Schilderij fotograferen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Schilderij fotograferen

Bericht door Riemke » wo okt 01 2008 12:01 pm

In 1982 heeft mijn vader voor de gemeente Leusden een schilderij gemaakt, "Het astronomisch uurwerk",een klok waarop men allerlei bijzonderheden kan aflezen over de tijd en de stand van de zon, maan en dierenriem aan de hemel.. Lange tijd was ik in de veronderstelling, dat dit kunstwerk in Asten hing maar na wat speurwerk bleek dat het een samenwerking was geweest tussen een klokkengieterij in Asten en mijn vader, vandaar de verwarring. Het hangt dus in Leusden, waar hij destijds woonde.
Op het uurwerk is het ontstaan van de Gelderse vallei in beeld gebracht.
Nu wil ik dit doek (1.50 x2.18 m) gaan fotograferen. Heeft iemand van jullie dit eerder gedaan? Misschien tips welk objectief ik hier het beste voor kan gebruiken? Geen groothoek lijkt me, i.v.m. perspectivische vervorming. Statief + evt. draadontspanner, grijskaart.
Dat zijn de dingen waar ik zelf aan denk. Iemand nog meer tips? Dan hoor ik dat graag :D

Uit het fotoboek van de gemeente:

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Riemke op wo okt 01 2008 7:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

mikemix

Bericht door mikemix » wo okt 01 2008 12:09 pm

Repro opstelling.

Liefst 4 lampen vanuit elke hoek onder 45 graden opgesteld.
Als je last hebt van glimmers de lampen verder van het schilderij plaatsen of/met pola filter.

Objectief liefst één met zo min mogelijk vervorming bv 60mm/2.8.
Succes.

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » wo okt 01 2008 1:11 pm

Wat hangt het schilderij daar kwetsbaar zeg, op de vloer in de kantine ?. Als er een bord tomatensoep op de grond valt is het helemaal verpest. :shock:
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

mikemix

Bericht door mikemix » wo okt 01 2008 1:23 pm

Idd, enig respect lijkt hun vreemd.
Meteen maar een betere plek aankaarten?

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo okt 01 2008 1:42 pm

fotografeer vanuit het midden met een vertekeningsvrij objectief zoals de 85 of de 105. 105 macro heeft de voorkeur.

Ook lampen onder een hoek van 45 graden kunnen nog voor lichtreflecties zorgen als de verf er dik op zit.

Het schijnt een vak te zijn. In het Frans Hals museum was dit weekend een schilderij weg om gefotografeerd te worden. Terwijl de opstelling daar veel ruimer was dan in Leusden.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » wo okt 01 2008 3:24 pm

a90 schreef:Wat hangt het schilderij daar kwetsbaar zeg, op de vloer in de kantine ?. Als er een bord tomatensoep op de grond valt is het helemaal verpest. :shock:
Het schijnt te hangen in de publiekshal :D Weet ook niet hoe oud deze foto is.
Dank voor de tips!

Of ik het helemaal met lampopstellingen ga doen weet ik nog niet. Ik moet dan mijn complete studio inpakken en meenemen :shock:
@ Hans: Ik denk dat de 85 mm er het meest geschikt voor is. Lekker lichtsterk ook, macro heb ik niet meer.

jpauwels

Bericht door jpauwels » wo okt 01 2008 3:26 pm

Succes met het fotograferen van het schilderij

Ik hoop dat je de resultaten hier met ons wilt delen

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Eeuw » wo okt 01 2008 3:39 pm

en indien mogelijk een kleurenkaart meefotograferen?!
in ieder geval een eigen witbalans maken!
succes
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo okt 01 2008 3:43 pm

Als ik het zo bekijk zit er in het schilderij een echt uurwerk (2 wijzers staan op een andere plek bij de 2 foto's). Ik kan verder niet exact bepalen of er nog meer ruimtelijke dingen inzitten (blauwe rand ?), of dat de diepte geschilderd is.

Gaat het om een ruimtelijk schilderij valt de uitlichting met lampen onder een hoek van 45 graden af, i.v.m. dubbele schaduwen van wijzers en de andere ruimtelijke zaken erin.

