D3 sluiter in slow-motion
- Eeuw
- Forumlid
- Berichten: 3915
- Lid geworden op: do feb 07 2008 1:24 pm
- Locatie: Ja
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
D3 sluiter in slow-motion
Voor wie het eens op zijn gemak wil bekijken. En D3 sluiter in actie
http://regex.info/blog/2008-09-04/925
(ik weet niet hoe ik er een mooie link van kan maken in deze nieuwe versie, maar je snapt het wel)
http://regex.info/blog/2008-09-04/925
(ik weet niet hoe ik er een mooie link van kan maken in deze nieuwe versie, maar je snapt het wel)
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
- Gino
- Forumlid
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: vr feb 17 2006 6:47 am
- Locatie: Chapelle le Pont
- Contacteer:
Re: D3 sluiter in slow-motion
Leuk om dat eens te kunnen zien.
Wat een techniek is dat toch hé, knap hoor.
Bedankt voor het delen.
Groetjes, Gino
Wat een techniek is dat toch hé, knap hoor.
Bedankt voor het delen.
Groetjes, Gino

"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace
http://www.flickr.com/photos/nikongino/
http://www.flickr.com/photos/nikongino/
- Léon Obers
- Forumlid
- Berichten: 14887
- Lid geworden op: vr okt 28 2005 3:26 pm
- Locatie: Eindhoven
- Ervaringsniveau: *****
Re: D3 sluiter in slow-motion
@ Eeuw
Leuk zeg, die link.
Alleen je verandering van Avatar vind ik niet zo'n succes.
Leuk zeg, die link.
Alleen je verandering van Avatar vind ik niet zo'n succes.

Vriendelijke groet, Léon Obers
- Eeuw
- Forumlid
- Berichten: 3915
- Lid geworden op: do feb 07 2008 1:24 pm
- Locatie: Ja
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: D3 sluiter in slow-motion
Ok, ben ik weer..Léon Obers schreef:@ Eeuw
Leuk zeg, die link.
Alleen je verandering van Avatar vind ik niet zo'n succes.

