Fotografieboek

Discussies over opleidingen, cursussen, boeken en websites op het gebied van fotografie
Stingray
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Fotografieboek

Bericht door Stingray » ma sep 22 2008 12:33 pm

Beste Forum'ers,

Ik ben zoekende naar een courante boek over analogie fotografie mn over de werking van de camera en andere spitsigheden. Wel heb ik de voorkeur aan een boek dat goed aansluit bij een Nikon analoge camera (bijvoorbeeld FM3a). Liefst in het nederlands maar engels is ook prima.

Heeft iemand een tip voor me ?

Mvrgr.,

Stingray
Nikon D7200, FM3a, 50mm f/1.8 MF (Ai en Ais), 50mm f/1.4 Ai MF, 180mm f/2.8 ED Ais MF.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma sep 22 2008 12:48 pm

In principe is ieder goed boek over analoge fotografie geschikt. Voor FM3a-specifieke eigenschappen moet je toch grijpen naar de handleiding.
Een paar prima "analoge" fotoboeken (zijn wat ouder, maar je zult je realiseren dat er de laatste tijd weinig meer uitkomt over analoog):

Kleinbeeldfotografie, Michael Freeman, uitg. Het Spectrum, 1982, ISBN 90 274 8978 5

Alles over fotografie, Michael Langford, uitg. Focus Elsevier, 1989, ISBN 90 10 02829 1

En dan mijn all-time favorite: de Time-Life serie "De Fotografie". Veel delen, en heel goed. Veel Nikon. Wel uit het F- en F2 tijdperk, maar daar was helemaal niets mis mee, zoals je weet.

Die oudere boeken kun je vaak tegenkomen op de tweedehandsafdeling bij De Slegte of andere boekantiquariaten. Ik kijk ook vaak in kringloopwinkels, waar ik soms aardige vondsten doe.

Succes, groeten, E.M. de Klerk

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » ma sep 22 2008 12:57 pm

Ik heb laatst in zo'n witte ramsjs boekenzaak (die je in elke grotere stad aantreft) een heel mooi fotografieboek gekocht. Een uitgave uit 1998, dus nog net voor de digitale revolutie. En dat komt de kwaliteit van het boek ten goede. Meer aandacht voor compostie en belichting, geen aandacht voor allerlei digitale pretfuncties. En toch vrij modern.

Zal de titel eens opzoeken.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » di sep 23 2008 4:48 pm

Kijk ook eens op veilingsites zoals Marktplaats. Soms kun je daar ook mooie boeken kopen voor weinig :)
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Stingray
Forumlid
Forumlid

Bericht door Stingray » di sep 23 2008 6:09 pm

EM,

Bedankt voor de je goede tip en Pruim kom je nog met die titel hahaha lol !

Overigens op deze link http://photo.net/filters-bags-tripods-a ... rum/00Dvgx worden er veel engelstalige boeken aangeprezen (ook die van M. Freeman).

Ik denk dat dit een interessante topic is want goede leesvoer is een must voor elke discipline.

Mzzl !

S.
Nikon D7200, FM3a, 50mm f/1.8 MF (Ai en Ais), 50mm f/1.4 Ai MF, 180mm f/2.8 ED Ais MF.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » di sep 23 2008 6:50 pm

Lee Frost Praktisch Handboek fotografie

www.leefrost.co.uk

Stingray
Forumlid
Forumlid

Bericht door Stingray » wo sep 24 2008 9:56 am

Thx Pruimpit.

Nog een kleine vraag: zijn er ook tijdschriften over analoge fotografie. Bijvoorkeur in het nederlands maar een engels- of duitstalig tijdschrift is ook prima.

Ik vind het leuk om geïnformeerd met tips over camerafuncties en natuurlijk foto voorbeelden.

Groet.

Stingray.

Inge

Bericht door Inge » wo sep 24 2008 7:16 pm

Ik heb hier een boek liggen; creatief fotograferen met 35 mm-camera's van Michael Freeman, dat mag je zo komen ophalen als je dat wilt...

Stingray
Forumlid
Forumlid

Bericht door Stingray » do sep 25 2008 2:35 pm

Nou Inge ik zeg geen nee ! Maar ik woon helaas niet om de hoek dus kunnen we dit mischien op een andwere wijze regelen ?

Regards,

Stingray.

Inge

Bericht door Inge » do sep 25 2008 3:22 pm

Ik stuur het op en jij betaald de verzendkosten? Is dat wat? Ik heb geen idee wat dat kost hoor, dat moet je zelf maar even bekijken... of je dat nog de moeite waard vindt bedoel ik.

Stingray
Forumlid
Forumlid

Bericht door Stingray » do sep 25 2008 4:08 pm

Helemaal accoord met je Inge. En voor mij is het absoluut de moeite waard omdat ik eens wat meer moet lezen maar dan wel uit een goed boek.

Mzzl.

S.

Inge

Bericht door Inge » do sep 25 2008 8:25 pm

Geregeld! :wink:

Stingray
Forumlid
Forumlid

Re: Fotografieboek

Bericht door Stingray » vr okt 10 2008 9:52 am

Beste Lui,

Ik ben het boek nu inmiddels al 2 weken aan het doorlezen en het is een uitstekend boek. Inge hartstikke bedankt.

Ik ben wel nog steeds zoekende naar literatuur over de werking en toepassing van de analoge camera. Mischien is een boek voor gevorderden wel een idee. Ook ben ik erg geïnteresseerd in literatuur in het gebruik en toepassing van de flitser. Ook daar ben ik geen ster in gebruik ervan en wellicht kan enig naslagwerk uitkomst bieden.

Kind regards,

Stingray.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » vr okt 10 2008 10:16 am

Je hebt een FM3A. Dat is qua werking en toepassingen heel anders dan andere laatste generatie film camera's als de F80, F100 en de F5.
Wat dat betrefdt kun je het prima doen met oudere fotografieboeken uit de tweede helft van het manuele foucs spiegelreflex tijdperk (1970-1985)
In deze boeken word de camera nog veel meer als mechanisch systeem benaderd ipv als geavanceerde electronische apparatuur.

In een willekeurige kringloopwinkel of antiquariaat, de Slegte zijn zat van zulke boeken te vinden. Je word er nog net niet mee doodgegooid. En dat voor vaak bijna niks .

N.B. De FM3A lijkt me een fantastiche camera. Alleen prefereer ik het Nikon logo van de oudere FM/FE reeks camerahuizen.

Stingray
Forumlid
Forumlid

Bericht door Stingray » wo okt 15 2008 12:53 pm

Nogmaals wil ik aangeven dat ik ook zoekende ben naar (evt. buitenlandse) magazine mbt. analoge fotografie. Dus als je tips of aanwijzingen hebt dan effe hier een bericht achterlaten.

Bvd and kind regards,

S.

Plaats reactie

Terug naar “Opleidingen/cursussen/boeken/websites”