Hoe archiveren ?

Discussies over fotobewerking en archivering
Marco_

Hoe archiveren ?

Bericht door Marco_ » do okt 16 2008 7:53 pm

Ik vroeg me net af.. hoe slaan jullie foto's op de harde schijf op ? Ik doe het eigenlijk heel simpel. Een mapje met de datum (jaar_maand_dag) plus het onderwerp, en zo staat alles automatisch op datum gerangschikt. Het is alleen best wel onhandig als ik een foto zoek waarvan ik weet dat ik hem ooit gemaakt heb en dat 'ie "ergens" moet staan.

Gebruiken jullie een andere methode of misschien een apart programma ?

Snah
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Hoe archiveren ?

Bericht door Snah » do okt 16 2008 8:49 pm

Je kunt elke foto voorzien van meerdere "keywords" of "tags" met bijvoorbeeld CS2/3. De meeste pc's bezitten zoekprogramma's. Op een Mac zit " spotlight".
Werkt prima

vulture
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door vulture » do okt 16 2008 9:05 pm

Ik gebruik er tot volle tevredenheid Lightroom voor zie http://www.adobe.com/nl/products/photoshoplightroom/
Kun je ook je foto's mee bewerken!

Marco_

Bericht door Marco_ » do okt 16 2008 11:06 pm

Dank u. Het ziet er naar uit dat ik wat nieuwe software moet gaan downloaden kopen.

Jos
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jos » vr okt 17 2008 9:08 am

Ik beschrijf elke foto in een acces database, compleet met trefwoorden. Ik hou die database al minstens tien jaar bij en er zitten dus 1000den en 1000den opnames is, ook dia's. Via een hyperlinkveld kunnen digitale bestanden worden geopend. De bestandsnaam is als volgt opgebouwd: voorbeeld: 20081017 Maassluis - Havenstraat 7 D300-03356 Foto's worden in mappen op plaats opgeborgen. Alles staat 2 keer op de PC, op een externe schijf en op DvD (die ik 3 jaar houdbaar acht)
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Marco_

Bericht door Marco_ » vr okt 17 2008 9:48 am

Ik heb ook wel eens met Access zitten stoeien. Wat mij echter niet lukte is om foto's te importeren en de database snel te houden. Hoe doe je dat met die hyperlinks dan ? Doe je een link naar een lokaal bestand ?

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » vr okt 17 2008 2:51 pm

Inderdaad. Je kunt een veld hyperlink aanmaken in de tabel. Vul hierin een reeks tekens (ik gebruik de oorspronkelijke bestandsnaam, dus bijvoorbeeld D300-045678) in. Klik hierop met de rechter muisknop en zoek het bestand dat je wil koppelen. Het bestand kun je in elke viewer die je wil laten openen. Let er wel op dat je je foto's niet plotseling op een ander schijfstation zet, want dan is de link verloren. Denk dus heel goed na over de opzet van je mappenstructuur. Die kan daarna immers niet veranderd worden zonder de hyperlink kwijt te raken. Bij mij werkt het hoe dan ook perfect. Groor voordeel is dat een accesdatabase een langer leven beschoren is dan al die indeelgadgets van picassa en photoshop en zo. En anders is zo'n database wel weer te converteren naar een ander formaat.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr okt 17 2008 2:59 pm

Jos schreef:Inderdaad. Je kunt een veld hyperlink aanmaken in de tabel. Vul hierin een reeks tekens (ik gebruik de oorspronkelijke bestandsnaam, dus bijvoorbeeld D300-045678) in. Klik hierop met de rechter muisknop en zoek het bestand dat je wil koppelen. Het bestand kun je in elke viewer die je wil laten openen. Let er wel op dat je je foto's niet plotseling op een ander schijfstation zet, want dan is de link verloren. Denk dus heel goed na over de opzet van je mappenstructuur. Die kan daarna immers niet veranderd worden zonder de hyperlink kwijt te raken. Bij mij werkt het hoe dan ook perfect. Groor voordeel is dat een accesdatabase een langer leven beschoren is dan al die indeelgadgets van picassa en photoshop en zo. En anders is zo'n database wel weer te converteren naar een ander formaat.
Klinkt allemaal wel erg bewerkelijk. Mooi als je het bijhoudt, maar veel, heel veel werk! :egeek:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Frederix

Bericht door Frederix » vr okt 17 2008 6:02 pm

Ik fotografeer nu bijna 40 jaar. Ik bewaar sinds begin jaren 70 mijn filmstroken in ordners met bladen van pergamonpapier. Hier kan ik de negatiefstroken in schuiven. Er kunnen zeven stroken van 6 negatieven op één blad, dus 42 negatieven per blad.

Ik heb zo'n vijftien jaar geleden in DBase III een database gemaakt waarin ik per negatiefstrook aangeef wanneer en waar de foto's zijn gemaakt en ik geef aan wat het onderwerp is. Ik heb een serie van 50 vaste "tags" die ik waar of onwaar kan maken. In Clipper had ik een DOS-applicatie geschreven waarmee ik de database kon bewerken. Op deze manier kon ik "snel" bepaalde negatiefstroken terug vinden. Er was geen beeld bij, vijftien jaar geleden was een filmscanner -voor mij althans- niet beschikbaar.

