Een pijnlijk moment tijdens de vakantie, laatste update

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Miss Nikon

Een pijnlijk moment tijdens de vakantie, laatste update

Bericht door Miss Nikon » zo sep 07 2008 5:45 pm

Tijdens mijn vakantie heb ik mijn 18-55mm en 70-300mm meegenomen. Boven in de bergen beleefde ik een zeer pijnlijk moment toen ik ontdekte dat mijn 18-55mm kapot was. Hoe het is gebeurd, geen flauw idee.
Heb gelukkig later in de vakantie een 2e hands 18-70mm kunnnen kopen en ben er zeer, maar dan ook zeer tevreden mee. Ik hoop dat ik de dagwaarde (of meer :twisted:) van m'n 18-55mm vergoed kan krijgen van m'n reisverzekering (via de ANWB) omdat repareren geen optie meer is. Misschien heeft iemand nog tips m.b.t. de vergoeding?
Hier een foto van mijn kapotte objectief, kan iemand zo zien wat er mee aan de hand is en? Het voorste middelste stukje zit scheef (heb ik zo gedaan voor de foto) maar het ligt dus helemaal los in m'n objectief. Ik weet niet wat voor onderdeel dit is en zou er graag meer over willen weten.

Groetjes Miss Nikon

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Miss Nikon op di okt 07 2008 12:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo sep 07 2008 5:59 pm

Nou, die lijkt me stuk. Nog mazzel dat je het met dit objectiefje hebt; je 70-300 VR kost vele malen meer.

De 18-70 is overigens inderdaad een fraai stuk glas voor het geld dat deze kost. Mooie stap die je helaas gedwongen was te maken.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » zo sep 07 2008 7:08 pm

Achterste lens element..., lijkt me dat de kunsstof lensbehuizing ergens los van gescheurt/gebroken is.

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen??????? :roll: :?: (zeker als je lens dop op de bajonetsluiting zat geschroeft.

18-70, had je beter gelijk kunnen kopen...tenminste een fatsoenlijke lens :mrgreen:
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

Miss Nikon

Bericht door Miss Nikon » zo sep 07 2008 8:11 pm

@Patrick
Ik wist totaal niet wat ik moest doen, we zagen per toeval in een stadje in Duitsland een klein, maar mooi en volgeprompt fotozaakje. Veel 2e hands spullen en volgepropt met boeken en analoge spiegelreflexcamera's. Toevallig had hij de 18-55mm en 18-70mm 2e hands liggen (met een behoorlijk groot prijsverschil). de 18-55mm voor 80 euro en de 18-70 mm voor 220 euro. Met de hoop in mijn achterhoofd van de verzekering nog iets terug te kunnen krijgen heb ik gekozen voor de 18-70mm, dan heb ik 'm in ieder geval voor een leuke prijs. Ik hoop dat het bedrag redelijk is wat ik ervoor heb betaald en ben nu pas aan het kijken naar de prestaties van de 18-70mm. Maargoed, heb al aan den lijve ondervonden dat ie beter presteert dan de 18-55mm.

@Sweder
Tja, vraag ik me ook af. We hebben veel gewandeld en bij geen gebruik heb ik alles netjes opgeborgen in m'n rugtas (Lowepro) die ik juist voor deze vakantie had gekocht om deze ellende te voorkomen.
Ik heb 'm wel af en toe over m'n schouder gehangen, ipv om mijn nek. Het enige wat ik me dus kan bedenken is dat de 18-55mm een paar keer kennis moet hebben gemaakt met 1 van de vele rotsen op mijn vakantiebestemming :( (we hebben af en toe de ruige natuur opgezocht) Desondanks ben ik er al 2,5 jaar heel erg zuinig mee.
De 18-55mm was de kitlens bij mijn D50, dus ik had toen de keuze niet, maar ben nu wel ontzettend blij met de 18-70mm hoor!!

Maargoed, het lijkt erop dat er dus een onderdeel echt is afgebroken, maar waar dient dit onderdeel voor dan? Want als ik het zo bekijk is het alleen een kunststof kokertje (maar wel een belangrijke...)

dodo

Bericht door dodo » zo sep 07 2008 8:15 pm

Goed aan gedaan? Nieuw is die lens 295 euro, de 18-70 bedoel ik. Dus ik hoop dat-ie niet te oud was... Maar belangrijker is dat je lekker kon blijven fotograferen denk ik.

Toch denk ik dat ik net andersom had gehandeld... weinig uitgeven, verzekering claimen en bij thuiskomst in een bekende winkel waar ik makkelijk naar terug kan onder garantie iets aanschaffen. Maar that's just me.

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » zo sep 07 2008 8:15 pm

Wie zegt dat repareren geen optie meer is? Alhoewel... technisch dan. Kostentechnisch is het is natuurlijk minder aantrekkelijk om het te laten doen door Nikon, want zo'n dure lens is het ook weer niet. Maar misschien zelf met schroevendraaiertje en secondenlijm?

