer de volgende keer eens om het contrast iets op te voeren. Word je foto net iets pittiger van.

ALE
Je gaf het advies aan Ciska om het contrast iets op te voeren; kun je voor mij wat concreter zijn hoe jij dat precies zou doen.
Verder heb ik een 2de vraag c.q. opmerking. Ik vind het groen veel te groen; trouwens dat probleem heb ik zelf ook met de 5omm. Heb je daar misschien ook een goed advies voor?
BVD
Ger

iJoost

Bericht door iJoost » za sep 06 2008 8:21 pm

Nu ook nog even letten op het contrast. Een licht scherp onderwerp tegen een donkere onscherpe achtergrond (of omgekeerd) doet het er nog meer uitspringen. Gewoon een questie van een klein beetje een ander standpunt kiezen om te zien hoe de achtergrond veranderd.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”