Non D lenzen

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
b.swart

Non D lenzen

Bericht door b.swart » zo sep 28 2008 4:06 pm

Ik overweeg om een 85 mm f/1.8 lens als aanvulling op mijn D60 (incl. kitlenzen) te kopen. Er zijn verschillende types in omloop en ik kom er niet goed uit waar ik op moet letten. Ik begrijp dat het handmatig scherpstellen gaat worden maar dat lijkt me geen probleem. Heb vroeger nooit anders gedaan.
Werkt het verder goed in combinatie met de D60?
Heeft iemand ervaring?
Groet,
Bob

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo sep 28 2008 4:16 pm

Ik denk dat je bedoeld non AF-S lenzen.
(geen eigen scherpstelmotortje in de lens).

Lenzen met een CPU (wel of geen D) daar kun je wel licht mee meten.
Vriendelijke groet, Léon Obers

b.swart

non D lens

Bericht door b.swart » zo sep 28 2008 4:27 pm

Nee, het gaat echt om een non D lens. Ik meende iets gelezen te hebben over afstand indicatie (D van distance??) maar weet het niet zeker.
De officiele aanduiding is:
Nikkor AF-D 85mm F 1.8
maar bij de meeste tweedehands lenzen ontbreekt de AF-D aanduiding.
Mijn vraag is wat ik dan mis in combinatie met mijn D60.
Bob

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door EelcoD7100 » zo sep 28 2008 4:43 pm

(geen eigen scherpstelmotortje in de lens).
Dit dus.... :wink:
Wat inhoudt dat je alleen handmatig kunt scherpstellen
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » zo sep 28 2008 4:46 pm

De D is alleen voor afstand doorgeven aan de flitser. Dat doet deze lens dus ook niet.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » zo sep 28 2008 5:30 pm

Het verschil tussen AF en AF-D is niet zo heel groot. Alleen bij flitsen kun je met AF-D lenzen iets beter belichte foto's krijgen.

yoyo

Bericht door yoyo » zo sep 28 2008 10:20 pm

En voor AF-D objectieven zijn in principe nog reserve onderdelen te krijgen. Voor AF objectieven over het algemeen niet meer.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma sep 29 2008 7:29 am

De D is alleen voor afstand doorgeven aan de flitser. Dat doet deze lens dus ook niet.

Zo simpel is het niet. Nikon gebruikt D voor Diepte, maar eigenlijk is het Z van zone. Ga dat nu niet meer uitleggen.
De D info wordt door de centrale computer mede doorgegeven aan de (flits)lichtmeter. Niet aan de flitser, dat is maar een dom ding met een lampje.

En voor AF-D objectieven zijn in principe nog reserve onderdelen te krijgen. Voor AF objectieven over het algemeen niet meer.

Klopt ook niet helemaal. AF objectieven zijn ouder dan AF-D objectieven. De kans is dus groter dat er geen onderdelen meer te krijgen zijn.
AF kwam in 1986 op de markt en AFD in 1995. Nikon houdt een service termijn aan van 20 jaar (weet ik niet helemaal exact, er gaat bij mij zelden wat stuk). Dus ook bij AFD objectieven heb je geen zekerheid. Wel weet ik dat de jongens en meisjes in Beverwijk er een eer in stellen om met reeds gebruikte onderdelen iets te herstellen. Ze hebben een voorraad van afgeschreven zaken om er de nog werkende onderdelen van af te halen. Zelf heb ik dat wel een keer mee gemaakt en het werd ook keurig verteld.

Kijk eens naar de lijsten van Roland Vink (link op de website van de club) waar je verschijningsdata van objectieven kunt terug vinden.

b.swart

Bericht door b.swart » ma sep 29 2008 9:25 am

Dank voor alle antwoorden. Gelukkig heb ik binnenkort de gelegenheid om de lens uit te proberen op mijn camera. Dat lijkt me nog altijd de beste optie.
Groet,
Bob

