Onscherpe foto's met SB800
Onscherpe foto's met SB800
Ik gebruik momenteel de Nikkor 24-70mm F/2.8 in combinatie met een Nikon D80. Ik heb vandaag een aantal keer mijn SB800 moeten gebruiken bij het fotograferen van m'n nicht [portret in het park]. Daarbij viel mij op dat 9 van de 10 foto's onscherp zijn geworden met flits. Daar heb ik ook al last van gehad met het zomercarnaval in Rotterdam. Ik weet niet of meer mensen dit probleem kennen, ik zou graag willen weten wat ik daar aan zou kunnen doen. Ik vindt het vrij vervelend.
Het lijkt namelijk veel op bewegings onscherpte, maar dat lijkt mij sterk met het gebruik van de SB800.
Het lijkt namelijk veel op bewegings onscherpte, maar dat lijkt mij sterk met het gebruik van de SB800.
Laatst gewijzigd door AlwinSitton op zo sep 14 2008 11:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zal morgen eens even testen. Ik vindt het ook heel vreemd. Ik dacht breng het vandaag maar eens even aan het licht. Bij m'n vorige 24-70 had ik daar ook al last van. Maar dat was een verkeerd exemplaar, die heb ik omgeruild voor een andere 24-70 en die was wel goed. Maar met flits heb ik dus weer precies hetzelfde. Het is tevens ook alleen maar bij het flitsen. Zonder flits gaat niet werken want dan zijn ze gewoon bewogen. Maar met flits zou je toch juist zeggen dat er geen bewegings onscherpte mag ontstaan.
Ook zal ik morgen, een aantal foto's plaatsen waarop die onscherpte te zien is. Heb nu helaas niet zoveel tijd om alle foto's om te zetten van NEF naar JPEG.
Ook zal ik morgen, een aantal foto's plaatsen waarop die onscherpte te zien is. Heb nu helaas niet zoveel tijd om alle foto's om te zetten van NEF naar JPEG.
Laatst gewijzigd door AlwinSitton op zo sep 14 2008 11:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Frans Keijzers
- Forumlid
- Berichten: 717
- Lid geworden op: wo mar 26 2008 7:01 pm
- Locatie: Wanroij
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Laat eens wat voorbeelden zien!
Groet, Frans
Nikon D80 - Nikkor AF-S DX 18-70mm F/3.5-4.5 G IF - Nikkor 50mm AF F/1.8 D - Sigma 70-200mm F2.8 APO EX DG MACRO II HSM Nikon
http://www.franskeijzers.com
Nikon D80 - Nikkor AF-S DX 18-70mm F/3.5-4.5 G IF - Nikkor 50mm AF F/1.8 D - Sigma 70-200mm F2.8 APO EX DG MACRO II HSM Nikon
http://www.franskeijzers.com
Meestal gebruik ik gewoon 1/60 met een isowaarde van 100. Brandpuntafstand meestal 70mm. Soms kan deze waarde afwijken.
Zomercarnaval 2008

M'n nichtjes:

Foto is wat te donker, maar hier zie je precies wat ik bedoel, vooral bij m'n nichtje met het blonde haar.
Het lijkt wel of m'n objectief dan niet goed kan focussen.
Zomercarnaval 2008

M'n nichtjes:

