OORDEEL GEVRAAGD

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
alfredo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

OORDEEL GEVRAAGD

Bericht door alfredo » wo sep 27 2006 1:23 am

Hallo ik ben Alfred en fotografeer sinds een paar maanden met een D 50 in comb. met een nikkor AF-G 70-300 lens.
Ik maak veel foto's van honkbalwedstrijdenWat had ik bij deze foto beter kunnen doen?
Afbeelding
Afbeelding

Imprinted Reflection

oordeel gevraagt

Bericht door Imprinted Reflection » wo sep 27 2006 8:36 am

ik vind de foto persoonlijk er goed uit zien maar er zullen er veel zijn die er kritischer tegen aan kijken.

de enige op of aanmerking die ik kon verzinnen was dat de achtergrond scheef staat.
ik weet niet of je een statief gebruikt of dat je uit de hand fotografeerd

misschien als je er nog geen hebt is het een idee om er eentje aan te schaffen.

op www.cameraland.nl vind je een paar merken zoals: manfrotto, gitzo en velbon

veel succes verder

MVG

Michael Maas

keesonrust

Bericht door keesonrust » wo sep 27 2006 9:06 am

Het zijn mooie foto's hoor maar vraag de volgende keer of die man met nr 19 ook even naar het vogeltje wil kijken :wink:
Maar de rij borden even rechtzetten is misschien een goed plan.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

wat is er mis?

Bericht door gijs sandberg » wo sep 27 2006 10:00 am

Bij de eerste foto is pas na uitgebreid kijken duidelijk wat er gebeurt: de honkman heeft de bal juist gevangen, ondanks een matige aangooi.
De bal is niet in beeld (een doodzonde bij iedere balsport)

Bij de tweede is voor de meeste (kenners) duidelijk wat er aan de hand is: de loper duikt vergeefs naar het honk.
Wat er mis is in die foto: niet #19 maar een scheidsrechter had in beeld moeten staan.

Groeten, Gijs Sandberg

PS een statief is nutteloos bij bewegelijke sporten zoals honkbal.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » wo sep 27 2006 10:07 am

De volgende keer een hoek kiezen waarbij het reclamebord op de achtergrond buiten beeld blijft. :lol: :lol:

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » wo sep 27 2006 10:30 am

Beste Alfred,

Behalve het eerder genoemde zijn het goede opnamen. Nu ken ik het spelletje redelijk goed en het is even zoeken naar het spelmoment, dit distalleer ik eruit:
Honkslag in rechtsveld, waarbij de honkloper die op 1 stond, het 3e honk probeert te bereiken. De 3e honkman nl. ontvangt de bal aan zijn rechterzijde en staat open richting midfield. Als het een gestolen honk zou zijn, mag die honkloper wel wat meer kolen op zijn vuur gooien, want hij is nog behoorlijk ver weg alvorens de honkman de bal ontvangt. Vreemd vind ik het dat de honkloper voor een head first kiest terwijl hij daarbij risico loopt vol in zijn snuit uitgetikt te worden. Een hooksliding was naar mijn idee beter geweest, omdat je daarmee ook nog eens kans hebt dat de bal uit de handschoen van de honkman geslide wordt, vanwege de hogere snelheid. 2e foto; honkloper is duidelijk uit en komt dik een meter tekort, ook zie je dat hij gewoon de verkeerde lijn heeft ingezet.

Persoonlijk, maar ja ik ben geen pro en heb zelf weinig sjoege van sportfotografie, zou het mooi zijn als je het moment zou hebben waar de de honkman nog net niet de bal ontvangt, maar dus voor zijn handschoen is. Dus tevens of iets uitgezoomd, of iets meer naar rechts. Nu wordt de aandacht op de coach gevestigd want hij staat in het centrum op de foto en is scherp in beeld. Op zich een mooie plaat van hem, maar ik denk dat je de spelsituatie wilde vastleggen. Ik vermoed dat de focus van je camera ingesteld stond op dichtsbijzinde veld, hetgeen verklaart dat de coach scherp is, maar het eigenlijke moment niet. Dynamisch veld zou een betere instelling zijn. Ook zou het denk ik beter zijn om een iets andere positie in te nemen, zeg iets meer richting outfield, zodat je de aandacht op loper en honkman kan vestigen. Die coach staat altijd voor je snufferd bij 3. Op foto 2 is goed te zien dat de coach scherper is dan het moment van uittikken. Anderzijds is de positie nu wel perfect, waardoor te zien is dat de lijn die de honkloper gekozen heeft echt verkeerd is. Volgens mij is die gozer niet eens in de buurt geweest van het honk.
Als je zeg een meter of 10 naar links had gestaan, had je ook nog een deel van het gezicht van de coach in beeld gehad en toch overzicht op de situatie gehad. Maar goed dat is mijn bescheiden mening.

