Hallo allemaal,
Ik heb even een vraagje voor iedereen die in opdracht werkt.
Hoe doen jullie de afhandeling wat betreft nabestellingen?
Tot nu toe kies ik meestal een aantal foto's uit, en die druk ik gewoon 10x15 af.
Dan laat ik de mensen kiezen welke ze uitvergroot willen hebben etc.
Ik vindt het alleen lastig dat veel mensen dan ook direct die foto's ook willen hebben.
Hoe doen jullie dit? Alle foto's terug nemen? geen foto's afdrukken maar via mail? Of geld vragen voor alle foto's die genomen worden?
Kortom hoe gaan jullie hiermee om.
En hoe zorgen jullie dat er op de foto's copyright komt te staan door bijv je naam, in welk programma doe je dit?
Ik hoop dat jullie tips hebben,
Alvast Bedankt.
Hanneke
Nabestellingen
-
Marco_
Re: Nabestellingen
Kun je de foto's niet eerst digitaal in een lage resolutie presenteren, en daarna pas laten afdrukken ?
-
GSAndré
Contactsheet aan de mensen laten zien, en vandaar af laten kiezen.
Maar beter is nog gewoon zelf de vergrotingen te kiezen. Tenslotte ben jij de fotograaf,
en bepaald welke de geschikt zijn. Dit voorkomt tevens een hoop gediscussieer !
Maar beter is nog gewoon zelf de vergrotingen te kiezen. Tenslotte ben jij de fotograaf,
- Patrick
- Clublid

- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik ben bang dat het zo niet echt werk bij dit soort werk. Als er mensen op staan, dan telt of een foto technisch goed is een stuk minder. Het is veel belangrijker dat de mensen ze leuk vinden.GSAndré schreef:Contactsheet aan de mensen laten zien, en vandaar af laten kiezen.
Natuurlijk moet je de kwalitatief slechte foto's er wel uithalen. Maar welke uiteindelijk in een boek of nabestelling komen, dat is aan de klanten!