Ik zou het fijn vinden als je hier een berichtje achterlaat zodat ik weet dat ik het niet voor jan met de korte achternaam bezig ben.
Het komt wel eens voor dat je een onderwerp uit een foto wilt knippen, want je vind de achtergrond saai of niet mooi, zoals de foto hieronder

Zo'n harig geval lijkt heel moeilijk, maar valt best mee, kwestie van gewoon even je aandacht er bij en je tong buitenboord hangen (hetgeen vele doen als ze heel geconcentreerd bezig zijn

De foto hieronder laat het volgende resultaat zien:

Je gaat naar Filter - Extract.
Je komt nu op een nieuw venstertje te zitten met de foto van de kat (even mijn voorbeeld genomen dan he).
Je ziet dan links boven een soort stift en die gaan we nu gebruiken en trekken om die harige pluisebal een lijn (standaard een groene kleur).
Hierbij moet je wel op een aantal dingen letten:
a: Probeer de lijn zo smal mogelijk lijn te nemen (vergroten/verkleinen met [ of ] )
b: Zorg dat je het onderwerp nét raakt en laat aan de binnenkant geen stukje van de buitenkant zien. 'Verf' wel alle haren mee die buitenboord van dit pluiseballetje zitten.
c: Zorg dat de lijn goed gesloten is als je klaar bent om 'lekkage' te voorkomen.
Mocht je nu gebouwen uit willen knippen houdt dan de CTRL bij ingedrukt..... Hij volgt dan netjes de lijntjes.
Als je nu klaar bent, klik dan op het emmertje en vul de kat nu (standaard blauw).
Klik nu op OK.
De achtergrond van dit pluisgeval is nu verdwenen en je kan nu zelf een andere achtergrond nemen door het volgende te doen:
Op het layerspalet klik je op Create a new layer te klikken maar wel de CTRL ingedrukt houden. De nieuwe laag komt nu onderop te liggen en daar kan je je eigen achtergrond dan in stoppen.
Tis even oefenen, maar met je tong buitenboord en een beetje geduld lukt het jou ook.