Nikon 55-200mm / Nikon 55-200mm VR

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
Nikki__

Nikon 55-200mm / Nikon 55-200mm VR

Bericht door Nikki__ » zo okt 12 2008 11:29 am

Hallo

Ik zit een beetje in een dubio!
Ik kan een nikon Af-S 55-200mm lens kopen voor 96,- Is niks mis mee oid.
Hij heeft alleen geen VR.
Nu merk ik dat de lens met VR al snel 100 euro duurder is. Als ik naar de voorbeeld foto's kijk, zie ik geen onzuiverheden doordat er geen VR op zit.
Wie kan mij uitleggen wat nou het exacte voordeel is van een VR en of ik dit echt nodig ga hebben (vooral portret, zoom en soms sport).
Ik heb een statief waar mijn camera op kan. Die kan ik dus gebruiken voor portred ed.

Ook vroeg ik me af of het niet slimmer is om een 18-200 mm te kopen dan een 55-200 mm of maakt dit niet zo erg veel uit voor de dingen die ik wil fotograveren?

Bedankt!

Nikki

PeterG
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Nikon 55-200mm / Nikon 55-200mm VR

Bericht door PeterG » zo okt 12 2008 3:25 pm

Zolang de zon schijnt is er geen probleem. Als het licht echter minder wordt dan zal je sluitertijd en/of je iso omhoog moeten om een juiste belichting te krijgen.
Als het dan nog wat minder licht wordt, je diafragma helemaal openstaat en de iso-waarden tegen de grens van het aanvaardbare aanlopen, dan maakt het heel veel verschil dat je 3 tot 4 stops meer hebt door de VR.
Dat geldt natuurlijk vooral voor bewegende onderwerpen zoals bij sport. Het verschil tussen 1/30 of 1/250 wordt dan op de foto echt wel zichtbaar.

Peter

Nikki__

Bericht door Nikki__ » zo okt 12 2008 6:38 pm

Maar zou je dat probleem dan op kunnen lossen door hem op een statief te zetten (als je degen zonder VR hebt)?

PeterG
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door PeterG » zo okt 12 2008 8:32 pm

Nee gaat niet lukken bij sportfotografie. Door je statief bewegen de sporters niet minder.
Bij andere omstandigehden helpt een statief wel.

Je hebt n.l. 3 soorten onschepte:
1) jij beweegt/trilt = op te lossen met VR
2) je onderwerp beweegt = op te lossen met snellere sluitertijd
3) op het verkeerde punt scherpgesteld = meer oefenen.

Bij punt 1 is de werking van VR duidelijk. Vooral als de lichtomstandigheden slechter zijn en de sluitertijden teruglopen heb je VR nodig om je eigen bewegingen te compenseren. Vooral bij inzoomen (zonder VR) moet je ervanuit gaan dat de sluitertijd ongeveer gelijk moet zijn aan het aantal mm. Dus 200mm = dan 1/200ste. Omdat je een croptoestel hebt met de factor 1,5 moet dit dus eigenlijk 300mm = 1/300ste zijn. Dankzij de VR kan je dan terug naar bewegingsvrije foto's genomen op 1/30ste bij statische onderwerpen en 1/60ste-1/80ste voor bewegende onderwerpen. En met bewegen bedoel ik niet een wandelaar, maar iets of iemand met een behoorlijke snelheid (rennen).

Peter

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma okt 13 2008 1:19 am

De functie van VR is al uitgelegd, dus dat zal ik niet meer doen. Wel wil ik even vermelden dat de VR versie ook gewoon optisch een stuk beter is. Hij heeft zelfs een EISA Award gewonnen meen ik...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”