hoe besteed ik budget voor aankoop lenzen
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
hoe besteed ik budget voor aankoop lenzen
Ik heb een moeilijk probleem. Ik kreeg voor dit jaar van mijn manager een budget van 3000,- euro. Ik had 3 lenzen aangevraagd. Dat gaat niet lukken van dit bedrag.
nieuwe aanschaf: 14-24 2,8 en de 24-70 2,8
vervanging van de 20 jaar oude 105 micro door de nieuwe 105 micro.
Bovendien had dit jaar de Mac G5 powerpc ook vervangen moeten worden. Deze valt niet onder budget ICT maar mijn eigen budget.
Veel combinaties bedacht. Mac en 1 lens kopen, maar welke lens dan.
Wat ook is goedgekeurd dat volgend jaar de D3 kan worden aangeschaft. Dit bepaald ook de lens keuze. Nu werk ik met D2x.
De 20 jaar oude 105 micro gebruik ik dagelijks voor medische fotografie. Maar is het verschil echt zo groot met de nieuwe 105 micro. De andere zijn voor de algemene fotografie. Dit is van een opname van zeer grote apparaten (bv MRI scanners) tot een portret. Daar gebruik ik nu de 18-35 3,5 voor. Dit is geen beste lens.
Tja welke keus moet ik maken.
Ik neig naar de 24-70 en de mac en voorlopig maar de oude lenzen blijven gebruiken. Maar als iemand een andere mening heeft hoor ik die graag.
Helaas mag ik niet bij goedkopere internet adressen kopen. Het moet een winkel zijn die facturen stuurt die later worden overgemaakt. Afd. inkoop is daar heel star in.
nieuwe aanschaf: 14-24 2,8 en de 24-70 2,8
vervanging van de 20 jaar oude 105 micro door de nieuwe 105 micro.
Bovendien had dit jaar de Mac G5 powerpc ook vervangen moeten worden. Deze valt niet onder budget ICT maar mijn eigen budget.
Veel combinaties bedacht. Mac en 1 lens kopen, maar welke lens dan.
Wat ook is goedgekeurd dat volgend jaar de D3 kan worden aangeschaft. Dit bepaald ook de lens keuze. Nu werk ik met D2x.
De 20 jaar oude 105 micro gebruik ik dagelijks voor medische fotografie. Maar is het verschil echt zo groot met de nieuwe 105 micro. De andere zijn voor de algemene fotografie. Dit is van een opname van zeer grote apparaten (bv MRI scanners) tot een portret. Daar gebruik ik nu de 18-35 3,5 voor. Dit is geen beste lens.
Tja welke keus moet ik maken.
Ik neig naar de 24-70 en de mac en voorlopig maar de oude lenzen blijven gebruiken. Maar als iemand een andere mening heeft hoor ik die graag.
Helaas mag ik niet bij goedkopere internet adressen kopen. Het moet een winkel zijn die facturen stuurt die later worden overgemaakt. Afd. inkoop is daar heel star in.
-
- Clublid
Paar jaar geleden dezelfde discussie D2 of D200. Ik fotografeer dagelijks en soms gaat dat in de haast niet zachtjes. Camera stoot nog wel eens ergens hard tegen aan. Je zou niet willen dat een patient langer onder narcose is omdat de fotograaf de tijd neemt om op de OK te komen. Kan me nog levendig voor de geest halen, ik was net medisch fotograaf geworden, hoe ik uitgescholden werd door chirurg waarom het zo lang duurde voor ik er was. Terwijl ik toch binnen 10 minuten naast hem stond. Ik heb altijd gekozen voor de pro camera's.Woudschim schreef:Waarom niet een D700 ipv een D3 en daardoor dus ongeveer 1000 euro vrijmaken voor een objectief?
Prive is wat anders,ik heb nu de D300, wel met betere lenzen dan op mijn werk. Die zijn allemaal nog uit het analoge tijdperk.
De reparatie's zijn trouwens altijd aan mijn prive apparatuur geweest. Gebroken display D200 en 18-200 die niet tegen een stootje kon. Nooit een pro camera in reparatie gehad.
Wil, vraag je ook af hoe lang je baas wil dat je met de body gaat doen, de keuze zou dan ook zomaar op de D3 kunnen vallen.Woudschim schreef:Waarom niet een D700 ipv een D3 en daardoor dus ongeveer 1000 euro vrijmaken voor een objectief?
Niet kopen bij goedkope internetwinkels? Ik neem aan dat het met de bekende pro-zaken in het land wel op faktuur te regelen is ?
Ik zie dat je de 14-24 al hebt opgegeven, tja een MAC, 24-70 en 105mm, dat wordt een nieuwe budget bespreking........
In ieder geval succes, of moet ik zeggen, sterkte ?!
Laatst gewijzigd door Marco op wo sep 10 2008 10:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik zou gewoon voor een 24-70 kiezen. Op een full-frame body heb je niet zoveel meer nodig. Dit toch gewoon dé lens op zo'n D3/D700.
Ik snap trouwens dit soort zuinigheid van bedrijven niet. Die paar honderd Euro voor een 105mm VR micro, wat is dat nou voor investering? Dat kost jij in een paar dagen. Als het jou tijd scheelt tijdens het fotograferen en in nabewerking hebben ze het er zo uit.
Ik snap trouwens dit soort zuinigheid van bedrijven niet. Die paar honderd Euro voor een 105mm VR micro, wat is dat nou voor investering? Dat kost jij in een paar dagen. Als het jou tijd scheelt tijdens het fotograferen en in nabewerking hebben ze het er zo uit.
-
- Clublid
Cameraland Alkmaar zou wel kunnen. Die ruilen ook nog in. Maar een nieuwe firma doet afd. inkoop moeilijk over. Die moet in hun systeem ingevoerd worden. En dat willen ze niet.Marco Handgraaf schreef:Wil, vraag je ook af hoe lang je baas wil dat je met de body gaat doen, de keuze zou dan ook zomaar op de D3 kunnen vallen.Woudschim schreef:Waarom niet een D700 ipv een D3 en daardoor dus ongeveer 1000 euro vrijmaken voor een objectief?
Niet kopen bij goedkope internetwinkels? Ik neem aan dat het met de bekende pro-zaken in het land wel op faktuur te regelen is ?
Ik zie dat je de 14-24 al hebt opgegeven, tja een MAC, 24-70 en 105mm, dat wordt een nieuwe budget bespreking........
In ieder geval succes, of moet ik zeggen, sterkte ?!
Een simpele accu kwam bij Eyes on Media (vroegere capi-lux) vandaan. Dat betaal je wel de hoogste prijs. Maar die firma zit al jaren in hun systeem.
-
- Clublid
Dat snap jij en dat snap ik, maar waar de managers in de gezondheidszorg hun verstand zit weet ik niet.PatrickP schreef:Ik zou gewoon voor een 24-70 kiezen. Op een full-frame body heb je niet zoveel meer nodig. Dit toch gewoon dé lens op zo'n D3/D700.
Er zijn mensen die de oude 105 micro prefereren boven de nieuwe 105VR micro. Bjørn Rørslett bijvoorbeeld :
http://www.naturfotograf.com/index2.html
http://www.naturfotograf.com/index2.html
- ArjanL
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik werk in een heel groot ziekenhuis in Rotterdam. De medische fotografen gebruiken bijna allemaal pro-sumer camera's (Dnnn) en geen pro-camera's. Micro Nikkor zal ws 105mm zijn met ringflits. Ik weet zo niet uit mijn hoofd welke andere zoonlenzen ze gebruiken, omdat voor de niet-medische fotografie vaste freelancers ingezet worden.
Misschien die D3 toch maar laten vervallen???
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
-
- Clublid
Welk ziekenhuis is dat? Ik ken maar een ziekenhuis die niet met een pro camera werkt. Gevolg is dat ze een tweede fotograaf zoeken, maar die o.a. afhaken vanwege de aanwezige apparatuur. Wel een elektrische installatie voor achtergrondpapier in een kleine studio, terwijl ze nooit de achtergrond kleur veranderen en de camera is een D80. Niets negatief over de D80 maar daar is toch de verhouding zoek in de keuze apparatuur.ArjanL schreef:Ik werk in een heel groot ziekenhuis in Rotterdam. De medische fotografen gebruiken bijna allemaal pro-sumer camera's (Dnnn) en geen pro-camera's. Micro Nikkor zal ws 105mm zijn met ringflits. Ik weet zo niet uit mijn hoofd welke andere zoonlenzen ze gebruiken, omdat voor de niet-medische fotografie vaste freelancers ingezet worden.
En over de 105 micro ben ik niet uit. Kan iemand mij vertellen over de kwaliteits verschillen tussen mijn 20 jaar oude lens en de huidige uitvoering.
Morgen overleg met de manager.