Foto is wat te donker, maar hier zie je precies wat ik bedoel, vooral bij m'n nichtje met het blonde haar.
Het lijkt wel of m'n objectief dan niet goed kan focussen.
- Riemke
- Clublid
- Berichten: 3597
- Lid geworden op: ma mar 12 2007 12:13 am
- Locatie: Heerhugowaard
- Contacteer:
Gebruik de volgende keer eens deze flitstechniek (invulflits)
Stel je camera alsvolgt in:
1) Laagst mogelijke ISO (100)
2) Hoogst mogelijke flits synchronisatie (1/250e)
3) Het diafragma tussen f8 tot f11
4) SB-800 of SB-600 op EV waarde -1,3 tot -1,7 (TTL + BL)
5) Flitskop recht naar voren
Dit kun je dus al vooraf doen ! We stellen de camera met een bepaalde reden in op de hoogst mogelijk flits synchronisatie.
1) betere controle over het aanwezige buitenlicht omdat een lager waarde dan de maximale flits synchronisatie de sluitersnelheid geen effect meer heeft op het flitslicht
2) indirect persen we op deze manier de maximale lichtopbrengst uit de flitser. Dit is bijvoorbeeld verdomd gemakkelijk wanneer je een balans moet verkrijgen indien je onderwerp in de schaduw staat tegen een vel verlichte (zonnige) achtergrond.
Indien het bewolkt is heb je ander diafragma’s nodig. Houd zoveel mogelijk vast aan ISO100 en 1/250e, is het echt zwaar bewolkt, dan kun je altijd nog kiezen voor ISO200 maar blijf bij de hoogste flits synchronisatie houden.
Met dank aan ALE
Het werkt!! Je krijgt prachtige scherpe foto's die ook nog eens goed belicht zijn.
Stel je camera alsvolgt in:
1) Laagst mogelijke ISO (100)
2) Hoogst mogelijke flits synchronisatie (1/250e)
3) Het diafragma tussen f8 tot f11
4) SB-800 of SB-600 op EV waarde -1,3 tot -1,7 (TTL + BL)
5) Flitskop recht naar voren
Dit kun je dus al vooraf doen ! We stellen de camera met een bepaalde reden in op de hoogst mogelijk flits synchronisatie.
1) betere controle over het aanwezige buitenlicht omdat een lager waarde dan de maximale flits synchronisatie de sluitersnelheid geen effect meer heeft op het flitslicht
2) indirect persen we op deze manier de maximale lichtopbrengst uit de flitser. Dit is bijvoorbeeld verdomd gemakkelijk wanneer je een balans moet verkrijgen indien je onderwerp in de schaduw staat tegen een vel verlichte (zonnige) achtergrond.
Indien het bewolkt is heb je ander diafragma’s nodig. Houd zoveel mogelijk vast aan ISO100 en 1/250e, is het echt zwaar bewolkt, dan kun je altijd nog kiezen voor ISO200 maar blijf bij de hoogste flits synchronisatie houden.
Met dank aan ALE


The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Heb je AF hulpverlichting op je SB-800 aan staan?
Verder zou ik zeggen, M standje, ISO omhoog naar 200 of 400, snellere sluitertijd en een groter diafragma kiezen.
Het blijft een kwestie van proberen en oefenen met flitsen, maar dan lukt het uiteindelijk wel.
Het lijkt mij sterk dat dit aan de combinatie 24-70 en SB-800 ligt.
Zoek even naar de flitstips van Arthur (ALE) en Martijn (Opgezetfan)
Verder zou ik zeggen, M standje, ISO omhoog naar 200 of 400, snellere sluitertijd en een groter diafragma kiezen.
Het blijft een kwestie van proberen en oefenen met flitsen, maar dan lukt het uiteindelijk wel.
Het lijkt mij sterk dat dit aan de combinatie 24-70 en SB-800 ligt.
Zoek even naar de flitstips van Arthur (ALE) en Martijn (Opgezetfan)
En natuurlijk op matrix meting zetten, anders werkt je "BL" niet.Riemke schreef:Gebruik de volgende keer eens deze flitstechniek (invulflits)
Stel je camera alsvolgt in:
1) Laagst mogelijke ISO (100)
2) Hoogst mogelijke flits synchronisatie (1/250e)
3) Het diafragma tussen f8 tot f11
4) SB-800 of SB-600 op EV waarde -1,3 tot -1,7 (TTL + BL)
5) Flitskop recht naar voren
Dit kun je dus al vooraf doen ! We stellen de camera met een bepaalde reden in op de hoogst mogelijk flits synchronisatie.
1) betere controle over het aanwezige buitenlicht omdat een lager waarde dan de maximale flits synchronisatie de sluitersnelheid geen effect meer heeft op het flitslicht
2) indirect persen we op deze manier de maximale lichtopbrengst uit de flitser. Dit is bijvoorbeeld verdomd gemakkelijk wanneer je een balans moet verkrijgen indien je onderwerp in de schaduw staat tegen een vel verlichte (zonnige) achtergrond.
Indien het bewolkt is heb je ander diafragma’s nodig. Houd zoveel mogelijk vast aan ISO100 en 1/250e, is het echt zwaar bewolkt, dan kun je altijd nog kiezen voor ISO200 maar blijf bij de hoogste flits synchronisatie houden.
Met dank aan ALE![]()
Het werkt!! Je krijgt prachtige scherpe foto's die ook nog eens goed belicht zijn.
Dat klopt, maar dit was even een voorbeeld van die onscherpte. Ik had de slechte foto's eruit gehaald omdat ik een woningbrand moest fotograferen.rbfoto.nl schreef:2e foto met een diafragmavoorkeuze van F/10 ?
Das vragen om bewogen foto's en onderbelichting
Maar die eerste ziet eruit als bewegingsonscherpte helaas. 1/125e met snel bewegende mensen is niet echt bevriezend.
@Riemke: Thanx voor de tip. Ik ga het straks gelijk uitproberen.