@Patrick
Ik wist totaal niet wat ik moest doen, we zagen per toeval in een stadje in Duitsland een klein, maar mooi en volgeprompt fotozaakje. Veel 2e hands spullen en volgepropt met boeken en analoge spiegelreflexcamera's. Toevallig had hij de 18-55mm en 18-70mm 2e hands liggen (met een behoorlijk groot prijsverschil). de 18-55mm voor 80 euro en de 18-70 mm voor 220 euro. Met de hoop in mijn achterhoofd van de verzekering nog iets terug te kunnen krijgen heb ik gekozen voor de 18-70mm, dan heb ik 'm in ieder geval voor een leuke prijs. Ik hoop dat het bedrag redelijk is wat ik ervoor heb betaald en ben nu pas aan het kijken naar de prestaties van de 18-70mm. Maargoed, heb al aan den lijve ondervonden dat ie beter presteert dan de 18-55mm.
@Sweder
Tja, vraag ik me ook af. We hebben veel gewandeld en bij geen gebruik heb ik alles netjes opgeborgen in m'n rugtas (Lowepro) die ik juist voor deze vakantie had gekocht om deze ellende te voorkomen.
Ik heb 'm wel af en toe over m'n schouder gehangen, ipv om mijn nek. Het enige wat ik me dus kan bedenken is dat de 18-55mm een paar keer kennis moet hebben gemaakt met 1 van de vele rotsen op mijn vakantiebestemming

(we hebben af en toe de ruige natuur opgezocht) Desondanks ben ik er al 2,5 jaar heel erg zuinig mee.
De 18-55mm was de kitlens bij mijn D50, dus ik had toen de keuze niet, maar ben nu wel ontzettend blij met de 18-70mm hoor!!
Maargoed, het lijkt erop dat er dus een onderdeel echt is afgebroken, maar waar dient dit onderdeel voor dan? Want als ik het zo bekijk is het alleen een kunststof kokertje (maar wel een belangrijke...)