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » zo sep 07 2008 8:18 pm

"Ik hoop dat het bedrag redelijk is wat ik ervoor heb betaald"

Voor een occasion in een speciaalzaak een redelijk bedrag, nieuw kost ie zo'n € 270. Op marktplaats zijn ze voor zo'n 170 te koop. Maar nogmaals, bij een speciaalzaak ben je altijd meer kwijt voor een 2e hands.
Heb je geen beschadigingen op je lens? Als je een rots tegenkomt moet je dat kunnen zien aan de buitenkant :-)

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

Miss Nikon

Bericht door Miss Nikon » zo sep 07 2008 9:59 pm

Ik heb de gehele vakantie geen internet gehad, dus had niet de mogelijkheid te zoeken naar een richtprijs oid. Ik heb 'm gevoelsmatig gekocht en het door kunnen gaan met fotograferen was voor mij het aller, aller, aller, allerbelangrijkste. Kwalitatief is ie gewoon beter, dat zie ik aan de foto's van het begin van de vakantie vergeleken met die aan het eind (of ik ben zoveel beter geworden :wink: )

Dat het goedkoper kan, tja, da's het risico dat ik heb genomen, en dat neem ik nu voor lief. Ik had natuurlijk de keuze en heb geen spijt. Ik heb geen krassen en/of beschadigingen op het objectief gevonden, dus misschien is het wel gewoon slijtage geweest....?
Het objectief heeft al die tijd op de body gezeten, in ieder geval tussen het moment dat ie nog werkte en het moment dat ik erachter kwam dat ie rammelde.

Ik moest hoe dan ook iets aanschaffen en een reparatie is voor mij persoonlijk op dit moment geen optie, alhoewel eentje op reserve ook geen slechte keuze zou zijn denk ik :mrgreen:

Morgen ga ik contact zoeken met m'n verzekeringsmaatschappij en ben benieuwd hoe we dit kunnen oplossen. Misschien toch proberen wat geld terug te krijgen en zoals ElRonno al had bedacht, met een schroevendraaier en wat secondenlijm aan de slag gaan!

iJoost

Bericht door iJoost » zo sep 07 2008 10:29 pm

Miss Nikon schreef:Het objectief heeft al die tijd op de body gezeten, in ieder geval tussen het moment dat ie nog werkte en het moment dat ik erachter kwam dat ie rammelde.
Mmm... Spiegel nog wel onbeschadigd gebleven dan? Het oppervlak daarvan is heel kwetsbaar.

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door olle_griese » zo sep 07 2008 11:51 pm

gewoon weggooien die lens.
Gebruikt kosten ze 40 euro, wat verwacht je dan van de verzekering?
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

Miss Nikon

Bericht door Miss Nikon » wo sep 17 2008 4:13 pm

gewoon weggooien die lens.
Gebruikt kosten ze 40 euro, wat verwacht je dan van de verzekering?
Ik heb hier bij een fotozaak gevraagd wat de reparatiekosten zijn via de officiele weg, dus door Nikon, en deze man schatte dat op EUR 150,00

De verzekering vertelde mij dat als de reparatiekosten hoger uitvallen dan de dagwaarde er contact met me zou worden opgenomen om eea te bespreken, nu hoop ik natuurlijk nog op een leuk (klein) bedrag terug.
Niet geschoten is altijd mis, zegt men altijd

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » wo sep 17 2008 6:25 pm

idd bedrag terug vangen en deze alszijnde stuk te koop zetten op MP
soms verbaas je je erover wat je nog voor een defect product kan vangen.

heb laatst nog twee afgeschreven SB-600's als defect verkocht aan een persoon die er van twee wel 1 wilde maken....succes zou ik zeggen.

Arend

Miss Nikon

Bericht door Miss Nikon » za sep 27 2008 3:16 pm

Vorige week heb ik een bevestiging van de verzekering gekregen dat ze mijn schademelding hebben ontvangen en vandaag zat er weer een brief bij de post dat ze nog het eea van me nodig hebben. Geen probleem dacht ik, tot ik las wat ze precies van me willen............!

........ "Graag ontvank ik van u:
- Het objectief per post. De verzendkosten worden door mij vergoed. Voor eventuele vragen over de verzending kunt u terecht bij het postkantoor. Houdt u er rekening mee dat opgevraagde artikelen niet retour worden gezonden..........." :shock:

Ik stuur dus nog even helemaal niets op! Maandag pleeg ik eerst maar eens een telefoontje waarom ik m'n objectief niet meer terugzie. Mag dit wel en is dit wel de normale gang van zaken, weet iemand dat?

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » za sep 27 2008 3:27 pm

Als je een total-loss vergoed krijgt vervalt het eigendom van de vergoede zaak meestal aan de verzekeraar. Logisch, want ze betalen ervoor.

BUG322

Bericht door BUG322 » za sep 27 2008 4:01 pm

Mooie shift en tilt lens nu.
:)

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”