flitser sb 400

Discussies over flitsers
gnarf

flitser sb 400

Bericht door gnarf » ma sep 29 2008 1:09 pm

Hallo,

Ik ben op zoek naar een flitser voor mijn d40. Ik ben na enige oriëntatatie tot de conclusie gekomen dat het of een sb 400 of sb 600 moet worden. Uiteraard sta ik ook open voor andere suggesties dan bovengenoemde flitsers, maar gezien het geringe prijsverschil met Nikon lijkt mij dat niet de moeite waard.

Hoewel de sb 600 met een hoger richtgetal en draai- en kantelbare flitskop meer mogelijkheden biedt heb ik toch een lichte voorkeur voor de sb 400 vanwege zijn compactheid en eenvoudigheid. Het ,,no-noncense'' concept spreekt mij erg aan.

De flitser is vooral bedoelt voor huiskamer gebruik waarbij ik uiteraard ook wil bouncen. Ik wil gewoon goed belichte foto's inclusief achtergrond en heb geen behoefte aan allerlei ingewikkelde instellingen. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de ervaringen van sb 400 gebruikers. In welke situaties schiet de sb 400 tekort, m.a.w. waar liggen de beperkingen van deze flitser? Zoals gezegd, de specs van beide flitsers heb ik bestudeerd, dus dat de sb 400 een flitser met veel minder mogelijkheden is, is wel duidelijk. Ik ben echt op zoek naar gebruikerservaringen. Heb je een sb 400, waarom ben je er dan zo blij mee of juist niet. In welke situaties voldoet de flitser en wanneer niet. Als ik bijvoorbeeld bounce in de huiskamer (7 X12) loop ik dan een groot risico op donkere foto's. Als ik een berekening maak met het richtgetal vermoed ik dat de achtergrond toch niet mooi verlicht is, maar valt dit in de praktijk wellicht toch mee?

MVG,

Gnarf
Laatst gewijzigd door gnarf op ma sep 29 2008 1:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

jpauwels

Bericht door jpauwels » ma sep 29 2008 1:13 pm

Het grote nadeel van de sb 400 is dat je niet indirect kan flitsen
Alleen al daarom zou mijn keuze bij de sb 600 liggen.
Ook de SB 600 kan volledig automatisch gebruikt worden zonder dat je allemaal ingewikkelde instellingen moet doen.

Mocht ik er naast zitten zijn er vast wel forum genoten die mij corrigeren

Gretl

Bericht door Gretl » ma sep 29 2008 1:18 pm

Sb600 is overigens gunstig geprijst momenteel. Zeker met de komst van de SB900 zie ik 'm steeds meer op mp of ebay opduiken tegen een redelijke prijs.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » ma sep 29 2008 1:24 pm

Je kunt met een SB400 ook via het plafond flitsen, gewoon naar boven richten. Je kunt alleen niet zijwaarts flitsen. Leuke en eenvoudige flitser.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

dick
Forumlid
Forumlid

Bericht door dick » ma sep 29 2008 1:24 pm

Hoi.

Zelf heb ik ook pas een SB400 gekocht, deze wordt gebruikt voor op onze D60. (mijn vrouw wil alles simpel en licht)
Zoals jij zelf al aangeeft is dit flitsertje klein, erg handig en gemakelijk.
Je kan niets fout doen, er zit maar een knop op, aan/uit.
Ik ben er erg tevreden over, de foto's zien er goed uit.
Mijn inziens een heel fijn betaalbaar flitsertje waar jij geen spijt van krijgt.

Dick
Een nikon dslr met twee lenzen,

V70ORD5
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door V70ORD5 » ma sep 29 2008 1:51 pm

Als je een beetje zoekt en mazzel hebt, vind je een heel leuke SB800 op MP.
Heb hem zelf ook net een paar dagen in huis, zo goed als nieuw, niet te zien dat het ding gebruikt is.
En de prijs....
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma sep 29 2008 1:59 pm

Mij persoonlijk lijkt de SB400 echt te beperkt. Als je ook maar enigszins twijfelt kan je beter een SB600 nemen...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Sietse Vliegen

Bericht door Sietse Vliegen » ma sep 29 2008 3:16 pm

Ik zou beide nemen :)

De SB400 heb ik altijd bij me, de SB600 alleen als ik van plan ben de flitser te gebruiken.

gnarf

sb 400

Bericht door gnarf » wo okt 01 2008 3:42 pm

dick schreef:Hoi.

