Foto's donker in Lightroom

Discussies over fotobewerking en archivering
Jeedepee

Foto's donker in Lightroom

Bericht door Jeedepee » wo okt 01 2008 7:36 am

Om mijn foto's te archiveren en wat basis-bewerkingen uit te voeren gebruik ik Lightroom 1.4. Dit programma bevalt mij prima. Het is erg leuk om wat met de schuifjes te spelen om zo de foto's iets mooier te maken.
Echter, als ik mijn foto's importeer van mijn camera naar de library worden ze donkerder gemaakt. Eerst zie ik de foto zoals hij op de camera staat (denk ik) en daarna maakt Lightroom een preview die veel donkerder/minder helder is. Hoe kan ik dit voorkomen? Ik schiet mijn foto's in RAW.
Alvast bedankt!

dotcat
Clublid
Clublid

Bericht door dotcat » wo okt 01 2008 8:47 am

Dit kan aan verschillende zaken liggen. Ten eerste zijn er verschillende kwaliteiten voorbeelden (previews) die lightroom kan aanmaken. Standaard staat dit eigenlijk op de minste kwaliteit, je kunt bij het importeren ook aangeven dat je 1:1 kwaliteit wilt, dan zijn de voorbeeldjes beter maar de database wordt groter.

Ten tweede, adobe heeft natuurlijk niet het inzicht van nikon in de nef opbouw, dus daar kan het ook aan liggen. D.w.z. de raw converter van abode is minder goed dan die van nikon.

Vraagje: als je een "donkere" foto opent in development en dan weer terug gaat naar library, is de foto dan nog steeds donker ? Zo ja, dan ligt het waarschijnlijk aan de raw converter, zo nee, dan ligt het aan de preview. Bij bewerken in het development gedeelte wordt de preview naar 1:1 kwaliteit gebracht.

Ondertussen is lightroom 2 uit, kijk eens bij de extra features en opgeloste bugs. Misschien staat jouw probleem i.c.m. je camera type er wel bij.

Esveldt

Bericht door Esveldt » wo okt 01 2008 9:15 am

Ik snap wat je bedoeld.

Als je de foto's importeert zijn ze mooi vol van kleur en helder. Maar als je ze aanklikt verschieten ze plotseling naar een heel stuk doffere weergave.

Ik zit daar ook al een hele tijd mee te testen.
Voorkeur instelling? Ik ben er ook nog niet achter.

dmv contrast aanpassen etc. kom ik wel weer bij het gewenste resultaat, maar het is wel lastig.

Ik ga er nog maar eens een keer voor zitten om het maar eens te vergelijken met CS3.

O ja, ik heb LR 2.

En ik importeer ze in RAW! Hoor net van een collega dat zij dat ook heeft in RAW (Canon). Hmmm, vreemd, hij schijnt dus alle instellingen er uit te gooien.

Hmm, is dit de oplossing: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/681688/0#6105452

Ook handig: http://labs.adobe.com/wiki/index.php/DNG_Profiles
Laatst gewijzigd door Esveldt op wo okt 01 2008 10:53 am, 4 keer totaal gewijzigd.

Zatoichi

Bericht door Zatoichi » wo okt 01 2008 9:47 am

ik heb met beide versies gewerkt en dit komt me niet bekend voor.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Eeuw » wo okt 01 2008 10:15 am

Je kunt de standaard ontwikkel instellingen resetten.

Photo - Develop Settings - Reset.

Zo kun je ook je eigen standaard instellingen opslaan voor toekomstige import.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » wo okt 01 2008 12:25 pm

In LR 2 kun je bij Camera calibratie D2X mode 1,2,3 installeren dat geeft al een veel beter NEF resultaat dan de standaard ACR in LR

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Johan
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Johan » wo okt 01 2008 12:52 pm

Ik ga hier ook eens naar kijken, misschien dat de tip van luc werkt :) Ik vind het iig vrij storend, maar het heeft wel met de kleurprofielen etc te maken..
Nikon D600 + MB-D14 Grip | Tokina AT-X 124 AF Pro DX 12-24mm f/4 | Nikon AF-S 24-70mm f/2.8G ED | Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G IF-ED VR | Nikon SB-600 | Peleng 8mm f/3.5

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » wo okt 01 2008 4:45 pm

luc schreef:In LR 2 kun je bij Camera calibratie D2X mode 1,2,3 installeren dat geeft al een veel beter NEF resultaat dan de standaard ACR in LR

Luc.
Ik heb even gekeken, maar ik kan dit nergens aanpassen. Er staat alleen Embedded. Betekent dat dat LR het ingestelde profiel van mijn camera overneemt?
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » wo okt 01 2008 5:28 pm

luc schreef:In LR 2 kun je bij Camera calibratie D2X mode 1,2,3 installeren dat geeft al een veel beter NEF resultaat dan de standaard ACR in LR

Luc.
Hoi Luc,

Waar kan ik dat vinden?
Camera calibratie bedoel ik, kan dat nergens vinden in de menu's binnen LR2.

Groeten, Gino :D
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

Esveldt

Bericht door Esveldt » wo okt 01 2008 5:51 pm

Moet je eerst installeren. Zie link van Adobe in mijn vorige posting.

Het werkt perfect, ff meegespeeld en het werkt.

Ha, ben weer blij.

gza
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door gza » do okt 02 2008 1:15 am

Ik heb ooit in een antwoord (http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... highlight=) geprobeerd te beschrijven wat lightroom doet; waarom je bij importeren eerst de 'camera' foto ziet en daarna ineens een andere kleurstelling.

Ik heb hier ook de Adobe Camera Profiles (niet laten afschrikken door de beta toevoeging) geinstalleerd in LR2 en dan kom je een stuk beter in de buurt.

Have fun,
Guido
[ D300/D200/D50 - Lenzen van 12mm tot 300mm - TC1.4/1.7 - SB-600/800 - GT3541XLS - Kirk BH-1]

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » do okt 02 2008 9:44 am

Ik heb het bestand gedownload, maar bij camera calibration staat nog steeds Embedded. Kan ook het hele bestand nergens terugvinden op de PC :evil: Ik doe iets verkeerd, maar wat?

Esveldt

Bericht door Esveldt » do okt 02 2008 9:46 am

Schiet je wel in Raw dan?

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » do okt 02 2008 10:03 am

Ja, het is ook inmiddels wel gelukt door de instellingen te resetten :D Nu kan ik het wel aanpassen.
Wat ik ook wel handig vind is dat je bepaalde profielen in de presets kan toevoegen.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » do okt 02 2008 5:33 pm

Riemke schreef:Ik heb het bestand gedownload, maar bij camera calibration staat nog steeds Embedded. Kan ook het hele bestand nergens terugvinden op de PC :evil: Ik doe iets verkeerd, maar wat?
Als Embedded word weergegeven gaat het om jpg of tiff bestanden.

Maar ik zie dat het al is gelukt.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”