D50 vervangen?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Miss Nikon

D50 vervangen?

Bericht door Miss Nikon » wo sep 17 2008 12:06 pm

Sinds ik de resultaten van mijn vakantiefoto's thuis op de laptop heb bekeken ben ik eigenlijk wat teleurgesteld. Ik vind de foto's vaal en er zit weinig "leven" in. Heb me behoorlijk moeten uitleven op de bewerking van alle foto's om toch het resultaat te krijgen wat ik voor ogen had. Ik ben er naar mijn idee wel wat in de buurt gekomen, maar baal eigenlijk gewoon.
Dit was de eerste keer dat ik alles in NEF heb geschoten (in combinatie met Jpeg) maar ik vind het flut! Het kan aan mij liggen dat ik wat kritischer aan het worden ben en misschien nog meer moet rommelen aan de instellingen van de camera, al heb ik het idee dat ik soms meer wil dan de camera aankan. Het kan natuurlijk ook liggen aan m'n D50, het is natuurlijk al een oud model en er is tussendoor veel verbeterd. De foto's gemaakt met de nieuwere modellen zien er echt heel goed uit en veel contrastrijker en scherper als wat ik voor elkaar kan krijgen.
Is er misschien iets wat ik nog over het hoofd kan zien of presteren de nieuwere modellen echt zoveel beter?
Aan m'n glas kan het niet liggen, dat is goed genoeg!
Zonder de D50 meteen af te kraken ben ik heel erg benieuwd naar jullie mening, want ik heb wel een spaarcentje gereserveerd, maar wilde eigenlijk nog een paar maanden wachten en niet meteen van stapel lopen. Ik heb voor een nieuwe camera op het moment echt max. 500,- euro uit te geven, een nieuwe of 2e hands maakt me niet uit!
Wat is wijsheid?

GdP

Bericht door GdP » wo sep 17 2008 12:11 pm

Ik denk dat je probleem niet aan de camera ligt, maar meer aan de juiste instellingen.
In Capture NX(2) is het heel goed mogelijk achteraf nog met de camerainstellingen te experimenteren.

dodo

Bericht door dodo » wo sep 17 2008 12:12 pm

Denk niet te gauw dat je met NEF direct betere resultaten haalt! NEF laat alleen meer mogelijkheden over om je foto te bewerken aangezien alle informatie blijft opgeslagen. Dat geeft je veel meer ruimte om ook daadwerkelijk iets met je foto te doen. Zeggen ze, want ik bewerk toch nog vaak m'n JPEG's hoor.

Je zit toch al gauw aan nabewerking vast. Maar je kunt aan je camera zelf ook nog eea aan kleur en scherpte instellen. Heb je daar al eens naar gekeken?

Daarnaast... de foto's die je vroeger liet afdrukken... die waren altijd bewerkt. Je wil niet weten hoe het eruit ziet als je zonder kleurcorrecties een negatief laat afdrukken:).

Met die D50 schijnen prima foto's te maken te zijn. Je moet er alleen wel wat voor doen. Net als ik met m'n D80.

Maar post eens een paar foto's dan weten we waar je het over hebt.

Jack the Slipper

Bericht door Jack the Slipper » wo sep 17 2008 12:20 pm

Alles draait om de juiste belichting!! Daar vergissen veel mensen zich behoorlijk in. Van een slecht gemaakte foto krijg je echt geen kunstwerk meer.

De D50 zou een ruisbak zijn? Inderdaad is hij gevoeliger dan moderne camera's maar met een beetje ruime belichting is er heel goed op ISO800 te werken. http://www.jackomorren.nl/page_1220902978359.html.

Tip: zorg dat je histogram goed verdeeld is. Scheelt stukken kan ik je verzekeren. Mijn D50 platen zo uit de camera (gekalibreerde monitor) zijn best contrastrijk, verzadigd en scherp. Hoeft bijna niets aan te gebeuren.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » wo sep 17 2008 12:36 pm

Sandra,

Wat Gerrit zegt is een goede optie, spelen met de camera-instellingen via Capture NX2 (al dan niet de trial) en de instellingen die jou het meest aanstaan in de camera reproduceren.
Daar staat tegenover dat er op het forum al uitspraken gedaan zijn dat de JPGs van de D300 al zo goed zijn dat NEF geen noodzaak meer is en de D60 heeft dezelfde beeldprocessor als de D300.
Probeer het eerst eens met de instellingen, geld uitgeven kan altijd nog...
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo sep 17 2008 1:04 pm

Mijn idee gaat met Jack mee. Het zal echt niet aan je D50 liggen, maar eerder aan de fotografe. Een foto die goed belicht is zien er net zo uit als een foto uit een D80 of D90 die goed belicht is. Je hebt op de nieuwere modellen alleen wat meer mogelijkheden.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo sep 17 2008 1:05 pm

Zoveel verschil zit er niet tussen camera's van de D50-D70 generatie en het moderne spul. De ruis is minder geworden en zo, maar in wezen is er niet zoveel verschil.

