UV filter

Discussies over filters
Plaats reactie
RobKer

UV filter

Bericht door RobKer » zo sep 07 2008 11:12 am

Hoi.
Er zijn verschillende meningen over het toepassen van een UV filter.
Ik heb er ook een maar weet nu niet meer of ik hem wel of niet moet gebruiken.
Weet iemand wat wijsheid is.

Rob.

Ciska

Bericht door Ciska » zo sep 07 2008 11:24 am

Ik gebruik hem altijd... alleen heeft ie bij mij een 'extra' functie, want ik gebruik hem al 'schild' voor de lens...
als de lens vuil is, kan je je t-shirt gebruiken om schoon te maken en eventueel een klodder op spugen (!) en schoonmaken, moet je niet met je gewone lens doen. Die uv-filter kost toch bijna niets en een lens wel. Dus heb ik hem er altijd op.
Laatst gewijzigd door Ciska op zo sep 07 2008 11:25 am, 1 keer totaal gewijzigd.

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » zo sep 07 2008 11:25 am

Wijsheid.... Is een rekbaar begrip. UV-filter voor digitale fotografie heb je niet meer nodig. Je gebuikt dit filter alleen maar ter bescherming van je glasservice. Houd er wel rekening mee dat je mogelijk een verlies gaat krijgen in scherpte etc. omdat je door een extra stukje glas gaat fotograferen. Bij de UV filters van het merk Nikon zal je dat nagenoeg niet bespeuren echter er zijn merken die je fotokwaliteit dusdanig naar beneden halen dat je eigenlijk beter dat filter kan weggooien. En het laatste waar je op moet letten is de dikte. Heb je een groothoeklens moet je met een zogenaam slimline-filter werken. Anders krijg je meteen last van vignettering.
Hope this helps,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » zo sep 07 2008 2:01 pm

ALE schreef:Wijsheid.... Is een rekbaar begrip. UV-filter voor digitale fotografie heb je niet meer nodig. Je gebuikt dit filter alleen maar ter bescherming van je glasservice. Houd er wel rekening mee dat je mogelijk een verlies gaat krijgen in scherpte etc. omdat je door een extra stukje glas gaat fotograferen. Bij de UV filters van het merk Nikon zal je dat nagenoeg niet bespeuren echter er zijn merken die je fotokwaliteit dusdanig naar beneden halen dat je eigenlijk beter dat filter kan weggooien. En het laatste waar je op moet letten is de dikte. Heb je een groothoeklens moet je met een zogenaam slimline-filter werken. Anders krijg je meteen last van vignettering.
Hope this helps,

ALE
Ik ben altijd een fanatieke UV-filter gebruiker geweest: ter bescherming van de frontlens van mijn objectieven.
Een discussie op NL.FOTO.NL (usenet) met oa en voornamelijke Leon Obers (Hier ook "berucht" (nee, bekend natuurlijk, de man heeft ZEER veel kennis van zaken)) heeft mij geleerd GEEN filter te gebruiken om verlies in beeld te beperken.

Grappig (?) is dat bij mijn laatste aanschaf (14-24) niet eens een filter mogelijk is.
Willem.

Ciska

Bericht door Ciska » zo sep 07 2008 2:19 pm

ik persoonlijk, maar wie ben ik... vind het werken met filters vaak wel nuttig bv een polafilter...
maar soms ook wel voor creative doeleinden vind ik ze goed, tis alleen jammer dat je er haast niet meer aan kan komen, alleen de vakfotograaf heeft ze nog, maar die zuigt aan je portomonee.
ik ben dus zo'n creabea die ze heel graag gebruikt, ken je wel eens leuke effecten mee krijgen.
UV-filters hebben zo langzamerhand meer de functie gekregen ter bescherming van je lens (zie mijn eerste bericht.
Sinds ik de D80 heb ben ik een heel stuk creativer geworden met fotografie en kan het soms ook niet laten om een filter te gebruiken.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » zo sep 07 2008 2:23 pm

De zonnekap permanent op de lens laten zitten biedt genoeg bescherming tegen stoten en het meeste vuil.
Bij schoonmaken van de frontlens letten op 'grof' vuil (zandkorrels etc.). Die eerst met een kwastje verwijderen en dan pas poetsen met een doekje (zonder harde delen).
Ik heb jarenlang UV-filters gebruikt en nu al jarenlang niet meer. Tot nog toe geen beschadigingen op de lenzen gezien, maar wel geld uitgespaard.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Plaats reactie

Terug naar “Filters”