foto`s steeds overbelicht
foto`s steeds overbelicht
Hallo beste forumleden,
Met mijn D 40X met de 18/55 meegeleverde lens worden mijn opnames heel vaak overbelicht. Dit zowel in de automaatstand, danwel stand A. Ik probeer zoveel mogelijk mijn witbalans te regelen naar de omstandigheden maar toch zijn 7 van de 10 buitenopnames overbelicht.
Heeft iemand een tip voor mij hoe dit op te lossen?
Vriendelijke groet,
Erwin
Met mijn D 40X met de 18/55 meegeleverde lens worden mijn opnames heel vaak overbelicht. Dit zowel in de automaatstand, danwel stand A. Ik probeer zoveel mogelijk mijn witbalans te regelen naar de omstandigheden maar toch zijn 7 van de 10 buitenopnames overbelicht.
Heeft iemand een tip voor mij hoe dit op te lossen?
Vriendelijke groet,
Erwin
Re: foto`s steeds overbelicht
lensdop erop houden, nee flauw.
Gebruik je een zonnekap?
Post eens wat voorbeelden, kunnen we via de exif gegevens checken wat er aan de hand is.
Trouwens, de witbalans corrigeert alleen de kleurtemperatuur dus dat heeft niets met de belichting van doen.
Gebruik je een zonnekap?
Post eens wat voorbeelden, kunnen we via de exif gegevens checken wat er aan de hand is.
Trouwens, de witbalans corrigeert alleen de kleurtemperatuur dus dat heeft niets met de belichting van doen.
Laatst gewijzigd door mikemix op ma okt 13 2008 2:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Erwin, ten eerste kan je kijken of je belichtingscorrectie niet toevallig in de + staat (+0,7 of +1,3). Als dat niet het geval is kun je controleren of je belichting op spotmeting staat, zet deze op centraal gericht meten 

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Met witbalans regel je niet de wel/niet overbelichting van je foto, dat doe je met de belichtingscorrectie. Daarnaast kan een hoog contrast foto (groot verschil tussen donker en licht, bv een vogel in de lucht) nagenoeg altijd resulteren in overbelichting, de camera pakt immers een gemiddelde belichting.
De werkzijze is simpel: zet je lcd schermpje op 'hoge lichten', hier gaan de overbelichtte delen knipperen (ik neem aan dat dat ook op een D40 werkt), als er iets knippert met de correctie onderbelichten.
ajuus
emiel
De werkzijze is simpel: zet je lcd schermpje op 'hoge lichten', hier gaan de overbelichtte delen knipperen (ik neem aan dat dat ook op een D40 werkt), als er iets knippert met de correctie onderbelichten.
ajuus
emiel
WEBsite: https://docs.com/emiel-stroeve
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Standaard gebruik ik een onderbelichting van -0.7EV. Dat voorkomt veelal eventuele problemen zonder de boel veel te donker te maken...
Emiel; wat bedoel je met "hoge lichten op de LCD? En hoe werkt dat dan?
ik heb de handleiding van de d40x even niet bij de handbusdriver.erwin schreef:Emiel; wat bedoel je met "hoge lichten op de LCD? En hoe werkt dat dan?

ajuus
emiel
WEBsite: https://docs.com/emiel-stroeve
- Cookie1397
- Clublid
Ik heb de belichtingscorrectie bij mijn d40 standaard op -0.7 staan omdat ik gemerkt heb dat m'n d40 nogal de neiging tot overbelichten heeft.
Hoge lichten op het lcd scherm; als je een foto terug kijkt op het display. Handleiding blz 52 (alles wat knippert is zo ver overbelicht dat er geen beeldinformatie meer is)
Groet ed
Hoge lichten op het lcd scherm; als je een foto terug kijkt op het display. Handleiding blz 52 (alles wat knippert is zo ver overbelicht dat er geen beeldinformatie meer is)
Groet ed
Nikon Z Z & de maskers
Hallo Cookie,
Daar je de tweede forumadviseur bent die een onderbelichting van 0.7 aanraad, lijkt me dat zeer zinvol om te proberen. Als ik met het +/- knopje en het instelwieltje 0.7 instel, blijft deze waarde dan automatisch op de camera staan of moet dit elke keer weer opnieuw ingesteld worden?
groet,
Erwin
Daar je de tweede forumadviseur bent die een onderbelichting van 0.7 aanraad, lijkt me dat zeer zinvol om te proberen. Als ik met het +/- knopje en het instelwieltje 0.7 instel, blijft deze waarde dan automatisch op de camera staan of moet dit elke keer weer opnieuw ingesteld worden?
groet,
Erwin
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Dat blijft staan. Iets dat je trouwens heel eenvoudig even had kunnen uitproberen...busdriver.erwin schreef:Daar je de tweede forumadviseur bent die een onderbelichting van 0.7 aanraad, lijkt me dat zeer zinvol om te proberen. Als ik met het +/- knopje en het instelwieltje 0.7 instel, blijft deze waarde dan automatisch op de camera staan of moet dit elke keer weer opnieuw ingesteld worden?

- gongon
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Dank je Patrick, voor deze tip. Gisteren was ik foto`s aan het maken en toen dacht ik ineens dat ik deze tip weleens voorbij had zien komen op dit forum. Elke keer als ik die hoge lichten zag knipperen wist ik niet zo gauw meer wat ik er aan moest doen, maar zoals ik al zei, gisteren schoot het me weer te binnen.Patrick schreef:Standaard gebruik ik een onderbelichting van -0.7EV. Dat voorkomt veelal eventuele problemen zonder de boel veel te donker te maken...
Dus gelijk maar in praktijk gebracht. De luchten zijn gelijk veel mooier.
Groetjes Gonnie.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Grappig dat je dit oude berichtje weer even terughaald.gongon schreef:Dank je Patrick, voor deze tip. Gisteren was ik foto`s aan het maken en toen dacht ik ineens dat ik deze tip weleens voorbij had zien komen op dit forum. Elke keer als ik die hoge lichten zag knipperen wist ik niet zo gauw meer wat ik er aan moest doen, maar zoals ik al zei, gisteren schoot het me weer te binnen.Patrick schreef:Standaard gebruik ik een onderbelichting van -0.7EV. Dat voorkomt veelal eventuele problemen zonder de boel veel te donker te maken...
Dus gelijk maar in praktijk gebracht. De luchten zijn gelijk veel mooier.

Ik weet wel dat ik met de D200 betere belichtingen heb dan vroeger met de D70; die was toch wat onbetrouwbaarder op dat gebied. Iets soortgelijks schijnt de D80 ook te hebben. Hoe het met de D90 zit weet ik niet.
Hoe dan ook, als je op veilig wilt gaan is het onder veel omstandigheden verstandig om die - 2/3 EV te doen.
Waarom?Patrick schreef:Hoe dan ook, als je op veilig wilt gaan is het onder veel omstandigheden verstandig om die - 2/3 EV te doen.
Vind ik dus een slechte tip.
Wat dacht je er van om juist te belichten?
Check altijd je histogram, hoe deden we dat dan in het analoge tijdperk?
-
- Forumlid
Erwin,
mocht ISO auto AAN staan, zet dat dan eens UIT.
mocht ISO auto AAN staan, zet dat dan eens UIT.