Scherp, Onscherp, Te scherp.

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
Berend Jan
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Scherp, Onscherp, Te scherp.

Bericht door Berend Jan » zo okt 26 2008 3:17 pm

Er wordt nogal eens gesproken over scherp, onscherp en te scherp.
Ik heb in mijn toestel een D300 de scherpte opgeschroeft met twee blokjes.

In onderstaande fotoserie van "Een morgen vroeg in het bos" krijg ik weer de opmerking "Je foto`s zijn te scherp"
Alle foto`s zijn door "Lightroom" gegaan, maar niet verscherpt.

http://www.berendjanstijf.nl/Albumbos

Wat zijn nu de beste instellingen in de camera. (D300). De standaard, of toch handmatig bijstellen.

Berend Jan.

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Scherp, Onscherp, Te scherp.

Bericht door noogle » zo okt 26 2008 3:27 pm

Ik zou zeggen: op standaard zetten in je camera en aanpassingen in de scherpte maken in lightroom of welk ander progje dan ook. Kun je het altijd nog terugdraaien. Is de scherpte eenmaal toegevoegd in de camera kun je dit niet meer netjes terugdraaien lijkt mij.

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo okt 26 2008 3:33 pm

Er zijn zoveel subjectieve factoren.
Zelf heb ik al eens gemerkt dat beeld op een LCD monitor scherper wordt weergegeven dan op een CRT-monitor. Dus beoordeel je je beeld op CRT en ga je daar op de grens zitten van wat nog lekker kijkt, is het op LCD wellicht al iets te scherp.
Jouw opnamen vind ik op mijn CRT-monitor (die voor een CRT toch echt wel scherp is) over het algemeen balanceren op het randje van wat nog lekker kijkt, enkele opnamen met net misschien een minimaal streepje teveel, anderen er net onder (goed). Dus inderdaad zullen tegenwoordig de meesten jouw foto's wel "te scherp" vinden, omdat de meeste mensen tegenwoordig onderhand wel een LCD-monitor gebruiken. In het geval jezelf ook een LCD monitor gebruikt, heb je kennelijk een heel ander subjectief kijkgedrag dan de meeste anderen (of ben je misschien toe aan een bril :wink: ).

Er is geen algemene maatstaf. Is ook afhankelijk van je lenzen en gebruikte diafragma's, onderwerp, vergrotingsmaatstaf en subjectieve zaken. Maar simpel, ga eens bij een paar andere mensen op hun monitor naar je webfoto's kijken. Misschien ontdek je daarin dan ook verschillen.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo okt 26 2008 4:38 pm, 5 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

iJoost

Bericht door iJoost » zo okt 26 2008 3:36 pm

Dat lijkt me een goed advies.

Overigens zie ik niet meteen teveel scherpte in de foto's die ik even geprikt heb. Dat kan ook nauwelijks op dat formaat. Wel zie ik hier en daar wat CA als gevolg van het tegenlicht. En ook de nodige JPEG-artifacten langs de randen (net even te zuinig geweest met de bestandsgrootte). Dus misschien ziet "men" dat dan aan voor teveel verscherpt.

JanF

Bericht door JanF » zo okt 26 2008 7:46 pm

Scherpte instelling is erg smaak onderhevig. Je moet eigenlijk altijd wel iets verscherpen, maar hoeveel is helemaal afhankelijk van wat je wilt bereiken.

Het is ook belangrijk je te realiseren dat het niet echte scherpte is die je toevoegt. Eigenlijk is het een locale contrast verhoging.
Waar de software een `scherpe` overgang ziet gaat hij het contrast wat verhogen om de scherpte indruk te vergroten. Dit levert een accent randje op die je eigenlijk net niet zichtbaar wil hebben. Maar of deze zichtbaar is, is afhankelijk van je uitvoer. (web, print en hoe groot)
Met andere woorden. Wat een prima instelling is voor een 10/15 foto, is niet oke voor 50/70 vergroting.

Het beste antwoord is dus toch om in de camera zo min mogelijk scherpte toe te voegen (eigenlijk natuurlijk RAW waar dat al helemaal niet speelt) en zoveel te verscherpen in de computer dat nodig is voor de manier dat je de foto gaat gebruiken. (uitproberen wat je mooi vind) Maar dan dus altijd een niet verscherpt exemplaar behouden voor als je iets anders wilt doen met de foto. Eenmaal aangebrachte verscherping kun je niet meer uit je foto halen.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”