Ik zag trouwens gisteren een foto in de krant van volgens mij dezelfde wedstrijd. Het betrof een pick off situatie op 1. Hier was de bal nog onderweg, de 1e honkman was supergeconcentreerd in beeld en de honkloper zette net zijn head first sliding in. Het viel mij op dat het centrum van de foto tussen de spelers in lag. Ik denk dat daar ook het geheim ligt om het spelmoment goed in beeld te brengen.

Nou toch een heel verhaal geworden en ben zelf ook van plan meer in de sportfotografie te doen. Honkbal leent zich daar uitstekend voor omdat daar veel voorspelbare spelmomenten in zitten op een betrekkelijk beperkt terrein.

Keep up the good work!

Garoeten,

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

marc621

Bericht door marc621 » wo sep 27 2006 12:53 pm

Ik zou zeggen kies een een ander diafragma, om de achtergrond onscherp te krijgen. Iemand zegt hier zorg ervoor dat de reclameborden niet in beeld zijn, maar dat doe je dus juist door voor minder scherptediepte te kiezen. Groet.

rvdb

Bericht door rvdb » wo sep 27 2006 12:57 pm

marc621 schreef:Ik zou zeggen kies een een ander diafragma, om de achtergrond onscherp te krijgen.
Hij kan ook de achtergrond wat blur-ren in PS natuurlijk. Kun ie meteen de foto een paar graden roteren.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » wo sep 27 2006 1:35 pm

marc621 schreef:Iemand zegt hier zorg ervoor dat de reclameborden niet in beeld zijn, maar dat doe je dus juist door voor minder scherptediepte te kiezen. Groet.
Nou, het gaat vooral om het ene blauwe reclamebord met OT-merk erop. :D
Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

rvdb

Bericht door rvdb » wo sep 27 2006 1:42 pm

Ach.. Bord is toch achterhaald... :roll:

alfredo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door alfredo » wo sep 27 2006 2:04 pm

zo beter?
Afbeelding

Afbeelding

rvdb

Bericht door rvdb » wo sep 27 2006 2:10 pm

Kijk dit hadden ze moeten doen met een potje verf, twee afiches en wat behangplaksel :D

Afbeelding

Toch wel vervelend dat je geen fatsoenlijke fotobewerkingen kunt doen op het werk..

Nu weer ontopic.. Ik zelf vind het mooier als je de hoogte/breedte verhouding behoud. Daarom is de bovenste beter dan de onderste imho..

alfredo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door alfredo » wo sep 27 2006 2:15 pm

even ter verduidelijking:
Het ging hier om een stootslag in de richting van het eerste honk, met de bedoeling de loper over te brengen naar het tweede honk.
De loper die richting twee ging besloot echter te proberen het derde honk erbij te pakken, omdat hij ervan uit ging dat de eerste honkman niet over de vereiste aangooikracht beschikte... wat de loper niet zag was dat niet de eerste honkman de bal had, maar de tweede honkman, die het eerste honk had overgenomen.... deze beschikte over een krachtiger arm, waardoor de loper dus een stuk tekort kwam op het derde honk. Hij probeerde de sliding zo ver mogelijk van de derde honkman in te zetten, maar dat mocht niet baten.
De scheidsrechter stond buiten beeld en kon door de zoomlens niet in beeld gebracht worden.
Over de bal: tuurlijk is het mooi de bal in beeld te hebben... maar ik had eerst foto's gemaakt van de aktie op het eerste honk en moest razendsnel mijn camera draaien naar het derde honk, waardoor ik geen instellingen kon veranderen. Als je goed kijkt, zie je de bal in de handschoen zitten..
De AF stand was dynamisch veld en de foto is genomen in de P stand met een sluitertijd van 1/1000

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » wo sep 27 2006 2:34 pm

Ik heb weinig verstand van de sport zelf maar toch even mijn mening.

Ik zie te veel ruggen.. de val van de man met de helm op ziet er wel spectaculair uit incl gelaats uitdrukking, alleen wil ik die dan wel graag formaatvullend en groot weer gegeven zien.
en het ontbreken van een BAL is idd altijd een groot gemis.

Ik heb wel het idee dat je goed op het licht staat MAW hoofdlichtbron in je rug alleen vind ik dan de wibalans weer een beetje aan de gelige kant..

Misschien dat je eens kunt expirimenteren met nog een lager standpunt meestal worden je beelden dan nog wat spectaculairder zeker als de spelers zich ook vaak laag bij de grond bevinden.

Luc
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » wo sep 27 2006 2:50 pm

Je kunt ook de sluitertijd iets langer maken. Nu zijn alle bewegingen bijna bevroren. Onscherpte van het onderwerp zelf (door de beweging) kan in dit geval de snelheid uitdrukken, waardoor het een levendigere foto wordt. Los van de bovenstaande tips.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”