Dit zijn mijn eerste foto's met mijn nieuwe D300 met de 17-55mm F2.8 lens.
Ik ben benieuwd naar jullie commentaar, Tips voor de volgende keer zijn zeker welkom dus kom maar op.
Groet Richard.
3

4

Hoi ALE,ALE schreef:Kun je ons iets vertellen over de ISO, diafragma, sluitertijd en belichtingsmeting die je gebruikt hebt. En hoe heb je scherp gesteld, auto of handmatig ? Je exif info ontbreekt helaas.
Ik ben zo vrij geweest om je tweede molen iets aan te passen. Als je dit niet wil, geen probleem haal ik hem weer weg.
Cheers
ALE
Bedankt voor de uitleg, ik heb zeker een statief gebruikt, met de andere tips ga ik zeker rekening mee houden.ALE schreef:Wat ik normaal zou kiezen voor avond / nacht fotografie is:
- Statief, hoeft geen uitleg
- Diafragma voorkeur (A - program)
- f/8 of indien je ergens een ster wil hebben van een verlichtingspunt, f/11
- ISO 100 tot ISO 200
- Spotmeting
- Handmatig scherpstellen
- Afhankelijk van onderwerp, eventueel een belichtingcorrectie toepassen
Het navolgende is een kwestie van smaak, met de moderne camera's van heden ten dagen kan je makkelijk de ISO opkrikken tot ISO 1200 of 1600 (D300 geen probleem). Hierdoor word je sluitersnelheid korter waardoor je niet het "ijzige" water krijgt en minder kans op kleurruis.
Persoonlijk houd ik meer van jouw opname, het gladde, "ijzige" water maar het andere heeft ook best wel iets. Zoals gezegd, het is een kwestie van smaak.
Just my €0,02
ALE