Photoshoplessen en trucs - Extract (uitknippen)

Discussies over fotobewerking en archivering
Ciska

Photoshoplessen en trucs - Extract (uitknippen)

Bericht door Ciska » zo okt 26 2008 11:00 am

Geachte lezers en doeners. Ik heb nu al aardig wat tips en trucs in het forum gemaakt en het is best veel werk om het voor jou zo makkelijk mogelijk uit te leggen en soms voorbeelden te maken.
Ik zou het fijn vinden als je hier een berichtje achterlaat zodat ik weet dat ik het niet voor jan met de korte achternaam bezig ben.

Het komt wel eens voor dat je een onderwerp uit een foto wilt knippen, want je vind de achtergrond saai of niet mooi, zoals de foto hieronder

Afbeelding

Zo'n harig geval lijkt heel moeilijk, maar valt best mee, kwestie van gewoon even je aandacht er bij en je tong buitenboord hangen (hetgeen vele doen als ze heel geconcentreerd bezig zijn :lol: ).
De foto hieronder laat het volgende resultaat zien:

Afbeelding

Je gaat naar Filter - Extract.
Je komt nu op een nieuw venstertje te zitten met de foto van de kat (even mijn voorbeeld genomen dan he).
Je ziet dan links boven een soort stift en die gaan we nu gebruiken en trekken om die harige pluisebal een lijn (standaard een groene kleur).

Hierbij moet je wel op een aantal dingen letten:
a: Probeer de lijn zo smal mogelijk lijn te nemen (vergroten/verkleinen met [ of ] )
b: Zorg dat je het onderwerp nét raakt en laat aan de binnenkant geen stukje van de buitenkant zien. 'Verf' wel alle haren mee die buitenboord van dit pluiseballetje zitten.
c: Zorg dat de lijn goed gesloten is als je klaar bent om 'lekkage' te voorkomen.

Mocht je nu gebouwen uit willen knippen houdt dan de CTRL bij ingedrukt..... Hij volgt dan netjes de lijntjes.

Als je nu klaar bent, klik dan op het emmertje en vul de kat nu (standaard blauw).
Klik nu op OK.
De achtergrond van dit pluisgeval is nu verdwenen en je kan nu zelf een andere achtergrond nemen door het volgende te doen:
Op het layerspalet klik je op Create a new layer te klikken maar wel de CTRL ingedrukt houden. De nieuwe laag komt nu onderop te liggen en daar kan je je eigen achtergrond dan in stoppen.
Tis even oefenen, maar met je tong buitenboord en een beetje geduld lukt het jou ook.

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Photoshoplessen en trucs - Extract (uitknippen)

Bericht door ALE » zo okt 26 2008 11:22 am

Dit is weer een super tip Ciska. Al het werk dat je hierin stopt wordt echt gewaardeerd. Complimenten en ga zo door svp.
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door wil » zo okt 26 2008 11:23 am

Ik lees de tips en trucs hoor. :D

Theo van der Heijden
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Theo van der Heijden » zo okt 26 2008 11:25 am

Ciska

Gewoon doorgaan. Graag zelfs
Alle tips worden gelezen en BEWAARD.
Theo van der Heijden
Lid NCN
[flickr=http://www.flickr.com/photos/theo_vanderheijden/]

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » zo okt 26 2008 11:28 am

Draadjes over jouw photoshoplessen en trucs worden hier met aandacht gelezen en bewaard. Ooit hoop ik zoveel tijd te hebben dat ik alle tips kan uitvoeren.

Dankjewel,
Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

Knors

Bericht door Knors » zo okt 26 2008 11:30 am

Goeie actie Ciska,

Ik ben nog niet zover met photoshop maar weet nu wel waar ik tips en trucs kan vinden! Op het Nikon forum bij jou posts :)
Laatst gewijzigd door Knors op zo okt 26 2008 11:31 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Marco_

Bericht door Marco_ » zo okt 26 2008 11:31 am

Ik lees ze ook allemaal, en ben er heel blij mee.
Laat je niet uit het veld slaan door wat minder reacties.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » zo okt 26 2008 12:05 pm

Hey dank je wel Ciska, dit was net de tip die ik hard nodig had. Net die laatste stap (CTRL-knop ingedrukt houden) waardoor de lagen in de juiste volgorde komen. Die miste ik dus en daardoor liep ik vast! Is er nu ook nog een tooltje waardoor het geheel niet zo "uitgeknipt" lijkt? De randen misschien iets vervagen?
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo okt 26 2008 12:11 pm

Goed bezig Ciska!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Ciska

Bericht door Ciska » zo okt 26 2008 12:15 pm

Riemke schreef:Hey dank je wel Ciska, dit was net de tip die ik hard nodig had. Net die laatste stap (CTRL-knop ingedrukt houden) waardoor de lagen in de juiste volgorde komen. Die miste ik dus en daardoor liep ik vast! Is er nu ook nog een tooltje waardoor het geheel niet zo "uitgeknipt" lijkt? De randen misschien iets vervagen?
Die gaat binnenkort komen... ook daar is een mooie oplossing voor. Daar besteed ik weer extra aandacht voor. Er zijn allerlei snelle trucjes voor, maar als je het toch mooi wilt doen heb je iets meer nodig.

Ciska

Bericht door Ciska » zo okt 26 2008 12:26 pm

Ik heb de mod gevraagt of ik een eigen hoekje kon krijgen voor deze tips en trucs aangezien deze toch veel gelezen wordt... Ik heb tevens gevraagt of het Sjop tips en trucs mocht heten....
Dus laten we het hopen dat dit kan.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » zo okt 26 2008 12:32 pm

Dat hoop ik ook Ciska!! Ik heb n.l. een aantal foto's waarin ik de persoon vrijstaand wil maken en in een andere (effen met verloop) achtergrond wil plakken. Foto's zijn genomen tijdens een acrobatiek workshop, maar in een fabriekshal, dus geen mooie achtergrond :D Ik wacht de volgende tip voor de randen vervagen rustig af :D
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Werner
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Werner » zo okt 26 2008 4:13 pm

Hà, als je het maar niet in je hoofd haalt te stoppen, veel te goede info.........verdorienogisantoezeg....lekker doorgaan, heel graag zelfs. :mryellow:
http://www.urban-avp.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ciska

Bericht door Ciska » zo okt 26 2008 4:31 pm

ga ik ook wel hoor, alleen een eigen plekje krijg ik niet, das wel jammer, dus ga ik hier verder

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Maud » zo okt 26 2008 4:42 pm

Jouw tips worden copy paste gedaan in apart document (bestaat nu al uit ca 40 pagina's) :) :)
Super want dit vind ik altijd erg moeilijk.. ga het zeker uitproberen

Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”