-
- Clublid
heel simpel, ik ben dit jaar met veel beloftes aan de afdeling opleidingen toegevoegd. De afd. fotografie moet meer gaan doen en uitbreiden en samenwerken met opleiding artsen Vrije Universiteit. Mijn taak is sinds een maand ook alle DTP uit te voeren voor die afdeling. Vervolgens wordt 2/3 van aangevraagde budget afgewezen. Waaronder de vervanging Mac. Dus ik leg die taak neer en leg mij weer volledig op de fotografie.jpauwels schreef:Ik ben benieuwd wat daar uit gaat komen.... :mrgreen:ArjanL schreef:Morgen overleg met de manager.
Ik kan met mijn prive spullen meer kwaliteit leveren dan met de apparatuur van werkgever.
Kan ook voorstellen om het werk uit te besteden aan mij. Heb ook nog een eigen bedrijfje. Krijgen ze wel een factuur.
Hoe komt het dat de gezondheidszorg zo duur is?
Toen ik in dienst kwam was dat in een gebouw met 13 verdiepingen. De eerste 3 waren voor de ondersteundende diensten en poliklinieken. Na een paar jaar was er een enkele verdieping voor patienten de rest was in genomen met kamers voor managers en vele soorten van leidinggevenden.
Maar we gaan off topic.
Blijft de vraag nog of ik die 105 micro moet vervangen?
Ik heb voorbeelden gezien. Daar lijkt het op dat de scherpte en kleurweergave beter is.
-
- Clublid
Mijn opdrachtgevers klagen niet. Maar die zien natuurlijk pas een verbetering na vervanging.PatrickP schreef:De vraag is of de foto's niet goed genoeg zijn met de oude 105. Zijn er klachten over?
Maar natuurlijk is de nieuwe een stuk beter. Alle vergelijkbare objectieven zijn in de loop van 20 jaar beter geworden: de tijd staat niet stil. Ook in "objectievenland" zijn nog steeds ontwikkelingen.

Alles wat ik nu doe is al beter wat ze zelf maken met de Canon Ixus.

Die gebruiken ze als ik niet beschikbaar ben. Zonder overleg met mij gekocht. Doktersassistentes proberen daar een macropname van de huid mee te maken met behulp van autofocus en flits.