Bewaking

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
miesnert

Bewaking

Bericht door miesnert » do sep 18 2008 12:22 pm

Ik fietste gisteren na mij werk naar huis en kwam toen langs de Rai.
Er stond een erg mooie snoek geparkeerd op het parkeerterrein (waar een fietspad dwars doorheen loop en waar nergens staat dat het eigen terrein is (ik heb er vanochtend nog op gelet).
Ik heb een paar foto's van die snoek gemaakt (hij stond zo dat ik een achtergrond had van wat straat en bomen (geen andere auto's, mensen, gebouwen etc in mjin shot dus een mooie kans op een mooie foto, zeker omdat het licht mooi was).
In ieder geval, ik ben lekker aan het fotograferen, en staat er opeens een grote dikke verkeersregelaar (op zijn oranje hesje stond verkeersregelaar) in bewakingsuniform voor mijn neus. Ik kom wel vaker bewakers tegen, meestal vragen ze op beleefde manier wat ik aan het doen ben. Ik leg dan altijd uit wat ik doe, laat eventueel wat foto's zien op mijn ipod (ik schiet met film) en soms mag ik dan blijven, andere keren word ik vriendelijk verzocht weg te gaan (wat ik dan ook altijd doe).
Deze bewaker was echter van een andere orde. Begon gelijk op zeer agressieve toon te zeggen "nu stoppen met forograferen", "wissen die foto's" en toe ik duidelijk had gemaakt dat het een film camera was eiste hij het filmpje. Ik reageerde hier (natuurlijk) negatief op waarna hij naar mijn camera begon te graaien. Ik stop mijn camera in mijn tas en we beginnen te discussieren. Als ik het dan na een tijdje zat ben besluit ik weg te fietsen waarna de bewaker voor mijn fiets springt, aan mijn armen begint te trekken, en voor me gaat staan. MEteen ook roept hij versterking op, ik wordt nu ook boos en zeg hem ook meteen de politie even te bellen omdat hij niet aan me mag zitten. Steeds kwader wordt ie. Iemand die zijn fiets los stond te maken komt er bij staan en adviseert me gewoon weg te fietsen. Nogmaals probeer ik dat en weer springt de (voor zijn omvang erg soepele) dikke bewaker voor mijn fiets, trekt aan mijn fiets en begint aan mij te trekken. Tevens zegt hij dat ie me arresteert.
Ik besluit dan maar op zijn versterking te wachten er van uitgaand dat die wat meer voor rede vatbaar zijn want ik heb alleen een foto van een auto gemaakt, niets aangeraakt en ik was (voor zover mij beken) op openbaar terrein.
Zodra zijn andere bewaker makkers er zijn en ze vragen wat er aand e hand is vertel ik wat er is, dat ik alleen een foto heb gemaakt en dat er nergens staat dat het prive terrein is waarna ik kan gaan.

Mijn vraag nu hier aan jullie is, zat ik fout, nee toch? Ik mag toch gewoon een foto maken waar en wanneer ik dat wil? (Behalve op prive terrein inderdaad, maar dan moet dat wel aangegeven staan dat het prive terrein is.)
Ik heb nog zijn naam gevraagd maar die wou hij natuurlijk niet geven.
Ik wil eigenlijk een klacht gaan indienen bij de Rai, maar ik wil eerst even zeker weten dat ik dat wel kan doen.

Dank jullie.

iJoost

Bericht door iJoost » do sep 18 2008 12:47 pm

Tja... met dank aan de "War on Terrorism". :-(

Doe even aangifte zou ik zeggen. ;-)

Dennis71

Bericht door Dennis71 » do sep 18 2008 12:57 pm

Ik zou zeker een klacht indienen bij de RAI. De bewaker heeft niets te eisen, zeker je rolletje niet. Ze hebben geen rechten om dit te vragen/doen. Als je je op privé terrein begeeft kunnen ze je hoogstens sommeren het terrein te verlaten. Mocht je daar geen gehoor aan geven moeten ze de politie bellen.
Tenminste, dat is wat ik er van (denk) te weten.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

zeker doen

Bericht door George Fennes » do sep 18 2008 1:14 pm

Miesnert ik zou zeker een klacht indienen bij de RAI.
Deze bewaker is inderdaad zijn boekje te buiten gegaan.
(dit geeft een beetje het niveau van de bewaker aan)
Dat blijkt wel uit de reactie van zijn collega.
Je had natuurlijk ook een foto van die bewaker kunnen maken :twisted:
Maar jammer dat je de politie niet heb gebeld, dan zou je proces verbaal kunnen laten opmaken wegens onrechtmatige vrijheidsberoving en belemmering van je werkzaamheden.
Helaas is dat niet gebeurd.
Maar een klacht is zeker gerechtvaardigd.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » do sep 18 2008 1:16 pm