Zelf heb ik ook pas een SB400 gekocht, deze wordt gebruikt voor op onze D60. (mijn vrouw wil alles simpel en licht)
Zoals jij zelf al aangeeft is dit flitsertje klein, erg handig en gemakelijk.
Je kan niets fout doen, er zit maar een knop op, aan/uit.
Ik ben er erg tevreden over, de foto's zien er goed uit.
Mijn inziens een heel fijn betaalbaar flitsertje waar jij geen spijt van krijgt.

Dick
Hallo Dick,

Flits je dan altijd direct of ook regelmatig via het plafond. En hoe zijn de resultaten dan?

Groet,

Gnarf

V70ORD5
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door V70ORD5 » wo okt 01 2008 6:10 pm

Sietse Vliegen schreef:
De SB400 heb ik altijd bij me, de SB600 alleen als ik van plan ben de flitser te gebruiken.
:?: wanneer gebruik je de SB400 dan?
Als je niet van plan bent een flitser te gebruiken? Dan kan je die toch ook beter thuislaten :lol:
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door André » wo okt 01 2008 6:22 pm

V70ORD5 schreef:
Sietse Vliegen schreef:
Als je niet van plan bent een flitser te gebruiken? Dan kan je die toch ook beter thuislaten :lol:
Ja als je dat zo leest, vraag ik me ook af waarom je dan een SB400 hebt.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Sietse Vliegen

Bericht door Sietse Vliegen » wo okt 01 2008 11:39 pm

flippie17 schreef:
V70ORD5 schreef:
Sietse Vliegen schreef:
Ja als je dat zo leest, vraag ik me ook af waarom je dan een SB400 hebt.
Simpel, SB600 als ik van plan ben te flitsen (vaak kun je van tevoren wel inschatten of dat nodig is).

Maar als ik onverwacht toch een situatie tegenkom waarbij de ingebouwde flitser niet voldoende is voor bijvoorbeeld een fill-flash, dan is de SB400 is uitstekende oplossing.

En omdat ie zo klein en licht is past ie altijd zonder problemen in mijn tas, in tegenstelling tot de SB600.

Haket
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Haket » do okt 02 2008 12:43 am

Met de SB400 op mijn D40x heb ik met rechtstreeks flitsen altijd last van rode ogen. Er is niet altijd een geschikt plafond aanwezig. Aangezien er nog ruimte is in mijn Cullmantas zal er binnenkort een SB800 of SB900 bijkomen. Kortom, het verschil tussen de flitser op de camera en de SB400 vind ik niet echt groot.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » do okt 02 2008 7:56 am

Ik heb en gebruik zowel een sb400 als sb600. De sb400 heeft als voordeel dat je bij het fotograferen van mensen minder snel als "prof" wordt gezien, hierdoor is men sneller geneigd je aanwezigheid te vergeten. Wat weer bijdraagt aan minder geposeerde foto's.

Johan
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Johan » do okt 02 2008 9:26 am

Wat een onzinargumenten hier soms zeg. Je weet nooit wat je tegenkomt en dan sta je daar met je SB 400 terwijl je ook een SB600 hebt.. Wat boeit het of je nou wel of niet als prof gezien wordt? Gewoon zorgen dat je altijd alles bij je hebt, je moet overal op voorbereid zijn.
Nikon D600 + MB-D14 Grip | Tokina AT-X 124 AF Pro DX 12-24mm f/4 | Nikon AF-S 24-70mm f/2.8G ED | Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G IF-ED VR | Nikon SB-600 | Peleng 8mm f/3.5

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”