Groepsfoto

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
nelo

Groepsfoto

Bericht door nelo » di sep 09 2008 7:45 pm

Aankomende zaterdag ga ik voor het team voetballers van onze zoon, de foto's maken voor de sponsors

Het is de bedoeling dat ze allemaal duidelijk in beeld komen, en dat een paar keer met een verschillende tenue aan. (verschillende sponsors voor verschillende kledingstukken )

Nou heb ik vanmiddag wat geknutseld, en weer allemaal gedelete omdat ik niet geheel tevreden was over het resultaat :roll:

Ik heb op de P stand geprobeerd maar was niet geheel tevreden over de scherpte van het totale beeld

De M stand geprobeerd met een klein diafragma (F22) dynamisch veld en matrix meting, maar toch krijg ik niet het gehele beeld scherp

Nou kun je natuurlijk niet echt proeffoto's maken van een team van 14 jongens met als onderwerp bomen maar er waren even geen 14 jongetjes beschikbaar :x

Hoe zouden jullie de instellingen zetten als je zo een foto ging maken :?: Even afgezien van de weersomstandigheden uiteraard want ja we wonen in Nederland

Teun

Bericht door Teun » di sep 09 2008 7:52 pm

Wat voor lens ga je gebruiken?

Is diafragma f/22 niet aan de kleine kant? De scherpte bij een geknepen diafragma is meestal afhankelijk van het objectief... Mij lijkt diafragma f/11 of f/14 ruim voldoende.

Ik zou ook een statief gebruiken met draadontspanner/timer(werkt denk ik niet voor een leuker spontane groepsfoto)/spiegelvoorontspanning(als je deze functie op je body hebt).
Laatst gewijzigd door Teun op di sep 09 2008 7:53 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di sep 09 2008 7:52 pm

De scherpste foto's maak je niet op de uiterste diafragma's, dus zeker f/22 niet!

Afhankelijk van de omstandigheden en het objectief zou ik f/8 proberen. Liefst iets van een 50mm 1.8D als objectief.

Over welke camera en objectief hebben we het trouwens in jouw tests?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Weef

Bericht door Weef » di sep 09 2008 7:58 pm

Gewoon op A met een diafragma van 8 of 9...

O ja, uiteraard in RAW. Verzadiging niet te hoog.
Laatst gewijzigd door Weef op di sep 09 2008 7:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » di sep 09 2008 7:58 pm

enne wellicht ook welke lens want elke lens is weer anders wat optimale scherpte / bepaald diafragma

nelo

Bericht door nelo » di sep 09 2008 8:01 pm

We hebben het over een D300 met een Sigma 70 -200 f2.8 waarmee ik vanmiddag geknutseld heb

Andere lens die ik kan gebruiken is een Nikkor 18-70 f3.5

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » di sep 09 2008 8:50 pm

Gebruik de 18-70. Camera op statief, 18 mm, (Ga op een zodanige afstand staan dat het hele team erop staat) diafragma f8, scherpstellen op de middelste rij en uiteraard in RAW.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Veneboer » di sep 09 2008 9:22 pm

Deze foto is gemaakt met een Tamron 17-55 2.8 s'morgens vroeg om 09:00

Orientation of image: 1
File change date and time: 2008:08:31 16:17:05
Image input equipment manufacturer: NIKON CORPORATION
Image input equipment model: NIKON D300
Software used: ACD Systems Digital Imaging
Exposure time: 0,005
F number: 7,1
Exposure program: 2
ISO speed rating: 400
Exposure bias: 0,333333
Maximum lens aperture: 3
Metering mode: 5
Light source: 0
Flash: 0
Lens focal length: 34
Sensing method: 2
Custom rendered: 0
Exposure mode: 0
White balance: 0
Digital zoom ratio: 1
Focal length in 35 mm film: 51
Scene capture type: 0
Gain control: 1
Contrast: 0
Saturation: 0
Sharpness: 2
Subject distance range: 0

Afbeelding

D300liefhebber

Bericht door D300liefhebber » di sep 09 2008 9:51 pm

Perfecte foto toch?

