D3: Uit eigen beweging focussen en afdrukken
D3: Uit eigen beweging focussen en afdrukken
Goedendag en een hartelijke groet aan alle forumleden van mij, die hier zijn eerste posting doet.
Ik heb een probleempje met mijn D3. Het is enkele keren gebeurd dat die zomaar begint te focussen, zonder dat ik iets doe.
Vandaag gebeurde dat ook, waarna de camera bovendien zelf afdrukte.
Dit lijkt me niet ok en heeft m.i. ook niet met instellingen te maken.
Heeft iemand hier misschien iets vaker van gehoord?
Roald
Ik heb een probleempje met mijn D3. Het is enkele keren gebeurd dat die zomaar begint te focussen, zonder dat ik iets doe.
Vandaag gebeurde dat ook, waarna de camera bovendien zelf afdrukte.
Dit lijkt me niet ok en heeft m.i. ook niet met instellingen te maken.
Heeft iemand hier misschien iets vaker van gehoord?
Roald
Heb met mijn D300 de self-timer op 2 seconden gezet als alternatief voor een zelfonstpanner. Laatst de kamera in een andere stand gezet en daarna per abuis op de zelfontspanner stand zonder dat ik het door had. Gevolg was dat de camera na 2 seconden een foto maakte... Na nog een paar foto's op dezelfde manier dacht ik dat mijn toestel naar z'n grootje was totdat ik uiteindelijk er achter kwam dat ie op de zelfontspanner stand stond.
Dus: Staat ie niet toevallig in de zelfontspanner stand?
Dus: Staat ie niet toevallig in de zelfontspanner stand?
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Idd je zal wel met de onderkant van je hand de ontspanknop per ongeluk ingedrukt hebben (die voor de verticale stand
) moest ik in het begin ook even aan wennen bij mijn D300 + MB-D10 

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Klinkt allemaal erg bekend. Ook een D1, D1H D1x, DX2 hebben hetzelfde fenomeen en allen dezelfde "handige" oplossing.
Die onspanknop van de verticale grip kun je met een ring die eromheen zit blokkeren door die zwarte "L" (Lock) tegenover het witte streepje te zetten. Scheelt een hoop met de eigenwijsheid van de D3 om zelf te focussen en af te drukken :mrgreen:
Die onspanknop van de verticale grip kun je met een ring die eromheen zit blokkeren door die zwarte "L" (Lock) tegenover het witte streepje te zetten. Scheelt een hoop met de eigenwijsheid van de D3 om zelf te focussen en af te drukken :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do sep 25 2008 10:13 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- gongon
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Denk ook dat je de ontspanknop op de verticale greep per ongeluk indrukt, zoals Léon al zei kan je die blokkeren. Had ik ook heel vaak in het begin. De eerste keer dat het bij mij gebeurde dacht ik eerst nog dat hij wel heel erg snel reageerde totdat ik door had dat ik per ongeluk die andere ontspanknop indrukte.
Groetjes Gonnie.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
- hans1956
- Regiocoördinator
- Ervaringsniveau: *****
Nee hoor, gebeurt mij ook nog wel eens!!Roald schreef:Dank jullie voor de reacties. Ik zal er nog even op letten, maar ik heb het sterke vermoeden dat de tweede ontspanknop inderdaad de boosdoener is. Beetje dom..........., maar ik troost me maar met de gedachte dat ik niet de enige ben.
Roald
Gr. Hans
Laatst gewijzigd door hans1956 op do sep 25 2008 4:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
veel te zwaar
Dat gebeurt mij nou nooit
Heb ook geen D3 of ander duur spul.
Heb ook geen bult onder aan de camera hangen, is mij veel te zwaar.
Een optie kan zijn: schroef dat gezwel onder aan je camera er af en gooi hem weg
Groetjes George

Een optie kan zijn: schroef dat gezwel onder aan je camera er af en gooi hem weg

Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Re: veel te zwaar
Uhm George dat gaat bij een D3 heeeeeeel moeilijkGeorge Fennes schreef:Dat gebeurt mij nou nooit![]()
Een optie kan zijn: schroef dat gezwel onder aan je camera er af en gooi hem weg![]()
Groetjes George

Wel een optie die hier al eerder genoemd is om de 2e ontspanknop te "locken"
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Wel gemakkelijk overigens. Als hij nou ook nog zichzelf naar een locatie transporteert en een compositie maakt, kan je lekker thuisblijven... 

Eric
D300 | AF-S 17-55mm f/2.8 | AF-S 12-24mm f/4 | AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6 | AF-S 300mm f/4 | TC-17E II | SB-800 | Gitzo GT2330/Markins M10 | Lowepro Vertex 100
D300 | AF-S 17-55mm f/2.8 | AF-S 12-24mm f/4 | AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6 | AF-S 300mm f/4 | TC-17E II | SB-800 | Gitzo GT2330/Markins M10 | Lowepro Vertex 100