Een grijskaart om de witbalans te meten

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Een grijskaart om de witbalans te meten

Bericht door ALE » za okt 25 2008 1:49 am

Dit draadje is geschreven op verzoek van diverse forumleden om wat meer uitleg te krijgen over een grijskaart en het gebruik ervan. Op voorhand wil ik duidelijk stellen dat ik geen techneut noch schrijver ben.

Achtergrond info:
De technische aspecten over witbalans, de bekende 18% grijswaarde van een camera en de RGB waarde laat ik hier achterwege. Er vertoeven hier leden die dit veel beter kunnen beschrijven dus hierbij zijn jullie van harte uitgenodigd.

Een grijskaart als referentie geeft de beste garantie om de witbalans in digitale foto's perfect uitgebalanceerd te krijgen. Alleen met de juiste witbalans ben je er van verzekerd dat je de accurate kleuren krijgt ongeacht de lichtcondities waaronder de foto is genomen. In tegenstelling tot wat onze ogen waarnemen is een digitale camera niet instaat om de kleur wit automatisch als wit te herkennen. De camera neemt het licht waar die wordt gereflecteerd op je onderwerp te weten blauwachtig overdag en meer naar het oranje bij gloeilampen. Door een grijskaart als referentiefoto op te nemen in je serie, ongeacht de lichtomstandigheden of lichtbronnen, ben je instaat om de juiste witbalans te verkrijgen voor al die opnames. De referentie foto kan worden gebruikt, in o.a. Capture NX, Photoshop en ongetwijfeld ook andere pakketten, om simpel de juiste kleuren te verkrijgen zonder de kleurafwijkingen die worden veroorzaakt door verschillende lichtbronnen. Het beste resultaat wordt verkregen door je foto's in RAW te schieten. Je bent dan instaat om een batch verwerking te starten die alle foto's synchroniseert naar de juiste witbalans vermits die opnames uiteraard onder dezelfde lichtconditie zijn genomen.

Gebruik in praktijk, het maken van WB referentiefoto's:
In een studio.
Zolang de lichtbron gelijk blijft kan je als eerste, tijdens of de laatste foto als referentie WB opnemen in je serie. Houd de grijskaart bij je onderwerp
(bij het gezicht bijvoorbeeld) maar wel zo dat de grijskaart belicht wordt door dezelfde lichtbron (strobe o.i.d).

In de buitenlucht.
Ook hier geldt, zolang het licht niet significant verandert kan je ook hier de eerste of laatste foto van je serie als WB referentie opnemen. Leg de
grijskaart ergens op de grond, houd het voor je lens zolang je camera maar op het onderwerp gericht is. Probeer reflectie op de kaart wel te vermijden, kantel de kaart desnoods iets om zodoende zuiver de kleur grijs te krijgen.

Verwerking van je foto's:

Bridge CS3.
- Selecteer de foto met de grijskaart er op (je referentiefoto)
- Druk op CTRL+R om Camera RAW te openen
- Selecteer de WB pipet, derde icoon van linksboven naast het handje
- Houd de pipet op de grijskaart en klik met je linker muis
- Je ziet je kleuren veranderen en tevens veranderen de temperatuur- en kleurwaarden van de WB aan de rechter zijde
- Klik op Gereed (rechtsonder in je beeld)
- Je bent weer terug in Bridge CS3 en selecteer nu de foto's die bij deze WB referentiefoto behoren
- Rechtsklik op een van de geselecteerde foto's, kies voor: instellingen ontwikkelen - vorige conversie
- Al je foto's zijn nu aangepast met de juiste temperatuur- en kleurwaarde
- Done

Alleen met Camera RAW.
- Open al je foto's inclusief de referentiefoto in Camera RAW
- In het linker venster worden je foto's weergegeven
- Selecteer je referentiefoto
- Selecteer de WB pipet, derde icoon van linksboven naast het handje
- Houd de pipet op de grijskaart en klik met je linker muis
- Je ziet je kleuren veranderen en tevens veranderen de temperatuur- en kleurwaarden van de WB aan de rechter zijde
- Klik op de knop "Alles Selecteren" links boven in het scherm
- Klik op de knop daaronder "Synchroniseren
- Markeer alleen de Witbalans in het venster dat geopend wordt
- OK
- Al je foto's zijn nu aangepast met de juiste temperatuur- en kleurwaarde
- Klik op Gereed (rechtsonder in je beeld)
- Done

