Raw bestanden in PS CS2 openen

Discussies over fotobewerking en archivering
sassepas

Raw bestanden in PS CS2 openen

Bericht door sassepas » zo okt 12 2008 10:16 am

ik heb RAW bestanden van mijn D60 naar mn pc over gezet en wil ze vervolgens met CS2 openen. Dit lukt niet, PS geeft de melding; kan het verzoek niet uitvoeren omdat het niet het juiste document is' .
Kan iemand mij uitleggen hoe ik deze bestanden open?
BVD

Ciska

Re: Raw bestanden in PS CS2 openen

Bericht door Ciska » zo okt 12 2008 11:04 am

Ik ben een echte photoshop fanaat, maar RAW-bestanden open ik liever niet met dit programma en gebruik veel liever Bibble pro.
Met dit programma kan je veel meer mee dan met PS... en het werkt heel fijn

sassepas

Bericht door sassepas » zo okt 12 2008 11:24 am

Ciska, bedankt voor je antwoord, maar ik wil de bestanden echt in PS CS2 openen.... (lekker eigenwijs :mryellow: )
op mn D60 heb ik de opname in RAW gemaakt, op de pc staan ze nu als een NEF bestand.
(ben zo slim geweest om de bestanden gelijk uit mn camera te verwijderen)
krijg ze met geen mogelijkheid geopend!!!!
help :!:

Ciska

Bericht door Ciska » zo okt 12 2008 12:28 pm

ik heb de oplossing voor je gevonden lees dit maar eens

http://www.digitalcamera-hq.com/digital ... ?qid=23333

sassepas

Bericht door sassepas » zo okt 12 2008 12:40 pm

heej thanks dat je meezoekt :D
ik heb gelijk even gecheckt maar ik beschik over alle beschikbare updates!
heb ook al van Adobe wat bestanden gedownload maar ook deze willen niet baten.
het zal wel aan mij liggen......
kan het misschien zijn dat ik in de camera Raw heb geselecteerd en dat het Raw+B moet zijn???

Ciska

Bericht door Ciska » zo okt 12 2008 1:00 pm

Oeps... dat weet ik niet... ik schiet altijd in RAW (voor nikon nef) en kan het overal mee openen. ik heb een D80 en de D60 ken ik eigenlijk niet.

sassepas

Bericht door sassepas » zo okt 12 2008 1:03 pm

heb net nog het programma Adobe DNG-converter gedownload, zag er even heel positief uit.... helaas net toen ik dacht dat hij bestanden ging omzetten gaf hij bij alle fotos de melding; er is een fout opgetreden tijdens het par (en dan valt de tekst weg)
ik zoek wer verder en hoop op bruikbare tips...

Thik Hai
Forumlid
Forumlid

Bericht door Thik Hai » zo okt 12 2008 7:49 pm

Dat is schrikken als je je RAW bestanden niet kunt lezen. Ik ervaar net het hezelfde. De RAWbestanden uit mijn hagel nieuwe D90 worden niet geimporteerd door CS2 en ook niet door Lightroom 2. Met mijn D80 heb ik dat probleem in het geheel niet. In beide programma's kan ik de RAWbestanden gemaakt met de D80 lezen. Ik hoop dan ook dat de RAWconverter van Adobe nog niet uptodate is. V.w.b. jouw D60 heb ik ook geen idee waarom de NEFs niet gelezen kunnen worden. Heb je al op de Adobe website gecontroleerd of jouw converter geschikt is voor de D60?

Groeten

PS
Op zoej naar een update voor LR2 kwam ik op internet http://www.outdoorphoto.co.za/forum/sho ... p?p=103612 een discussie tegen waaruit ik opmaakt dat er geen converter beschikbaar zou zijn voor de D60 vs CS2
Erger u niet, verwonder u slechts.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma okt 13 2008 1:25 am

CS2 is al vrij "oud". Er is nu net CS4 uitgekomen. Standaard zal dit soort software geen nieuwe camera's ondersteunen. Welke versies van Adobe software updates krijgen hangt van Adobe af...

Capture NX2 trouwens al eens uitgeprobeerd? Kan 60 dagen gratis!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

sassepas

Bericht door sassepas » di okt 14 2008 8:28 pm

he nee dat ga je niet menen!!!
leren we net op de cursus dat we de fotos zo beter kunnen bewerken!!!
mmm slechte service van Adobe!!!!
als ik nu CS4 installeer kan ik dan wel de bestaande RAW bestanden openen?

sassepas

Bericht door sassepas » di okt 14 2008 8:30 pm

Patrick schreef:CS2 is al vrij "oud". Er is nu net CS4 uitgekomen. Standaard zal dit soort software geen nieuwe camera's ondersteunen. Welke versies van Adobe software updates krijgen hangt van Adobe af...

heb CNX2 niet uit geprobeerd, dit komt omdat ik ben begonnen met een beginnerscursus digitale fotografie waarin CS2 ook behandeld word.
ik dacht zet CS2 op mn pc kan ik mooi de geleerde stof in praktijk brengen...
:( igg niet met RAW bestanden dus...

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jolanda » di okt 14 2008 8:51 pm

Saskia,
hoe bevalt de cursus?
Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Maud » di okt 14 2008 8:56 pm

Patrick schreef:CS2 is al vrij "oud". Er is nu net CS4 uitgekomen. Standaard zal dit soort software geen nieuwe camera's ondersteunen. Welke versies van Adobe software updates krijgen hangt van Adobe af...

Ik heb hier nooit last van gehad. Heb tot 2 maanden geleden CS2 gebruikt en heb een D80.
Ligt het dan aan de D60 dat dit niet gelezen kan worden??
Vreemd..

Succes!
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » di okt 14 2008 9:10 pm

De D60 is uitgekomen toen CS3 al een hele tijd gebruikt werd. Het zou dus zomaar kunnen zijn dat Adobe geen update heeft uitgebracht ter ondersteuning van de D60. De D80 is al wat ouder, de D90 wordt ook niet ondersteund.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Maud » di okt 14 2008 9:16 pm

Balen als dat zo is zeg...

Heb dit voor je gevonden op een ander forum. Heb de vraag en antwoorden even onder elkaar gezet.
Hopelijk heb je er wat aan!

Is there a plugin for The Nikon D60 NEF files for PS CS2? I already installed the RAW plugin v3.7 for photoshop CS2 but it won't work.
I get the message " Could not complete your request because it is not the right kind of document"

Guess I've to wait untill ACR release an updated version that supports the D60
(I've replied to myself. Kinda stupid. Aw well...)

You can use the DNG converter that comes with CS3 to read the NEF files and convert them to a DNG. Then CS2 will read them. An extra PITA step, but it will work.

try UFRAW from http://ufraw.sourceforge.net/ it is FREE and quite possibly better than Adobe Raw since I believe that they both share bits of DCRAW

You can also use VIEWNX - available from the NIKON Websites. You can make basic changes to your NEF file and then save it as a TIFF (or JPEG) - and CS2 it further from there. The main advantage of VIEWNX over the other stated options is that it will apply you camera settings to the NEF file. Also if you shoot NEF +JPEG it allows you to easily see the different files, tag them before you do single or batch converts.

I also had excellent results from Bibble LITE. I downloaded a free version of the software and used it when I accidentally shot NEF's with a D40 and my older verison of Nikon Capture could not open it...
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Gesloten

Terug naar “Fotobewerking en archivering”