Nikkor 28-85mm

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
harrie90

Nikkor 28-85mm

Bericht door harrie90 » vr sep 26 2008 8:27 am

Kreeg van een kennis een Nikon F-801 AF camera, Er is een AF Nikkor 28-85MM 1:3.5-4.5 objectief bij.
Een oud objectief volgens mij. Kan ik deze ook gebruiken op mijn D80.
I

wijnands

Bericht door wijnands » vr sep 26 2008 8:29 am

Uiteraard

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » vr sep 26 2008 8:43 am

Uitstekend zelfs!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

harrie90

Bericht door harrie90 » vr sep 26 2008 9:15 am

Als ik het obejctief plaats geeft hij de melding in het scherm fEE,
volgens mij geeft dat aan dat er geen objectief is geplaatst

harrie90

Bericht door harrie90 » vr sep 26 2008 9:20 am

Al opgelost , moest diafragmaring goed istellen

harrie90

Bericht door harrie90 » vr sep 26 2008 9:30 am

Voor welke situatieskun je dit objectief het best gebruiken

Warner
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Warner » vr sep 26 2008 9:45 am

Je hebt ook een 18-200 dus eigenlijk heb je die 28-85 niet nodig, want hij is optisch niet beter dan de 18-200. Hij werd in de tijd van de F801 als standaard objectief verkocht bij deze camera's. Hij is wel war robuuster dus als je onder zware omstandigheden moet werken dan zou je voor de degelijkheid van de 28-85 kunnen kiezen. Je moet gewoon ook eens een vergelijk maken, misschien geeft de ene wel een iets andere kleur, die jou meer aanspreekt voor bepaalde doeleinden.
Ik zou hem zeker niet weg doen, want het is een leuk objectief voor nood.

Plezier ermee!
Groet, W@rner

NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.

harrie90

Bericht door harrie90 » vr sep 26 2008 9:55 am

Bedank voor jullie snelle reacties. Ga hem uitproberen e zal hem zeker niet weg doen

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » vr sep 26 2008 9:58 am

Koop gelijk nog eens een filmpje, kun je merken hoe leuk analoog fotograferen is! :P
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Woudschim

Bericht door Woudschim » vr sep 26 2008 10:16 am

Ik gebruik dit objectief op mijn D80 als standaardobjectief, en ben zeer te spreken over de resultaten.

harrie90

Bericht door harrie90 » vr sep 26 2008 11:56 am

Heb al een filmpje in het toestel, lijkt me leuk om te proberen

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » vr sep 26 2008 2:08 pm

Warner schreef:Je hebt ook een 18-200 dus eigenlijk heb je die 28-85 niet nodig, want hij is optisch niet beter dan de 18-200. Hij werd in de tijd van de F801 als standaard objectief verkocht bij deze camera's.
Als je onderstaande lens bedoelt, volgens mij is dit nimmer een standaard objectief geweest, ten tijde van de F801 werd de 35-70mm AF standaard bij de camera geleverd.
Ook vraag ik mij af of deze lens optisch niet beter is dan de 18-200mm.

Afbeelding

Nikon's AF Zoom Nikkor 28-85mm f/3.5~4.5N MACRO (MK II) wideangle-telephoto zoom lens
Year introduced: 1991; Discontinued: 1999

Optically, it is also an above average performer - photos consistently exhibits sharp and high contrast images. Barrel distortion is not as obvious at 28mm as most people have commented. It can be a perfect choice for many applications, whether leisure or serious photography - provided you know its handicap and its strength. The weakness is more confined to its lack of maximum lens speed as its maximum aperture changes as you zoom. At f/3.5 for 28mm and f/4.5 for 85mm (mid zoom range is approx. f/3.8~f/4.0) - it is not designed to be a low available light solution providing lens. You may have to use a moderately fast film type to compensate this. For certain MF Nikon bodies such as Nikon FM series - the K screen may dim, so, use of alternate B or E grids focusing screen is recommended for ease in focusing and picture composing. As for autofocus film/digital Nikon SLRs this is not as bad except you may have to settle for slower speed shooting (or adjust the ASA for D-SLRs). Further, when shoot against backlit, it is always advisable to install the HB-1 lens hood as in most cases, multi elements zoom typically exhibits its less desirable factors in these kind of situations. Its strength is its versatile picture angle from 74° - 28° . Ideally, the 85mm should be longer. The 85mm is good for moderate head and shoulder kind of portraiture and closing in on a particular subject of interest, say in a scenic or nature photography. Generally, the zoom can be used for a wide varieties of usage, from travel, nature, street life candid, even presents itself as an excellent all round zoom lens for indoor studio lens and/or other general photography.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

harrie90

Bericht door harrie90 » vr sep 26 2008 3:20 pm

het is inderdaad deze lens.
heb hem vanmorgen gebruikt en het voelt allemaal wel heel solide aan.
ligt prettig in de hand.
zal fotos vergelijken met de 18-200 vr

Woudschim

Bericht door Woudschim » vr sep 26 2008 3:33 pm

Hij is inderdaad beter dan de 18-200.
Lekker scherp, mooi contrast, en een erg fijn bereik. Als ik met een model fotografeer gebruik ik standaard dit objectief. Hij heeft alles behalve lichtsterkte.

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » vr sep 26 2008 3:45 pm

Zit bij mij al jaren standaard op de F4s....
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”