vlekken/ruis

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
AD

vlekken/ruis

Bericht door AD » do sep 21 2006 9:03 pm

Hai, ik kom niet uit het volgende.
Ik fotografeer met een d70s en een 24-85 2.8-4 D in raw. Op de foto's, voornamelijk van grote vlakken (zoals lucht), ontstaat een soort ruis, ik kan niet uitvinden waarom. Het is dus niet een korrel maar heeft contouren, net of je niet in VGA zit te kijken maar in CGA zoals vroeger, of de camera de kleuren niet gebrijpt. Het ligt niet aan de iso instelling. Dit zijn verder de specificaties van een van de fotos waar het erg is:

Nikon D70s
2006/09/03 11:06:08.1
Gecomprimeerd RAW (12-bits)
Beeldformaat: Groot (3008 x 2000)
Objectief: 24-85mm F/2.8-4 D
Brandpuntsafstand: 24mm
Belichtingsstand: Programma-automatiek*
Lichtmeetmethode: Centrum-gericht
1/60 seconde(n) - F/13
Belichtingscorrectie: 0 LW
Gevoeligheid: ISO 200
Bld.optimalsrn: Normaal
Witbalans: Automatisch
AF-stand: AF-S
Flitssynchronisatiestand: Niet bevestigd
Kleurstand: Stand Ia (sRGB)
Tooncompensatie: Automatisch
Kleuraanpassing: 0°
Verzadiging: Normaal
Verscherping: Automatisch
Beeldcommentaar:
Lange tijd ruisonderdrukking: Uit

Iemand enig idee waar dat aan kan liggen (en uberhaubt wat ik bedoel)? Thanx.

Malo1961

Bericht door Malo1961 » do sep 21 2006 9:23 pm

Plaats ff een voorbeeldfoto
Dat beoordeeld wat makkelijker.
Het liefst 800 pix breed.
Aan je instellingen zie ik niet iets wat hiervoor verantwoordelijk zou kunnen zijn.

Gr.Martin

Gilbert1976

Bericht door Gilbert1976 » do sep 21 2006 9:46 pm

hallo Ad. Helaas weet ik precies wat je bedoelt. Dit was het eerste wat me op(en tegen) viel van mn D70. Ik vind zelf dat het vrij snel optreed bij de wat minder belichte gebieden. Maar ook idd, bij lucht heb je soms zelfs wat ruis. Ik het het ook al eens wat aangehaald op dit forum, maar er nooit een concreet antwoord op gevonden. Ik moet zeggen dat ik t idee heb dat t met mn 50mm 1.8 AF minder is tov mn 18-70 DX lens. Volgens mij is t puur een belichtings"probleem'". Ik schiet zelf in NEF en voor op de PC verklein is ze naar JPEG 1000 max. lengte maat. Moet wel zeggen dat t dan bijna niet meer zichtbaar is. Ik denk zelf(net als ik!) dat je je niet te veel moet richten op 100% weergave op t beeld. Frustrerend vind ik t dat je bijv. bij dpreview.com foto's tegen komt met exact de zelfde camera als ik heb, maar waarvan ik t idee heb dat ik ze zelf nooit zo mooi zou kunnen maken. O.b.v. die reviews heb ik echter wel mn D70 gekocht....Maar verder heerlijk toestel. Dit verhaal zal meer D70 bezitters bekend in de oren klinken denk ik.
Gilbert

SPIKE

Bericht door SPIKE » do sep 21 2006 10:49 pm

Beste AD,

Ga naar het European Support Centre, http://nikoneurope-nl.custhelp.com/cgi- ... nguageId=5

Log in, stel deze vraag opnieuw doe 1 of 2 foto’s als bijlage erbij en kijk wat er uitkomt.
Suc6

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » do sep 21 2006 11:02 pm

En zoals Gilbert schrijft: ga niet argeloos op 100% kijken. Je zit dan werkelijk naar een erg uitvergroot deel van de foto te kijken. Dan zie je bijvoorbeeld een twintigste deel van de foto op schermgrootte en dan zie je altijd wel iets. Is het niet de grens van de kwaliteit van de lens die je ziet, dan is het wel de groezeligheid van de lucht of de ruis van de gebruikte ISO stand. Een foto op 100% bekijken is mijns inziens enkel handig bij het retoucheren/bewerken.