het was een grap maar ik moet uitkijken..
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
Re: D3 sluiter in slow-motion
Eigenlijk vind ik de techniek belachelijk ouderwets... wist niet eens dat er een mechanische sluiter in zat, dacht dat het alleen de spiegel was wat je hoorde. Waarom zit er in godsnaam een mechanische sluiter op een digitale camera?? Je kan toch gewoon de chip aan en uit zetten. Op een videocamera zit toch ook geen mechanische sluiter.Nikon Gino schreef:Leuk om dat eens te kunnen zien.
Wat een techniek is dat toch hé, knap hoor.
- Léon Obers
- Forumlid
- Berichten: 14887
- Lid geworden op: vr okt 28 2005 3:26 pm
- Locatie: Eindhoven
- Ervaringsniveau: *****
Re: D3 sluiter in slow-motion
Het is niet altijd een kwestie van chip maar aan en uit zetten. Een en ander is behoorlijk afhankelijk van het soort chip-ontwerp, en de wijze waarop een chip "klaargemaakt" moet worden om een high res afbeelding te maken, en de data dan weer door te sturen voor verdere verwerking.
De huidige ontwerpen chips waarbij Live View mogelijk is, is waarschijnlijk een "half/half" ontwerp. Voor een lage resolutie of hoge deelresolutie (vergroting) kan de chip hierbij wel gebruikt worden op een wijze dat de belichtingstijd bepaalt wordt in de software. Voor de totale high res resolutie dan weer niet, de chip moet eerst "leeg" zijn.
Er zijn wel oudere modellen Nikon camera's geweest waar de sluiter feitelijk eenvoudiger van samenstelling was dan meniggeen dacht, en de sluitertijd softwarematig werd bepaald. De mechanische sluitertijd op een D1x gaat bijv. niet sneller dan 1/250 sec. Alle kortere tijden worden elektronisch bepaalt. Dat maakte dat de camera "officieel" een flitssynchronisatietijd had van 1/500 seconde. On-officieel met het gebruik van niet dedicated flitsers kon je echter elke sluitertijd gebruiken met flits, tot 1/16.000 seconde toe, omdat de sensor door de mechanische sluitertijd feitelijk altijd geheel openstaat en er geen afschaduwing plaats heeft van het 2e sluitergordijn als de flits afgaat.
Zelfportret testje met de D1x in 2005 met een oude Metz CT-60 reportageflits los in mijn hand (met gestrekte arm) bij 1/4000 seconde.
http://www.fotograaf.cc/ftp/D1X_flash-sync_4000.jpg
De huidige ontwerpen chips waarbij Live View mogelijk is, is waarschijnlijk een "half/half" ontwerp. Voor een lage resolutie of hoge deelresolutie (vergroting) kan de chip hierbij wel gebruikt worden op een wijze dat de belichtingstijd bepaalt wordt in de software. Voor de totale high res resolutie dan weer niet, de chip moet eerst "leeg" zijn.
Er zijn wel oudere modellen Nikon camera's geweest waar de sluiter feitelijk eenvoudiger van samenstelling was dan meniggeen dacht, en de sluitertijd softwarematig werd bepaald. De mechanische sluitertijd op een D1x gaat bijv. niet sneller dan 1/250 sec. Alle kortere tijden worden elektronisch bepaalt. Dat maakte dat de camera "officieel" een flitssynchronisatietijd had van 1/500 seconde. On-officieel met het gebruik van niet dedicated flitsers kon je echter elke sluitertijd gebruiken met flits, tot 1/16.000 seconde toe, omdat de sensor door de mechanische sluitertijd feitelijk altijd geheel openstaat en er geen afschaduwing plaats heeft van het 2e sluitergordijn als de flits afgaat.
Zelfportret testje met de D1x in 2005 met een oude Metz CT-60 reportageflits los in mijn hand (met gestrekte arm) bij 1/4000 seconde.
http://www.fotograaf.cc/ftp/D1X_flash-sync_4000.jpg
Vriendelijke groet, Léon Obers
- a90
- Forumlid
- Berichten: 4882
- Lid geworden op: di nov 07 2006 10:20 pm
- Locatie: Nieuw Vennep
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: D3 sluiter in slow-motion
Kom je dan niet een beetje in de buurt van de theoretische maximale snelheid van de synchronisatie ? Ik dacht altijd dat de limiet van 1/250e was gebasseerd op de hoogste snelheid waarbij het synchronisatie proces nog met elkaar overweg kon.
Als we praten over 1/4000e dan lijkt het mij dat de flits 'aan' staat gedurende het moment dat de sluiter opent en sluit. Ik verwacht dat de tijd dat er een flits is dan langer is dan de sluitertijd lang is.
Of zit de trigger van de synchronisatie voor de flits bij het opklappen van de spiegel ?
Als we praten over 1/4000e dan lijkt het mij dat de flits 'aan' staat gedurende het moment dat de sluiter opent en sluit. Ik verwacht dat de tijd dat er een flits is dan langer is dan de sluitertijd lang is.
Of zit de trigger van de synchronisatie voor de flits bij het opklappen van de spiegel ?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- Patrick
- Clublid
- Berichten: 27184
- Lid geworden op: do nov 01 2007 7:24 pm
- Locatie: Velserbroek
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: D3 sluiter in slow-motion
Volgens mij had zelfs de D70 een deels elektronische sluiter. En een flitssynchronisatietijd van 1/500.Léon Obers schreef:Er zijn wel oudere modellen Nikon camera's geweest waar de sluiter feitelijk eenvoudiger van samenstelling was dan meniggeen dacht, en de sluitertijd softwarematig werd bepaald. De mechanische sluitertijd op een D1x gaat bijv. niet sneller dan 1/250 sec. Alle kortere tijden worden elektronisch bepaalt. Dat maakte dat de camera "officieel" een flitssynchronisatietijd had van 1/500 seconde.
Re: D3 sluiter in slow-motion
Leuk! Wat is eigenlijk de functie van dat tweede spiegeltje?
- Léon Obers
- Forumlid
- Berichten: 14887
- Lid geworden op: vr okt 28 2005 3:26 pm
- Locatie: Eindhoven
- Ervaringsniveau: *****
Re: D3 sluiter in slow-motion