Ik denk dat je het NEF bewerken gewoon nog in de vingers moet krijgen. Ik heb tot een half jaar geleden met een D70 geschoten, in wezen een zelfde camera als de D50. Nabewerking is alles!

Probeer Capture NX2 eens (kan 60 dagen gratis). Je zal verbaasd staan. Dat NEF er zo uit de camera beter uitziet is trouwens waar. Maar met NEF's kan je veel verder komen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Miss Nikon

Bericht door Miss Nikon » wo sep 17 2008 1:11 pm

Maar post eens een paar foto's dan weten we waar je het over hebt.
Welke precies, een paar onbewerkte jpg's of een onbewerkte NEF omgezet naar jpg of een paar foto's die al reeds zijn bewerkt?

Mijn onkunde ligt nog wel in het lezen van een histogram en daar zit altijd wel een flinke uitschieter in. Misschien dat ik toch eens wat leesvoer moet inschakelen over het histogram, is denk ik veel belangrijker dan ik dacht!

En stiekum wil ik eigenlijk wat nieuws (NAS?) maar pas als ik alles uit de D50 heb gehaald, en als ik eerlijk ben, denk ik dat me dat nog niet is gelukt......
Wat ik wel doe is een foto vaak toch een klein beetje onderbelichten als ik veel knipperende plekken op m'n display zie, daar let ik sinds kort wel op, maar het histogram daarop lezen, nee sorry, moet ik echt gaan leren!

Ik werk zelf veel met CS3 en heb wel al een paar keer de Trial opgehaald van NX2, spelen met de instellingen is daarmee een stuk eenvoudiger, maar ik wist niet dat je die instellingen ook in de camera kan zetten (nooit bij stilgestaan trouwens)

@Jack
Prachtige platen, heb stiekum de Exif geraadpleegd om te kijken of ze echt met de D50 zijn geschoten :oops:
Dat is precies wat ik dus ook wil, contrast en scherpte

dodo

Bericht door dodo » wo sep 17 2008 1:18 pm

Ik wil graag de foto's zien die jij niet goed vind, maar rechtstreeks uit de camera komen. Doe voor het gemak de jpeg's maar!

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door André » wo sep 17 2008 1:50 pm

Het komt zoals je zelf ook al aangeeft dat je zelf steeds kritischer wordt. Als ik mij n foto's van 3 jaar geleden terug kijk, vond ik die toen fantastisch. Nu zouden ze zo de prullenbak ingaan. Ik heb afgelopen weekend weer wat platen van Jack gezien, gemaakt met een D50 en daar loopt je het kwijl van uit de bek.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo sep 17 2008 1:56 pm

Ik zou graag een NEF zien waar je weinig mee denkt te kunnen, maar wel redelijk belicht is (slecht belicht is altijd lastig). Die JPG maak ik zelf wel!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

dodo

Bericht door dodo » wo sep 17 2008 2:12 pm

Ja, mag ook natuurlijk Patrick. Het gaat mij erom dat ze de combi NEF-JPEG "flut" vindt, dus ik ben wel benieuwd naar wat de camera er dan van maakt. Ze is in mijn optiek tenslotte ook op zoek naar een goede plaat die door de camera wordt gegenereerd.

Miss Nikon

Bericht door Miss Nikon » wo sep 17 2008 3:02 pm

Ik heb afgelopen weekend weer wat platen van Jack gezien, gemaakt met een D50 en daar loopt je het kwijl van uit de bek.
Niks aan toe te voegen!

Hier een aantal originelen, heb ze alleen verkleind voor dit forum.

Foto1
Afbeelding

Foto2
Afbeelding

Foto3
Afbeelding

Foto4
Afbeelding

Foto5
Afbeelding

Foto6
Afbeelding

Foto7
Afbeelding

Foto8
Afbeelding

Foto9
Afbeelding

Foto10
Afbeelding

Ik heb dus al eerder vermeld wat ik vind dat er mis aan is, maar daar daarbuiten ook de horizon, een ietwat vreemd zonnetje (wel raar dat puntje eraan) en zo hier en daar wat uitsnijwerk. Ik zag dat de Exif mee is gekomen (bijna alle foto's) en ben erg benieuwd naar wat jullie te zeggen hebben.

dodo

Bericht door dodo » wo sep 17 2008 3:08 pm

Maar... da's toch helemaal niet slecht zo uit de camera?! Ik denk dat dat zonnetje bijvoorbeeld eerder aan je objectief ligt.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo sep 17 2008 3:29 pm

Ik zie het probleem van de foto's niet eerlijk gezegd. De meeste zijn extreme foto's, met name met extreme contrasten. Dat kan je ook met een modernere camera nauwelijks beter doen. En wat is er mis met die laatste met de bloemen????

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”