tokina 100mm

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
wijnands

tokina 100mm

Bericht door wijnands » do sep 25 2008 5:46 pm

Dit voorjaar mocht ik een macro objectief gaan uitzoeken. Vanwege budget bleef de keus beperkt tot ongeveer 100mm.

Ik had de tamron 90mm al 's geleend van iemand en was daar best onder de indruk van. Ik wist dat er ook nog een 100mm tokina en een 105mm sigma was. Bij kamera express waren ze alledrie op voorraad.

In de winkel viel de sigma voor mij af omdat deze geen AF/MF clutch mechanisme had.

De tokina en de tamron bleven over. Ik pakte de tokina op en was meteen gecharmeerd van de bouwkwaliteit. De Tamron voelt bepaald niet goedkoop aan maar de tokina is helemaal een blok degelijkheid. De tamron is bovendien iets duurder dan de tokina.

Thuis gekomen merkte ik al heel snel dat ik er geen spijt van zou krijgen. Optisch is dit objectief prima. Het front element ligt dusdanig diep dat een zonnekap die keurig meegeleverd wordt eigenlijk niet snel nodig is.

Als je dan dit als een van de allereerste foto's ermee kan maken: http://farm3.static.flickr.com/2226/238 ... 8bddd4.jpg merk je toch dat het geen foute keuze was.

Ik wil hiermee overigens niet zeggen dat dit objectief de beste keuze is in deze klasse maar als je een Nikon hebt en een macro objectief zoekt onder de 400 euro dan is deze zeker het overwegen waard.

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jos » do sep 25 2008 10:18 pm

Ik zou dit objectief kopen, maar kon toen heel voordelig aan een Nikkor 60mm komen. Anders was het de Tokina geworden. Fijn ding!
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

MarileenK
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door MarileenK » vr sep 26 2008 7:15 am

Heb je misschien nog wat meer voorbeelden?

Groetjes

hansvk

Bericht door hansvk » vr sep 26 2008 11:09 am

In de toekomst wil ik mijn verzameling uitbreiden met een macrolens (budget max 350 euro). Deze lijkt een prima kandidaat.

wijnands

Bericht door wijnands » vr sep 26 2008 11:13 am

Ik zeg niet dat het de beste keuze is voor iedereen maar als je in dit segment gaat shoppen zou ik er zeker naar kijken.

Joers

Re: tokina 100mm

Bericht door Joers » ma mar 30 2009 10:05 pm

wijnands schreef:Dit voorjaar mocht ik een macro objectief gaan uitzoeken. Vanwege budget bleef de keus beperkt tot ongeveer 100mm.

Ik had de tamron 90mm al 's geleend van iemand en was daar best onder de indruk van. Ik wist dat er ook nog een 100mm tokina en een 105mm sigma was. Bij kamera express waren ze alledrie op voorraad.

In de winkel viel de sigma voor mij af omdat deze geen AF/MF clutch mechanisme had.

De tokina en de tamron bleven over. Ik pakte de tokina op en was meteen gecharmeerd van de bouwkwaliteit. De Tamron voelt bepaald niet goedkoop aan maar de tokina is helemaal een blok degelijkheid. De tamron is bovendien iets duurder dan de tokina.

Thuis gekomen merkte ik al heel snel dat ik er geen spijt van zou krijgen. Optisch is dit objectief prima. Het front element ligt dusdanig diep dat een zonnekap die keurig meegeleverd wordt eigenlijk niet snel nodig is.

Als je dan dit als een van de allereerste foto's ermee kan maken: http://farm3.static.flickr.com/2226/238 ... 8bddd4.jpg merk je toch dat het geen foute keuze was.

Ik wil hiermee overigens niet zeggen dat dit objectief de beste keuze is in deze klasse maar als je een Nikon hebt en een macro objectief zoekt onder de 400 euro dan is deze zeker het overwegen waard.
Ziet er goed uiit. Ik heb gisteren de Tokina 100mm. 2.8 ook besteld en ga 'm gebruiken op mijn D80. Nu lees ik op diverse forums dat ik op een D80 met deze lens geen 2.8 kan gebruiken (wat mij sterk lijkt). Ik denk dat het iets te maken heeft met de diafragmaring die voor aan de lens zit.
Maar jij bent dus erg tevreden met deze lens? Heb je wellicht ergerns resultaten staan?

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”