Ruim 7 jaar geleden heb ik mijn filmscanner gekocht. Ik ben toen begonnen om mijn negatieven te scannen. Ik heb een PHP scriptje geschreven. Hiermee kan ik mijn database bewerken. Ik kan nu door mijn negatiefstroken zoeken, ik kan ze bekijken, alles gewoon op mijn scherm. Ik krijg de negatiefstroken als een soort contactvellen op mijn scherm. Klik ik op een strook, dan komt alleen die strook met de bijbehorende gegevens uit de database op mijn scherm.

Afbeelding

Ik heb inmiddels al mijn negatiefstroken, ook de alleroudste, gescand.

Het was merkwaardig dat ik digitaal door mijn analoog materiaal kan bladeren, maar het digitale materiaal (dat heb ik ook) was niet goed te doorzoeken. Ik bewaar mijn digitale foto's op dezelfde wijze als mijn negatieven. Ik maak mapjes met 42 bestanden aan, 7 "rijen" van elk 6 bestanden. Ik noem het virtuele negatiefbladen met virtuele negatiefstroken. Het klinkt raar, maar ik kan mijn negatievenbestand en zijn voordelen nu ook gebruiken voor mijn digitale foto's. Ik bewaar de foto's op CD's waar 5 vituele negatiefbladen op passen. Ik maak kopieen op DVD's. Ik denk er over na om deze foto's op SD-kaartjes te bewaren. Deze kosten niet veel, maar ze zijn denk ik stabieler en veiliger dan CD's of DVD's. Ik denk dat ik op een 4GB kaartje zo'n 30 vituele bladen passen. In totaal bevat mijn negatievenbestand nu ruim 45.000 bestanden.
Laatst gewijzigd door Frederix op za okt 18 2008 4:01 pm, 4 keer totaal gewijzigd.

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » za okt 18 2008 7:48 am

Klinkt allemaal wel erg bewerkelijk. Mooi als je het bijhoudt, maar veel, heel veel werk!
Het is ook veel werk. Maar ik heb inmiddels een workflow ontwikkeld waarmee het toch redelijk snel gaat. Belangrijkste is dat ik beschik over een van beeldbewerkingssoftware onafhankelijk systeem. En zelfs als de de hyperlinks verloren gaan, kan ik een plaat heel snel opzoeken door met knippen en plakken via een filemanager (zoals windows verkenner) te zoeken

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » za okt 18 2008 9:42 am

Beeld krijgt een naam, datum, volgnummer. (jjmmdd_naam_001.extensie). Beelden worden opgeslagen in mappen per dag in mappen per maand. Het lopende jaar staat op de primaire schijf. Backup van deze schijf ieder uur op een tweede interne schijf (TimeMachine). Database is Expression Media. Hier worden trefwoorden, lokatie, gebeurtenis etc toegevoegd.
Aan het einde van het jaar wordt de gehele map naar een externe harde schijf verplaatst via Expression Media. De database blijft dan intact.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za okt 18 2008 1:14 pm

Indrukwekkend Frederix. :egeek:

Maar waar ik echt geschokt door ben: je hebt ook digitaal fotomateriaal? :shock: :shock: :shock:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » za okt 18 2008 1:29 pm

Frederix schreef:Ik maak kopieen op DVD's. Ik denk er over na om deze foto's op SD-kaartjes te bewaren. Deze kosten niet veel, maar ze zijn denk ik stabieler en veiliger dan CD's of DVD's.
Waar baseer je die uitspraak op?
Als je onderzoeken leest naar de houdbaarheid van archiefmateriaal dan staat staat daar meestal bij dat er van flash geheugen alleen maar bekend is hoe vakk het overschreven kan worden, maar dat er absoluut niet bekend is hoe lang ze de gegevens bewaren. Als je een DVD neemt dan kun je daar iets meer op kwijt dan op een 4GB SD kaart en er zijn wel goed bewaarbare DVDs op de markt. In de c't van vorige maand kwamen ze uit op Archival Grade DVDs van Verbatim.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Frederix

Bericht door Frederix » za okt 18 2008 3:49 pm

Patrick schreef:Indrukwekkend Frederix. :egeek:

Maar waar ik echt geschokt door ben: je hebt ook digitaal fotomateriaal? :shock: :shock: :shock:
Ja hoor, foto's van verjaardagen, vakanties e.d. worden met een digitale compact gemaakt, bijna altijd door mijn vrouw. :mryellow:

Zelf houd ik het uiteraard op analoog. :mrgreen:

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za okt 18 2008 3:51 pm

Frederix schreef:Zelf houd ik het uiteraard op analoog. :mrgreen:
Gelukkig... ik was echt bang dat je ook, tja, zoals ons bent! :mryellow:

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”