Bericht
door Pancarans » wo sep 27 2006 10:30 am
Beste Alfred,
Behalve het eerder genoemde zijn het goede opnamen. Nu ken ik het spelletje redelijk goed en het is even zoeken naar het spelmoment, dit distalleer ik eruit:
Honkslag in rechtsveld, waarbij de honkloper die op 1 stond, het 3e honk probeert te bereiken. De 3e honkman nl. ontvangt de bal aan zijn rechterzijde en staat open richting midfield. Als het een gestolen honk zou zijn, mag die honkloper wel wat meer kolen op zijn vuur gooien, want hij is nog behoorlijk ver weg alvorens de honkman de bal ontvangt. Vreemd vind ik het dat de honkloper voor een head first kiest terwijl hij daarbij risico loopt vol in zijn snuit uitgetikt te worden. Een hooksliding was naar mijn idee beter geweest, omdat je daarmee ook nog eens kans hebt dat de bal uit de handschoen van de honkman geslide wordt, vanwege de hogere snelheid. 2e foto; honkloper is duidelijk uit en komt dik een meter tekort, ook zie je dat hij gewoon de verkeerde lijn heeft ingezet.
Persoonlijk, maar ja ik ben geen pro en heb zelf weinig sjoege van sportfotografie, zou het mooi zijn als je het moment zou hebben waar de de honkman nog net niet de bal ontvangt, maar dus voor zijn handschoen is. Dus tevens of iets uitgezoomd, of iets meer naar rechts. Nu wordt de aandacht op de coach gevestigd want hij staat in het centrum op de foto en is scherp in beeld. Op zich een mooie plaat van hem, maar ik denk dat je de spelsituatie wilde vastleggen. Ik vermoed dat de focus van je camera ingesteld stond op dichtsbijzinde veld, hetgeen verklaart dat de coach scherp is, maar het eigenlijke moment niet. Dynamisch veld zou een betere instelling zijn. Ook zou het denk ik beter zijn om een iets andere positie in te nemen, zeg iets meer richting outfield, zodat je de aandacht op loper en honkman kan vestigen. Die coach staat altijd voor je snufferd bij 3. Op foto 2 is goed te zien dat de coach scherper is dan het moment van uittikken. Anderzijds is de positie nu wel perfect, waardoor te zien is dat de lijn die de honkloper gekozen heeft echt verkeerd is. Volgens mij is die gozer niet eens in de buurt geweest van het honk.
Als je zeg een meter of 10 naar links had gestaan, had je ook nog een deel van het gezicht van de coach in beeld gehad en toch overzicht op de situatie gehad. Maar goed dat is mijn bescheiden mening.
Ik zag trouwens gisteren een foto in de krant van volgens mij dezelfde wedstrijd. Het betrof een pick off situatie op 1. Hier was de bal nog onderweg, de 1e honkman was supergeconcentreerd in beeld en de honkloper zette net zijn head first sliding in. Het viel mij op dat het centrum van de foto tussen de spelers in lag. Ik denk dat daar ook het geheim ligt om het spelmoment goed in beeld te brengen.
Nou toch een heel verhaal geworden en ben zelf ook van plan meer in de sportfotografie te doen. Honkbal leent zich daar uitstekend voor omdat daar veel voorspelbare spelmomenten in zitten op een betrekkelijk beperkt terrein.
Keep up the good work!
Garoeten,
Irwan