Ik zou absoluut aangifte doen.
Dit soort figuren kennen hun grenzen niet zodra ze in een uniform lopen. In de jaren '30-'40 hebben we dat ook gezien.
Kijken hoe hij gaat kruipen voor zijn baas.
Als je wilt plaats ik een oproep op het Citroën ID/DS forum, waar ik lid van ben, om de eigenaar op te sporen om een verklaring van geen bezwaar te vragen.
Geen enkele DS rijder heeft bezwaar tegen het maken van foto's.

dodo

Bericht door dodo » do sep 18 2008 1:22 pm

Als je wilt plaats ik een oproep op het Citroën ID/DS forum, waar ik lid van ben, om de eigenaar op te sporen om een verklaring van geen bezwaar te vragen.
Geen enkele DS rijder heeft bezwaar tegen het maken van foto's.
Sterker nog... op het ID/DS evenement waar ik afgelopen zondag was werd me gevraagd of ik een serie foto's kon schieten... de mensen waren hun eigen camera vergeten.

Nu de rest van de foto's nog bewerken:).

En overigens vind ik het lastig objectief te beoordelen wat zich daar heeft afgespeeld. De TS is de enige die dat echt kan beoordelen. Vraag voor jezelf af: wat wil je met aangifte bereiken? Een klacht bij de RAI is stap één... niet direct naar de politie stappen.

Weef

Bericht door Weef » do sep 18 2008 1:24 pm

@ miesnert

Ik bewonder je geduld en beleefdheid.

Maar zoals gezegd, aangifte doen. Maak even een rapportje incl. tijden en
nauwkeurige locaties.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do sep 18 2008 1:29 pm

dodo schreef:Sterker nog... op het ID/DS evenement waar ik afgelopen zondag was werd me gevraagd of ik een serie foto's kon schieten... de mensen waren hun eigen camera vergeten.).
Ahh, was jij er ook. De wereld is klein.

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jolanda » do sep 18 2008 1:34 pm

Miesnert,

jij zit met de situatie in je maag; anders had je hier niet gepost.
Onderneem je geen actie, dan zal deze bewaker niet veranderen en dus andere mensen op een zelfde wijze benaderen. Daar moet je toch niet aan denken!

Dus ik zou proberen om in gesprek te komen met de RAI, niet meteen om een klacht in te dienen, maar om de situatie eens bespreekbaar te maken.

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

dodo

Bericht door dodo » do sep 18 2008 1:37 pm

Ahh, was jij er ook. De wereld is klein.
Ja, ik was er ook... leuk, met die vliegtuigen...! Mijn vader heeft een DS, ik was met hem mee. Ik ben zelf meer een Land Rover type :).

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do sep 18 2008 1:39 pm

Ik ging zelf off topic zoals dat heet.
Nu maar weer terug naar het onderwerp.... :D

woudew
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door woudew » do sep 18 2008 1:46 pm

Niemand, ook de politie niet, kan je dwingen foto's te wissen of een rolletje weg te geven.

Persoonlijk zou ik een klacht indienen bij de RAI

dodo

Bericht door dodo » do sep 18 2008 1:46 pm

Check:).

Ik zie dat er meer mensen zijn die gewoon eerst een gesprek aan willen gaan met RAI. Lijkt mij ook de meest logische stap... als je er niet uitkomt kun je altijd nog aangifte doen.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do sep 18 2008 1:53 pm

Oneens.
Dan leren ze het nooit. Met zalvende woorden wordt de werknemer in bescherming genomen. Grote kans ook nog dat het bewakingsbedrijf los staat van de Rai.
Aangeven op grond van vrijheidsberoving.

dennis1985

Bericht door dennis1985 » do sep 18 2008 1:55 pm

Alleen het publiceren zonder toestemming van het betreffende onderwerp kan verboden worden. En idd het fotograferen op verboden terrein.
Deze uiterst onvriendelijke manier van "verzoeken" slaat dus helemaal nergens op.
Zou inderdaad maar eens een gesprek aanvragen.

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”