Instellingentips voor D300 gewenst

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Gretl

Instellingentips voor D300 gewenst

Bericht door Gretl » wo sep 24 2008 10:58 pm

Hallo,
a.s. weekend ga ik met m'n zoontje naar MonsterJam evenement in het Gelredome. 's ochtends door de pitstraat lopen en 's middags het grote autospektakel vanaf de tribune volgen. Hier wil ik uiteraard leuke foto's voor hem van maken.
Ik heb een D300 met oa 80-200 en 18-70 nikon objectieven. Welke tips hebben jullie voor m.n. AF instellingen tijdens het evenement waar de auto's rondrijden, door de lucht springen en uiteraard veel compact camera geflits te zien zal zijn :oops: .
In elk geval lijkt me AF-C een must, maar weet nog niet zo goed (heb de camera pas een paar weken) of ik dynamische focus of enkelvoudig moet nemen en vooral zorgen dat ik de scherpstelling in het 'midden' houdt.
Tips voor belichting, ISO of sluitertijden zijn ook uiteraard zeer welkom. Heb nl nog nooit een dergelijk evenement op de plaat gezet en een snelle kans voor nieuwe heb ik niet. ook wil ik niet graag de hele dag door de zoeker van m'n camera zien, maar vooral ook zelf genieten :wink:
Alvast m'n hartelijke dank!
gr.
Tet

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » wo sep 24 2008 11:04 pm

Oh ja, Dynamisch en enkelvoudig ben ik ook nog niet helemaal uit, gebruiksaanwijzing is daar bij de D200 iig ook niet helemaal helder in.... Met andere woorden, ik kan je niet helpen daarbij. Voor de rest, snelle sluitertijden bevriezen het beeld (altijd handig bij snel rijdende autos') alhoewel het ook wel weer heel leuk is om sluitertijden van rond de 1/100 aan te houden, en dan met de auto's mee te bewegen (meetrekken heet dat geloof ik) zodat de auto realtief scherp is, maar de achtergrond streperig overkomt (krijg je juist weer een gevoel van snelheid)

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

Gretl

Bericht door Gretl » wo sep 24 2008 11:21 pm

Dank. Meetrekken hoeft bij de AF-C stand niet. heb al ondertussen gemerkt met vogels en verkeer op straat dat de D300 een snelle AF heeft.

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » wo sep 24 2008 11:29 pm

Ja, maar ik bedoel iets anders, ik zal wat voorbeelden zoeken, kom er op terug!

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » wo sep 24 2008 11:31 pm

Ja!

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 76&start=0

foto 4 en 5 van m.oorthuis, dat bedoel ik met meetrekken! Erg leuk effect!

Gretl

ah...

Bericht door Gretl » do sep 25 2008 7:37 am

dan vind ik de korte sluitertijden nog verbazingwekken? Had toch minimaal iets ver boven de 1/250 verwacht?
En Iso.... op 200 laten staan of toch richting 600-1250 om korte sluitertijden te 'forceren'.? Met m'n 2.8 80-200 moet dat niet tot nauwelijks ruis opleveren lijkt me.
gr.

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » do sep 25 2008 8:51 am

Tsja, dat hangt even van de weersomstandigheden af (donker weer of licht weer) maar met ISO 400 tot 800 moet je een heel eind komen. Gewoon even kijken en spelen met je ISO instellingen en/of diafragma, en kijken wat daar voor sluitertijden tegenover staan.

Michael

Gretl

Bericht door Gretl » do sep 25 2008 9:08 am

t is binnen, met veel kunstlicht verwacht ik. Zal met iso 400 starten en dan merken we 't wel. Dank in elk geval voor je tips.
leuke site trouwens!
gr.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do sep 25 2008 9:14 am

Als het binnen is zal je toch al gauw rond de ISO 800 en ISO 1600 zitten aangezien je brandpuntsafstanden lang zijn (80-200). Ik zou de ISO auto functie ingschakelen en dan als langste sluitertijd 1/250e of 1/320e instellen. En voor de meetrekkers een langere sluitertijd gebruiken. Zorg er wel voor bij hogere ISO waarden dat je goed belicht (als je op gemiddeld meten meet zet je overbelichting aan op +0,7) om de ruis zoveel mogelijk te verminderen.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

RoelfM

Bericht door RoelfM » do sep 25 2008 8:21 pm

Goede tip Martijn om hem iets over te belichten wanneer je de iso's omhoog gooit. Heel simpel maar nooit in me op gekomen.

Roelf

Canonuser

Bericht door Canonuser » do sep 25 2008 10:32 pm

Beste Gerl,

Ik wil je niet teleur stellen maar volgens mij mag je niet met een spiegelreflex foto's maken in het Geldredome tijdens de MonsterJam. Volgens mij staat dit duidelijk op de site van MonsterJam. Hou er dus rekening mee dat je terug wordt gestuurd of dat je tijdelijk de spullen mag stallen.

Dus vraag het na of zoek het even op op internet. Het zal je een hoop gesjouw schelen als je alles thuis laat omdat je niet mag fotograferen.

Gretl

Bericht door Gretl » vr sep 26 2008 4:33 pm

Dnk voor de tip. Heb al wel achterop de entree kaart gekeken, daar staat dat 't niet bij popconcerten mag. Ik ga ff snuffelen en rondbellen, dank!

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » vr sep 26 2008 5:07 pm

RoelfM schreef:Goede tip Martijn om hem iets over te belichten wanneer je de iso's omhoog gooit. Heel simpel maar nooit in me op gekomen.

Roelf
Maar verlies je met overbelichten geen detail dan, ook al schiet je in NEF?
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » vr sep 26 2008 5:16 pm

Het is natuurlijk NIET de bedoeling om je foto compleet overbelicht te schieten natuurlijk, er is ook een middenweg.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

dodo

Bericht door dodo » vr sep 26 2008 5:46 pm

Wat betreft AF-C en enkelvoudig veld... ik heb eens de tip gehad om bij snel bewegende beelden de camera zelf z'n scherpstelveld te laten kiezen icm AF-C. Alléén het middelste veldje kiezen zou dan wel eens verkeerd kunnen gaan.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”