de 80-400 mm autofocus gebruiken
de 80-400 mm autofocus gebruiken
Ben opzoek naar een uitbreiding zoomtelelens, de nikon 80-400 mm heeft mijn sterke voorkeur, echter ik lees dat hij alleen goed op prof digitale Nikons kan werken, omdat de camera de lens moet focussen.
Nu heb ik al een D70 en D200 en gebruik ik zonder problemen de 75-300 mm op beide camera’s, kan ik met die 80-400 mm wel goed snelle sport momenten in beeld brengen, bijvoorbeeld voetbal en autosport.
Nu heb ik al een D70 en D200 en gebruik ik zonder problemen de 75-300 mm op beide camera’s, kan ik met die 80-400 mm wel goed snelle sport momenten in beeld brengen, bijvoorbeeld voetbal en autosport.
mooie prijs de tokina 80/400 maar zal wel niet met VR zijn denk ik dan word het wel moeilijk om uit de hand te fotograferen en dat gaat met de 80/400mm VR nikon uitstekend heb je geen statief bij nodig.maar ja is wel een aantrekelijke prijs.in vergelijk met nikon 1675 euro of 599 euro..
PS waar heb je die test gelezen?
PS waar heb je die test gelezen?
-
- Forumlid
-
- Forumlid
Ik begrijp dat dat niet de door jou bedoelde test is 
Ik had de link enkel ter informatie geplaatst. Overigens ben ik zelf ook enige tijd op zoek geweest naar een 80-400 en na het lezen van diverse reakties op de dpreview forums heb ik besloten om de Tokina links te laten liggen. Ik ben overigens wel benieuwd naar het door jou genoemde artikel.

Ik had de link enkel ter informatie geplaatst. Overigens ben ik zelf ook enige tijd op zoek geweest naar een 80-400 en na het lezen van diverse reakties op de dpreview forums heb ik besloten om de Tokina links te laten liggen. Ik ben overigens wel benieuwd naar het door jou genoemde artikel.
Zoals beloofd heb ik het nagekeken. Het stond in F+D Fotografie.
Heb een soort samenvatting voor jullie
Heb een soort samenvatting voor jullie

Let bij het zoeken van reviews er dus op dat het hier op een nieuwe lens gaat die vanaf juni dit jaar te koop is!!Dit jaar is een nieuw Tokina objectief op de markt gekomen: de AT-X 840D, waarbij D staat voor Digitaal.
De nieuwe Tokina is compact en niet al te zwaar. Door de compacte bouw is het soms lastig vasthouden. De afwerking oogt degelijk en de ringen draaien prettig stroef.
Met een cropfactor van 1.5x levert dit vergelijkbaar 600mm in kleinbeeld! Dat houdt moeilijk stil. Toch is met enige gewenning goed te werken in de uiterste telestand.
In de constructie is gebruik gemaakt van SD en LD glas. Alleen in extreme vergrotingen is langs sterke constrasten hier en daar een gekleurd randje te zien.
Met felle hoge lichten en reflecties heeft de Tokina geen moeite, en ook tegenlicht vormt geen probleem. De scherpte is goed. Vertekening en vignettering zijn vrijwel afwezig. Er is een zeer lichte kussenvorm waarneembaar in de uiterste telestand, en een stop diafragmeren is daar ook noodzakelijk om iets donkerder hoeken bij te laten trekken, maar dat valt zelfs bij architectuur niet echt op. De kleurweergave is neutraal.
Een welkome aanvulling. Met name door het gunstige gewicht/degelijkheid en het aantrekkelijke prijskaartje.
Algemene conclusie: Topklasse!
Constructie 16/20
Optische kwaliteit:
Vertekening 14/15
Scherpte 13/15
Contrast 13/15
Vignettering 9/10
Tegenlicht 13/15
Prijs/kwaliteit 9/10
Totaal 87/100
-
- Forumlid
Alles op z'n tijd.. Eerst wordt mijn geduld danig op de proef gesteld. Geen D80 vandaag voor mij.. snik, snuiter, snotter..
Maar wellicht wel een keertje ja. Het is een aantrekkelijk ding ergens. Zowel qua prijs als hoe het eruit ziet. Gevoelsmatig dus..
Zo'n extreme zoom staat niet op de extreme prioriteitenlijst hoor..
Maar wellicht wel een keertje ja. Het is een aantrekkelijk ding ergens. Zowel qua prijs als hoe het eruit ziet. Gevoelsmatig dus..
Zo'n extreme zoom staat niet op de extreme prioriteitenlijst hoor..