ML

Bericht door ML » vr sep 22 2006 7:24 pm

zou het nog kunnen liggen aan gecomprimeerd RAW ? of heeft de d70 dit niet eens?
De D200 kan 'raw' RAW en 'gecomprimeerd' RAW... Zie jij daar verschil in als je twee dezelfde foto's maakt?

Gilbert1976

Bericht door Gilbert1976 » vr sep 22 2006 9:16 pm

nee, de D70 kent maar een bestandsvorm NEF (raw). Ik heb ooit eens gelezen dat hier wel een soort compressie op zit.

AD

Bericht door AD » vr sep 22 2006 10:06 pm

ik zal de vraag even posten bij het european support centre, helaas kan ik geen foto erbij doen omdat die ergens op het net moet staan eerst. Thanx verder

rvdb

Bericht door rvdb » za sep 23 2006 12:27 pm

Zet je hem toch online... www.photobucket.com is daar een ideaal hulpmiddel voor.

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jos » za sep 23 2006 8:27 pm

Ik ken dit verschijnsel ook, vooral bij heel blauwe luchten. Bij mij doet het zich voor / wordt het versterkt als ik bewerkingen op de foto uitvoer, bijvoorbeeld USM. Met mij sigma 20-40 en tokina 12-24 doet het probleem zich volgens mij minder voor dan met mijn 18-70 nikkor lens (die ik nu niet meer heb. Ik heb ermee leren leven
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Wolf Zorrito

Bericht door Wolf Zorrito » za sep 23 2006 9:05 pm

Ad,

Ik ken het effect ook met mijn D50.
Ik zie dan 'grotere vlekken' in de egale en donkere vlakken.
Maar dan voornamelijk als ik het plaatje met PictureProject bewerk.
Met Nikon Capture Editor of PS valt t effect minder op.

Ik vermoed dat het iets te maken heeft met een soort drempelruis, hoe intensiteitsvlakken ahw net boven het zwartnivo worden gepresenteerd. Met iets meer brightness is het effect vaak niet meer te zien.

In theorie mag het niet uitmaken maar probeer ipv
Kleurstand: Stand Ia (sRGB)

eens

Kleurstand: Stand IIIa (adobe)

Wolf

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Karel Giesen » za sep 23 2006 9:15 pm

Gebruik je misschien UV-filtertjes om je kostbare objectieven te beschermen? Dat zou namelijk ook wel eens de oorzaak van je kwaal kunnen zijn.

groet,

Karel

AD

Bericht door AD » zo sep 24 2006 11:59 am

rvdb schreef:Zet je hem toch online... www.photobucket.com is daar een ideaal hulpmiddel voor.
Goed punt! Ok zie alhier, vooral de lucht dan dus.

http://i92.photobucket.com/albums/l24/1 ... lie017.jpg

Wolf: hoe pas ik de kleurstand aan, ik heb geen idee namelijk. Nu ik de fotos vergelijk zie ik namelijk dat bij vorige foto's met IIIa(sRGB) het effect minder optreden.

Meeste foto's zit er een circ pol filter voor, zeker bij foto's met veel lucht.

Wolf Zorrito

Bericht door Wolf Zorrito » ma sep 25 2006 4:57 pm

Wolf: hoe pas ik de kleurstand aan, ik heb geen idee namelijk. Nu ik de fotos vergelijk zie ik namelijk dat bij vorige foto's met IIIa(sRGB) het effect minder optreden.
Menu:

Ga naar camera instellingen ( camera beeldje), submenu Optimize image.
Kies dan custom, dan color mode IIIa. En tot slot weer naar custom en OK afsluiten.

Je kunt ook de hele reeks eens proberen en zien welke het beste voor je werkt.

Laat maar horen wat doet, kan ik ook van leren :twisted:

Wolf

AD

Bericht door AD » ma sep 25 2006 7:17 pm

ok, het antwoord van Nikkon:

Het lijkt er op dat de kleurbalans niet goed is ingesteld op de camera. Het zou ook mogelijk zijn dat de witbalans niet correct is ingesteld. Meer hierover kunt u lezen op de volgende pagina's, 59 en 48-55, van uw handleiding

Maar dat is het probleem dus niet. Zie hier een foto van zojuist. Volledig in de automatisch stand, dat wit in de driehoek...dat hoort gewoon wit te zijn! Ik wordt een beetje wanhopig, het is net of het een 1MP camera is geworden

http://i92.photobucket.com/albums/l24/1 ... lie399.jpg

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”