Capture NX2
- Open je WB referentiefoto
- selecteer “Camera Instellingen” aan de rechterzijde
- Kies voor: Witbalans - Kleurtemperatuur instellen - grijspunt instellen
- Grijspuntmeting - Eén punt gebruiken - Starten
- Breng de pipet naar de grijskaart en links klikken
- Je ziet je kleuren veranderen en tevens verandert de grafiek van de WB aan de rechter zijde
- Gebruik deze instelling nu voor de serieverwerking zoals je die normaal ook toepast om de WB van de andere foto's aan te passen
- Done

Ter illustratie volgt hier een voorbeeld:

1) Origineel (kleur muur en beton op de grond klopt niet met de werkelijkheid)
Afbeelding

2) WB aangepast op de manier zoals hierboven beschreven staat: zie "Alleen met Camera RAW". Dit is de werkelijke kleur van de muur en beton !
Afbeelding

3) De Witbalans referentiefoto
Afbeelding

Ik hoop dat het gebruik en het voordeel van een grijskaart hiermee duidelijk(er) is geworden.
Met vriendelijke groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Theo van der Heijden
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Een grijskaart om de witbalans te meten

Bericht door Theo van der Heijden » za okt 25 2008 8:36 am

Arthur

G E W E L D I G !
Hier kunnen we wat mee.

Ik heb de grijskaart inmiddels in mijn bezit, nu de foto's nog.
De platen die ik van jou zie langskomen zetten in ieder geval aan tot inspiratie en gebruik van de verschillende hulpmiddelen.
Zeer bedankt
Theo van der Heijden
Lid NCN
[flickr=http://www.flickr.com/photos/theo_vanderheijden/]

Frans Keijzers
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Frans Keijzers » za okt 25 2008 8:41 am

Arthur, duidelijker als dit kan het niet worden uitgelegd. :D
Groet, Frans

Nikon D80 - Nikkor AF-S DX 18-70mm F/3.5-4.5 G IF - Nikkor 50mm AF F/1.8 D - Sigma 70-200mm F2.8 APO EX DG MACRO II HSM Nikon
http://www.franskeijzers.com

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » za okt 25 2008 8:49 am

Arthur top uitgelegd, een hele zinvolle bijdrage.

V70ORD5
Forumlid
Forumlid

Bericht door V70ORD5 » za okt 25 2008 9:01 am

En waar kan Jan d'n Ollander deze kaartjes het bested/goedoopste verkrijgen?
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » za okt 25 2008 9:04 am

V70ORD5 schreef:En waar kan Jan d'n Ollander deze kaartjes het bested/goedoopste verkrijgen?
Resultaat van 1e pagina Google op "grijskaart"
http://www.focusfx.nl/dynatech-grijskaa ... p-281.html

Voor goedkoper ff zelf door Googelen :mrgreen:

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » za okt 25 2008 9:09 am

Duidelijk uitleg,

Ik gebruik hem exact op deze manier bij bruiloften e.d.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » za okt 25 2008 9:10 am

Mijn grijskaart komt uit de US, zaterdags besteld en woensdag reeds in huis. Hier de URL: http://www.rawworkflow.com/

Van Marco kreeg ik dit adres in NL door: http://www.focusfx.nl/grijskaarten-c-58.html
Suc6,

ALE

MarileenK
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MarileenK » za okt 25 2008 9:14 am

Een bladwijzer!
Dank u zeer :mrgreen:

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door André » za okt 25 2008 9:23 am

Ikzelf heb vorig jaar in een vlaag van verstands verbijstering een expodisk gekocht (op de zoomexpierence uit sjagerijnigheid omdat het zo vreselijk druk was en ik persee iets wilde kopen) Daar wat mee "gespeeld" maar zou het gebruik hiervan nu ongeveer vergelijkbaar zijn ???

Met een expodisk maak je met de disk voor je lens een referentie foto vooraf, die je vervolgens tijdens de verdere shoot gebruikt als witbalans preset instelling. Dan hoef je achteraf niets meer aan de witbalans aan te passen.

Oeps, ik realiseer me nu, dat ik eigenlijk niet eens weet of dit met de D90 ook kan, effe de handleiding gaan besnuffelen.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Frederix

Bericht door Frederix » za okt 25 2008 9:27 am

Hoi ALE,

Prima uitleg. Ik heb er wel eens over nagedacht om dit toe te passen bij analoge fotografie. Daar moet het uiteraard ook goed kunnen werken. Probleem waar je tegen aanloopt is dat het grijze vlak van de grijskaart op de scan van het negatief niet egaal grijs is door de korrelstructuur van de film. Het aanklikken met het pipetje levert dan niet altijd het juiste resultaat op. Eigenlijk zou het pipetje een grootte moeten hebben van bv 5x5 of 10x10 pixels i.p.v. 1 pixel.