De maximale synchronisatie van spleetsluiters is gebaseerd op een nog volledig vrijstaande "open" sluiter van het hele filmvlak of sensor bij digitale camera's. Is die bijv. 1/250 seconde en stel je de sluiter in op 1/500 seconde is het tweede sluitergordijn al aan het dichtgaan, voordat het eerste sluitergordijn al aan de andere kant is. Een "spleet" die zo breed is als ongeveer de halve hoogte of breedte bij die tijd. Wordt er dan geflitst is slechts de helft van je film of sensor belicht.a90 schreef:Kom je dan niet een beetje in de buurt van de theoretische maximale snelheid van de synchronisatie ? Ik dacht altijd dat de limiet van 1/250e was gebasseerd op de hoogste snelheid waarbij het synchronisatie proces nog met elkaar overweg kon.
Als we praten over 1/4000e dan lijkt het mij dat de flits 'aan' staat gedurende het moment dat de sluiter opent en sluit. Ik verwacht dat de tijd dat er een flits is dan langer is dan de sluitertijd lang is.
Of zit de trigger van de synchronisatie voor de flits bij het opklappen van de spiegel ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spleetsluiter
Bij de Nikon D1x is die spleet echter nooit kleiner dan de volledige hoogte van de sensor. Dus er is bij de D1x altijd een volledig open beeld om te flitsen. De sluitertijd wordt hier bepaald door het afkappen van het sensorsignaal. Het 2e sluitergordijn komt er pas achteraan als de sensor zelf al niet meer werkt om licht op te nemen.
De flitsstijd van een flitser is meestal vele malen korter dan een sluitertijd van de camera. Voor computergestuurde "niet dedicated" flitsers met een eigen fotocelletje is de flits ergens tussen 1/1000 en 1/40.000 sec. voor de hoogste piek energie afhankelijk of er op grotere of kortere afstand geflitst wordt. Ondanks dat die hoogste piek zo kort is, heeft een flits nog steeds wel een voorgloeitijd nodig om op volle sterkte te komen en een nagloeitijd voordat de flitsbuis helemaal uit is.
Verder is dan belangrijk dat de flitser precies op het juiste punt wordt onstoken zodat het volle vermogen van de flits precies in de volle opening zit van een sluitertijd.
Bij sychronisatie op het eerste sluitergordijn klopt die ontsteking altijd wel binnen niet te korte "elektronische" sluitertijden. Bij erg korte tijden gaat het volle vermogen en de nagloeitijd niet meer fraai in pas lopen met de werkelijke sluitertijd. Er wordt dan een deel van de "piek" en nagloeitijd afgekapt, waardoor het flitsrendement lager gaat uitvallen in je belichting van een opname. Een en ander is ook afhankelijk of je een lange of korte flitstijd zult verwachten op grond van de afstand en dat fotocelletje. Omdat de belichting zeer onbetrouwbaar gaat worden, en het resultaat meer en meer "try and error" is om de juiste vermogens en diafragma instellingen te bepalen, is dat de reden dat Nikon voor haar dedicated flitsers geen sluitertijden toestaat dan 1/500 seconde voor die D1x. Met niet dedicated flitsers gaat dat wel.
De kortste sluitertijd op een D1x van 1/16.000 seconde valt er van het vermogen heel veel weg door het afkappen van die piek. Misschien verlies je al gauw 2-3 stops aan licht van wat het volgens de gemeten waarde zou moeten zijn.
Maar omdat je binnen een seconde je resultaat ziet op de LCD, kun je snel corrigeren en nieuwe opnamen maken.
Dit is slechts nog één deel in het verhaal.
Door in plaats van synchronisatie op het 1e sluitergordijn, synchronisatie op het 2e sluitergordijn te kiezen, is de afkapping van de flits veel rigoreuzer omdat het gebeurd net voordat het tweede sluitergordijn of de elektronische afkapping van de sensor zal plaatsvinden. Sluitertijden korter dan pakweg 1/1600 of 1/2000 seconde zijn dan al niet meer praktisch toe te passen.
Van die snellere afkapping van het vermogen van flitsers op het 2e sluitergordijn maakte ik dankbaar gebruik doordat mijn "ouderwets" zware 3200 Watt/seconde studioflitsers "normaal" niet ver genoeg naar beneden konden worden ingesteld om aan de voor kleinbeeld / APS-C sensor formaat gebruikelijke vrij grote diafragma-openingen te komen.
Die studioflitsers stammen nog uit de tijd dat ik veel met een technische camera werkte, waar je met veel kleinere diafragma-openingen werkt ( f 22 - f32).
Ik gebruikte bij synchronisatie op het 2e sluitertijd dan typisch een sluitertijd op de camera van 1/640 of 1/800 seconde.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Léon Obers
- Forumlid
- Berichten: 14887
- Lid geworden op: vr okt 28 2005 3:26 pm
- Locatie: Eindhoven
- Ervaringsniveau: *****
Re: D3 sluiter in slow-motion
Via de halfdoorlaatbaarheid in het midden van de hoofdspiegel gaat licht via dat 2e spiegeltje naar de autofocus module die in de bodem van de camera is gemonteerd.Snah schreef:Leuk! Wat is eigenlijk de functie van dat tweede spiegeltje?
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Eeuw
- Forumlid
- Berichten: 3915
- Lid geworden op: do feb 07 2008 1:24 pm
- Locatie: Ja
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: D3 sluiter in slow-motion
Ik kwam nog een leuke illustratie tegen van het sluitersysteem van Nikon,

al weet ik niet of dit voor ALLE modellen van Nikon dslr's geldt.

al weet ik niet of dit voor ALLE modellen van Nikon dslr's geldt.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
- a90
- Forumlid
- Berichten: 4882
- Lid geworden op: di nov 07 2006 10:20 pm
- Locatie: Nieuw Vennep
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: D3 sluiter in slow-motion
Leon, erg bedankt voor de toelichting. Het is me een stuk duidelijker geworden nu.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"