In dat geval één softbox hoog vanuit één kant het licht laten komen. De softbox zodanig meer van de klok "afhouden", dat de lichtuitstraling naar de zijkanten in het schilderij naar de lamp gericht net zoveel afneemt, als de kortere afstand tot de softbox, het licht daar zou toenemen. Een en ander misschien met een lichte opheldering van de andere kant door een (wit piepschuim) reflectiescherm, zodat schaduwen niet te zwaar worden.
De opstelling van dat "afhouden" en ophelderen zodanig dat je een egale uitlichting krijgt over het gehele schilderij. Meet alles goed na vanuit verschillende plekken van het schilderij met een losse flitsbelichtingsmeter, met opvallende lichtmeetmethode.

Als je het schilderij fotografeert op de plek waar het nu staat, de vloer voor het schilderij afdekken met een zwarte doek, in verband met reflectie terug van het licht in een andere kleur (de kleur van de vloer).
Beter tevens het schilderij iets hoger te plaatsen.

Een 85 mm lens op een DX formaat camera voldoet uitstekend. Neem ook een extra opname met grijskaart en of Gretag MacBeth color checker in de scene mee, zodat je een goede kleurreferentie hebt.
Vriendelijke groet, Léon Obers

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » wo okt 01 2008 5:42 pm

Riemke, laat ons wel het resultaat zien he.

Gr kees
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » wo okt 01 2008 6:39 pm

Ik heb inmiddels via e-mail toestemming van de gemeente Leusden om het schilderij te komen fotograferen. Het beste na 13.00 omdat dan de publieksbalie gesloten is. Ik kan dan in ieder geval redelijk ongestoord fotograferen. Het resultaat zal ik t.z.t. wel posten :D

MarileenK
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door MarileenK » wo okt 01 2008 7:42 pm

Ik kan je geen tips geven maar ik moet toch even zeggen dat ik het voor zover het zo goed te beoordelen is, het een ontzettend mooi schilderij vind!
Ben benieuwd naar je foto's.

Groetjes

Sietse Vliegen

Bericht door Sietse Vliegen » wo okt 01 2008 11:30 pm

Als het een olieverfschilderij is heeft het meestal een mooie vernislaag - helpt goed tegen tomatensoep :mrgreen:

Maar die vernislaag zorgt al snel voor schitteringen. Met een polarisatiefilter kun je dat dan meestal goed oplossen.

En neem inderdaad een prime, want anders moet je de ton/kussen vervorming die je bij de meeste zooms aantreft zeker gaan corrigeren.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do okt 02 2008 12:47 am

Sietse Vliegen schreef: Maar die vernislaag zorgt al snel voor schitteringen. Met een polarisatiefilter kun je dat dan meestal goed oplossen.
Nee hoor, dat lukt je helemaal niet met enkel een polarisatiefilter (voor je lens).
Uitdoving van reflecties werkt het best onder een hoek van pakweg 35-37 graden (of 55-53 graden loodrecht op het vlak bekeken). Loodrecht bij 90 graden op de optische as je onderwerp fotograferen (wat toch de bedoeling is bij schilderijen wil je het er recht op hebben staan) heeft een polafilter daarom geen enkel nuttig effect.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brewsterhoek

Alleen als je daarbij ook het licht wat je gebruikt om je onderwerp uit te lichten gaat polariseren door er polarisatiefolies voor te hangen, heeft een polaroidfilter voor je lens het effect wat je zou wensen om schitteringen op te heffen.

Polarisatiefolies aanschaffen is echter niet weggelegd voor degene die niet regelmatig commercieel vele reproducties maakt, omdat het materiaal wat je nodig hebt qua prijs al gauw in de richting gaat van een nieuwe camera of een mooi lensje.
http://tinyurl.com/3c9l5t
Vriendelijke groet, Léon Obers

JanF

Bericht door JanF » do okt 02 2008 1:23 am

Nog een paar tips:

Meet de hoogte van de helft van het schilderij naar de grond en stel je camera op op die hoogte. Scheelt een hoop gedoe met uitlijnen. Meten is weten ;-)

Als ik de foto zo zie heb je met buitenlicht en kunstlicht te maken. Beide invloeden tegelijk wordt erg lastig wegfilteren.
Dus liever het kunstlicht uit en dan maar een wat langere sluitertijd.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”