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma sep 29 2008 9:45 am

Hans Braakhuis schreef:
yoyo schreef:En voor AF-D objectieven zijn in principe nog reserve onderdelen te krijgen. Voor AF objectieven over het algemeen niet meer.
Klopt ook niet helemaal. AF objectieven zijn ouder dan AF-D objectieven. De kans is dus groter dat er geen onderdelen meer te krijgen zijn. AF kwam in 1986 op de markt en AFD in 1995. Nikon houdt een service termijn aan van 20 jaar
Dat zegt de goede man :wink:

2008 minus 1995 = 13 jaar ---> AF-D dus in principe nog wel onderdelen
2008 minus 1986 = 22 jaar ---> AF over het algemeen niet meer

Overigens veel van de betreffende lenzen is het verschil tussen AF en AFD niet zo groot. De chip en het onderdeel die de verplaatsing van scherpstelling "meet". De mechaniek en optische constructie is dikwijls vergaand of helemaal hetzelfde.
(Bijv. van de 35-70mm/2.8 )

Grote kans dat ook oudere AF lenzen nog wel gerepareerd kunnen worden (zeker als men oude onderdelen bewaard).
Voor de 85mm/1.8 is er overigens wel een cosmetische verandering geweest. De laatste AF-D modellen hebben een ander buitenkantje met een focusring die iets breder is geworden met rubber ribbeltjes. Die eerste serie is dan langer "uit roulatie".

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma sep 29 2008 11:38 am

Hans Braakhuis schreef:Nikon gebruikt D voor Diepte, maar eigenlijk is het Z van zone. Ga dat nu niet meer uitleggen.
Ik begrijp dat je al heel vaak tot in ten treure bepaalde dingen hebt uitgelegd en dat waarschijnlijk op (bijna) alle vragen tenminste impliciet op je website en/of op dit forum een antwoord is te vinden, maar voor nieuwe leden van het forum/NCN zijn het forum en de verschillende sites waarnaar wordt verwezen een 'mer a boire' dat niet altijd even makkelijk te doorgronden is.
Ik denk dat met een enkele verwijzing (zoals in dit geval naar het stuk 'Objectief Advies' op je site) de 'groentjes' óók al enorm geholpen zouden zijn.

http://home.planet.nl/~braak117/ObjectiefAdvies.pdf
(op p. 10)

Just my 2 cents!

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma sep 29 2008 11:47 am

b.swart
Mocht je aan de slag gaan met een AF-objectief zonder scherpstelmotor en dus handmatig scherp moeten stellen, vergeet dan niet de afstandsmeter van de D60 te gebruiken (p. 116 in de gebruiksaanwijzing), dat vind ik een enorm fijn hulpmiddel.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma sep 29 2008 12:43 pm

Maar hoe zit het met de scherpstelslag van zo'n 85mm/1.8 lensje?
Objectieven die afgestemd zijn op autofocus hebben dikwijls een zodanig korte scherpstelslag om maar snel te kunnen focussen, dat met de hand je dikwijls erg veel moeite hebt het zaakje accuraat scherp te stellen.
Je hebt te weinig speling, je schiet direct over je scherptelpunt heen van het ene naar het andere.

Dat elektronische scherpstelhulpmiddel vind ik voor volle opening dikwijls te grof. Bovendien kan er in voorkomende gevallen front- of back focus in de instelling zitten, zoals bij autofocus lenzen ook het geval kan zijn, omdat je van dezelfde elektronische scherpstel meettechniek gebruik maakt, alleen nu manueel.

Maar ja, je moet wat manueel.
Een optie is ook natuurlijk om 2e hands een manueel AIS lensje te kopen.

Overigens hebben verschillende vreemdmerk fabrikanten aangekondigd meerdere lensmodellen met een scherpstelmotortje te gaan uitvoeren. Zou ook een optie kunnen zijn als je kunt wachten totdat het er is.

b.swart

Bericht door b.swart » ma sep 29 2008 2:37 pm

Nogmaals dank voor alle reacties. Zeer nuttig vind ik de brochure "objectief advies" van Joepert. Jammer dat in die brochure niet alle links (meer) werken.
Groet,
Bob

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma sep 29 2008 3:28 pm

De brochure is niet van mij, maar van Hans Braakhuis! Hij had er in zijn antwoord alleen niet zelf naar verwezen, dus vandaar dat ik dat even deed. Check zijn hele site: zeer informatief en leerzaam.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”