nelo

Bericht door nelo » di sep 09 2008 10:29 pm

D300liefhebber schreef:Perfecte foto toch?
Echt wel :!: :!:

Dus het wordt de 18-70 diafragma zo rond de 8 en de A stand

Ik zal wel een enorme kluns zijn maar RAW beelden krijg ik niet geopend op me computer :oops:

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di sep 09 2008 10:53 pm

Riemke schreef:Gebruik de 18-70. Camera op statief, 18 mm, (Ga op een zodanige afstand staan dat het hele team erop staat) diafragma f8, scherpstellen op de middelste rij en uiteraard in RAW.
Aparte keuze. Ik zou veel liever tussen de 35 en 50 mm (50 - 75 mm fullframe) uit willen komen. Twee redenen:

1. Dat is het meest natuurlijk wat beeld betreft.
2. Dat is het deel van het bereik met de minste vervorming.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Veneboer » di sep 09 2008 10:57 pm

PatrickP schreef:Aparte keuze. Ik zou veel liever tussen de 35 en 50 mm (50 - 75 mm fullframe) uit willen komen. Twee redenen:

1. Dat is het meest natuurlijk wat beeld betreft.
2. Dat is het deel van het bereik met de minste vervorming.
Eens. Bovenstaande foto is op 35 mm gemaakt (= gelijk aan 50 mm FF)

NB: Statief kan achterwege blijven als je gebruik maakt van iets snellere sluitertijden. ISO 400 is geen enkel probleem met jouw D300 en zo kun je toch creatief t.a.v. standpunt blijven. Vergeet niet om 'r een paar extra te schieten. Er is altijd wel iemand in de groep (met 14 mensen helemaal) die net z'n ogen dicht heeft of de andere kant opkijkt. Op het scherm van je D300 is dat moeilijk te zien en niets is vervelender dan achteraf op je PC er achter komen dat nu net die ene foto niet gelukt is.

Statief kan handig zijn als je veel van dezelfde foto's wilt maken maar persoonlijk vindt ik het leuker om creatief te zijn met het toestel. Ga eens dicht bij de grond of probeer 's tegenlicht met invulflits. (met groep is dit laatste wellicht minder trouwens) Als je niet wilt experimenteren en zeker van je zaak wilt zijn kan het statief wellicht juist wel handig zijn.
Laatst gewijzigd door Veneboer op di sep 09 2008 11:17 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

harry bul

Bericht door harry bul » di sep 09 2008 11:08 pm

nelo schreef:
Echt wel :!: :!:

Dus het wordt de 18-70 diafragma zo rond de 8 en de A stand

Ik zal wel een enorme kluns zijn maar RAW beelden krijg ik niet geopend op me computer :oops:
zal vast wel lukken met capature NX2 of Bibble Pro als je gratis wil download dan FastStone image viewer die kan ook nef aan. wel even de nieuwste versie downloaden 3.6 Beta 2
http://www.faststone.org/FSViewerDownload.htm

suc6 Harry

Daan
Clublid
Clublid

Bericht door Daan » di sep 09 2008 11:18 pm

edit /was reeds beantwoord

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di sep 09 2008 11:29 pm

Veneboer schreef:Deze foto is gemaakt met een Tamron 17-55 2.8 s'morgens vroeg om 09:00
[img]teamfoto%20x[/img]
Nou ja perfect?
Ik zou zelf mijn standpunt haaks op de goal hebben gekozen. Zodat de belijning keurig netjes parallel loopt met de rand van de foto.
De mensen meer naar voren voor de goal, zodat de goal als omkadering er misschien ook wat beter opkomt.
Nu weet ik niet of die belettering erachter er juist een is van die sponsors, maar als die foto bedoeld is voor de sponsors, had ik die ook beter in beeld mee laten lopen. Desnoods de vlaggen of wimpels van sponsors van tevoren extra aangebracht.

Als die foto dadelijk op verschillende plaatsen onder ogen komt, is het de sponsors daar namelijk wel om te doen. En je moet ze blijven kietelen als de club volgend jaar weer opnieuw geldelijke steun van ze wil hebben.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”