Om dit goed te kunnen toepassen zou je volgens mij de camera op "M" moeten zetten om geen varatie in de belichting te krijgen.

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » za okt 25 2008 9:39 am

Frederix schreef: Eigenlijk zou het pipetje een grootte moeten hebben van bv 5x5 of 10x10 pixels i.p.v. 1 pixel.
Dat kan ook Fred. Ik weet dit alleen in PS. Misschien kan het ook in CNX2, dan meldt iemand dat wel.
- Open je foto in PS
- Klik op de pipet aan de linkerzijde van je scherm
- Nu zie je links bovenin je scherm, naast het pipet icoontje, het woord "Monstergrootte" staan
- Selecteer pijltje om het trekvenster te openen en maak de keuze uit je grootte.
- Deze instelling wordt voor altijd onthouden totdat je haar weer aanpast

Standaard heb ik de monstergrootte op gemiddeld 3x3 staan.
Hope this helps,

ALE

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » za okt 25 2008 9:40 am

Staat de WB in de camera op automatisch Arthur?
In de studio gebruik ik de grijskaart altijd, juist omdat je daar te maken hebt met de constante lichtsituatie. Maak je de lichtopstelling anders? Geen probleem, je maakt gewoon een nieuwe referentiefoto.
Ik moet zeggen dat ik buiten eigenlijk nog nooit een grijskaart heb gebruikt. Tijdens mijn opleiding aan de FVS is ook altijd beweerd dat een grijskaart buiten niet zoveel zin heeft omdat je met wisselende lichtomstandigheden zit. Ik fotografeer meestal met de automatische witbalans en pas in de nabewerking de witbalans aan naar de sitiatie zoals ik die in mijn herinnering heb. Daarbij moet ik opmerken dat ik dankbaar gebruik maak van mijn fotografisch geheugen, een erfenis van Pa :D
Mijn grijskaart komt overigens bij hetzelfde adres weg als Marco heeft gegeven. Hij is er in twee formaten: briefkaart- en creditcard formaat.
De volgende keer als ik buitenfoto's ga maken, neem ik toch de grijskaart een keer mee :D
Je verhaal is heel duidelijk Arthur, niks mis met jouw stijl van schrijven :D Het bestuur zoekt nog versterking van de redactie, niets voor jou? :D
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

satte

Bericht door satte » za okt 25 2008 9:47 am

Prima uitleg Arthur, lijkt mij heel erg handig om het toe te gaan passen in mijn workflow.

Ik heb gelijk een kaartje besteld bij http://www.focusfx.nl/grijskaarten-c-58.html

Bedankt voor de tips Arthur, en Marco voor de link. :)

Groeten Erik.

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » za okt 25 2008 9:53 am

flippie17 schreef:Ikzelf heb vorig jaar in een vlaag van verstands verbijstering een expodisk gekocht (op de zoomexpierence uit sjagerijnigheid omdat het zo vreselijk druk was en ik perse iets wilde kopen) Daar wat mee "gespeeld" maar zou het gebruik hiervan nu ongeveer vergelijkbaar zijn ???
Ja met een Expodisc kan je dezelfde resultaten behalen. Je moet dan inderdaad de instellingen op je camera maken d.m.v. pre-wb.
In een studio:
- bepaal waar je gaat staan
- Loop naar je portret en meet het diafragma en sluitertijd door de lens naar de plaats bepaling te draaien
- Stel beide waardes in via het manual menu en zet dan de lens op oneindig en zoom volledig uit (diffuus)
- Witbalans op PRE en schiet een foto (gaat ook op de D90)
- Loop terug naar je plaats, richt, stel scherp en schiet de foto

Wat mij destijd opviel is indien je de belichting op je camera aanpaste (bijv je diafragma) er afwijkingen waren in de WB en je bovenstaande procedure opnieuw moest doorlopen. Dat geldt niet bij een grijskaart. Alleen als de lichtomstandigheden veranderen moet je een nieuwe referentiefoto maken. Maar dat geldt ook voor de Expodisc. In feite komt het erop neer wat jezelf het makkelijkst vindt, ik heb beide gebruikt en geef achteraf de voorkeur aan de grijskaart (credit formaat, past in m'n portemonnee en heb die altijd bij me).

Just my $0,02

ALE

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”